احیای آیین چهارپایه‌خوانی در بارگاه منور رضوی

همزمان با روز شهادت امیرالمؤمنین(ع) انجام شد

احیای آیین چهارپایه‌خوانی در بارگاه منور رضوی

همزمان با روز شهادت امیرالمؤمنین(ع) آیین سنتی چهارپایه خوانی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.


به گزارش آستان‌نیوز، همزمان با روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان که مصادف با سالروز شهادت مظلومانه مولای متقیان علی(ع) است زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی با دل‌هایی آکنده از غم و اندوه از این مصیبت عظما، در مراسم عزاداری سنتی و کهن چهارپایه خوانی حرم مطهر رضوی شرکت کردند.
در این مراسم حاضران از فیض مرثیه‌خوانی و ذکر مصیبت مداح و مرثیه‌سرای اهل بیت(ع)؛ حاج‌محمود کریمی بهره‌مند شدند و در سوگ شهادت مولای متقیان اشک ماتم ریختند و بر سر و سینه زدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار؛ کارشناس دینی و سخنران حرم رضوی در این مراسم به تبیین شخصیت مولای متقیان پرداخت و گفت: امیرالمؤمنین(ع) یکه‌تاز صحنه عبودیت و بندگی خدا بود و بالاترین افتخار خود را بندگی خدا می‌دانست.
وی تصریح کرد: این امام همام در عرصه توجه به مردم و مهرورزی با محرومان و مستضعفان یکه‌تاز بود.
این کارشناس دینی رعایت عدل و عدالت را از دیگر ویژگی‌های مولای متقیان برشمرد و بیان کرد: آن حضرت در همه عرصه‌های زندگی به ویژه در دوره پنج‌ساله خلافت در نهایت عدل و انصاف با مردم رفتار می‌کردند.
وی بیان کرد: سالروز شهادت این امام مظلوم بهترین فرصت برای مرور فضائل آن حضرت و الگو قرار دادن این فضائل در زندگی است.
حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار با اشاره به فرازهایی از وصیت‌نامه امیرالمؤمنین(ع) بیان کرد: آن حضرت فرزندان و همچنین پیروان خود را به رعایت تقوای الهی، نظم در کارها، دشمنی با ظالم و دفاع از مظلوم سفارش کرده‌اند.
گفتنی است؛ چهارپایه‌خوانی مراسم عزاداری به سبک سنتی و کهن است که در گذشته در برخی از شهرهای ایران به‌خصوص در تهران و برخی شهرهای بزرگ همانند مشهد در ایام عزاداری اهل بیت(ع) اجرا می‌شد و چند سالی است این آیین کهن در ایام سوگواری و شهادت اهل بیت(ع) به اجرا درمی‌آید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه