کارتخوان بازی پزشکان

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد مدعی شد پزشکان بی‌کارتخوان حدود 110نفرند! 

کارتخوان بازی پزشکان

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد صبح چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت ششمین روز هفته سلامت به نام «سلامت و رسانه» در محل سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، ضمن تأکید بر جایگاه رسانه در اطلاع‌رسانی درست و حرفه‌ای، اظهار کرد: در دوره کرونا که برخی کانال‌های زرد با انتشار شایعات و موارد نادرست، امنیت روانی جامعه را تحت تأثیر قرار دادند، اهمیت رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی صحیح بیش از پیش مشخص شد.


علیرضا صداقت در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص عدم ارائه خدمات پزشکی در مطب‌ها به برخی بیماران تصریح کرد: از نظر اخلاق پزشکی چیزی که برای ما مهم است فقط سلامت بیمار است نه عقاید مذهبی و سیاسی و جایگاه آن شخص در جامعه و تخلف‌هایی از این دست در صورت گزارش شدن، حتماً در کمیته انتظامی و اخلاق پزشکی بررسی خواهد شد. 
وی از پلمب مطب خانم جوانی که خود را متخصص گوش و حلق و بینی معرفی کرده بود، خبر داد و  گفت: مواردی که مردم اطلاع دهند، در کارگروه، بررسی، صحت‌سنجی و برخورد می‌شود. در همین زمینه، سال گذشته ۵۸۳ گزارش در مورد مداخله‌گران درمان به ما رسید که پس از صحت‌سنجی، ۱۱۰مورد پلمب انجام شد؛ اما در این بین آگاهی مردم بسیار مهم است که چرا بدون شناخت و اطمینان به این افراد مراجعه می‌کنند.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد افزود: طبق قانون، دولت موظف است شورایی برای تعیین تعرفه‌ها تشکیل دهد؛ اما دولت عملاً این سال‌ها شورایی از خریداران خدمت تشکیل داده و فقط یک نماینده نظام پزشکی در این شورای ۱۲ نفره حضور دارد. همین موضوع سبب شده سرانه سلامت در بخش خصوصی نادیده گرفته شود. دولت باید سرانه سلامت را بالا ببرد تا به مردم فشار نیاید و رابطه بیمار و پزشکی یک رابطه مالی نباشد. 
وی تصریح کرد: اگر دولت می‌خواهد بخش خصوصی سرپا بماند باید سازمان‌های بیمه‌گر را مکلف به پرداخت هزینه‌های درمان کند تا هم مردم به راحتی دوره درمان را سپری کنند و هم پزشکان دچار مشکلات نباشند.
وی با بیان اینکه طبق قانون بیمه همگانی، ۷۰درصد هزینه‌ها را باید سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کنند، افزود: در کشور ما ۸۰درصد هزینه درمان را مردم پرداخت می‌کنند و ازافزایش تعرفه‌ها گلایه دارند در حالی که برای پزشکان، هزینه‌های اعلامی نصف هزینه تمام شده است.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص استاندارد زمان ویزیت هم گفت: این زمان آن‌قدری است که در رسیدگی به حال بیمار کوتاهی نشود.
با وجود اینکه تعداد قابل توجهی از پزشکان به صورت سلیقه‌ای از کارتخوان استفاده میکنند و بسیاری از مردم در مطب‌ها تجربه پرداخت وجه به صورت کارت‌به‌کارت را دارند اما صداقت عنوان کرد: کمتر از ۱۱۰ مورد از پزشکان در مشهد کارتخوان ندارند و نباید این رقم را به جامعه ۱۸ هزار نفری پزشکان در نظام پزشکی تعمیم داد.

جامعه پزشکی صورتش را با سیلی سرخ کرده است 
وی گفت: در حال حاضر بخش زیادی از جامعه پزشکی، ورشکسته هستند. طبق قانون، خدمات بیمه باید همگانی باشد نه اینکه فقط بخش دولتی را تأمین کند؛ ولی سازمان‌های بیمه‌گر باید تنها ۲۰ درصد هزینه درمان در بخش خصوصی را متقبل شوند. 
به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، ۸۰درصد مراجعات سرپایی به بخش خصوصی است؛ اما بیمه فقط ۲۰ درصد هزینه درمان را تأمین می‌کند و این موجب می‌شود مردم در درمان بیماری‌ها گلایه‌مند باشند.  
صداقت اظهار کرد: متأسفانه سازمان‌های بیمه‌گر، هر دارویی را که گران می‌شود یا از تعهد بیمه‌ای خارج می‌کنند یا با اعمال محدودیت‌های غیر قانونی در دارو‌ها تعیین می‌کنند داروها را چه پزشکانی می‌توانند تجویز کنند و اگر غیر از این اتفاق بیفتد به بیمار دارو تحویل نمی‌شود. 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر تفاوت نتیجه آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها در مراکز مختلف گفت: در طب بالینی، تشخیص‌ها یکی نیست. ظن بالینی و هنر پزشکی است که هیچ فرایند ماشینی جایگزین آن نیست. پس تفاوت‌های برداشت از بیماری هم به مهارت نیروی انسانی و هم تجهیزات بستگی دارد؛ اما منکر قصور پزشکی نیستیم. 
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص زیرمیزی هم این‌گونه توضیح داد: اضافه‌دریافتی پزشکان و ارتباط مالی نامتعارف در بین پزشکان را تأیید نمی‌کنیم و هرگونه شکایتی از پزشکان شود، پس از شکایت شهروندان، پرونده‌ها در کمیسیون ماده ۱۱ بررسی و پس از تأیید به تعزیرات حکومتی ارجاع می‌شود و برخورد قانونی مقتضی صورت می‌گیرد. 
صداقت، مجازات‌های قانونی را شامل دیه، درج در پرونده، توبیخ شفاهی و کتبی تا حتی ابطال مادام‌العمر پروانه پزشکی عنوان کرد. 
وی با استناد به پژوهش‌های انجام شده، مهم‌ترین علت مهاجرت پزشکان را مسائل اقتصادی دانست و گفت: سال گذشته ۲۱۰پزشک به ما مراجعه کردند و از ما گوداستندینگ یا تأییدیه حرفه‌ای پزشکی برای مهاجرت گرفتند. اگر پزشکانی که این تأییدیه را از تهران دریافت کردند نیز در نظر بگیریم باید این عدد را دو برابر بدانیم. این یعنی ورشکستگی علمی جامعه پزشکی که حالا دولت با افزایش سهمیه پزشکی در دانشگاه می‌خواهد آن را جبران کند!

خبرنگار: معصـومـه مؤمنیــان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه