ساخت سریال «آهوی پیشونی سفید» به دلایل مالی تعطیل شد

گفت‌وگو با سیدجواد‌هاشمی

ساخت سریال «آهوی پیشونی سفید» به دلایل مالی تعطیل شد

در سال‌های اخیر استقبال بالایی که نسبت به محصولات شبکه نمایش خانگی صورت گرفته، سبب شده بسیاری از هنرمندان و فیلمسازان به این حوزه روی بیاورند و به جای تلویزیون، آثار خود را از این طریق منتشر کنند.


​​​​​​​در این مدت شاهد انتشار سریال‌های خوب و پرطرفدار در گونه‌های مختلفی چون عاشقانه، جنایی و کمدی بودیم و ژانر کودک و نوجوان جزو گونه‌های مغفول در تولیدات این حوزه بوده است. 
سیدجواد‌هاشمی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌های پرفروش سینما در حوزه کودک و نوجوان با اشاره به این غفلت، از تمایلش برای ورود به عرصه سریال‌سازی برای نمایش خانگی به خبرنگار ما می‌گوید: پیشنهادهایی از سوی شبکه‌های نمایش خانگی برای ساخت سریال داشتم ولی برآوردهای مالی برای تولید را بسیار پایین در نظر گرفتند، هیچ کدام از این پلتفرم‌ها برای کودک و نوجوان هزینه نمی‌کنند گویی کودک و نوجوان اصلاً اهمیتی ندارند و از این بابت متأسفم. 
او با بیان اینکه اگر قرار باشد فیلم کودک و نوجوان بسازم، اثر خوب، پرهزینه و جدی می‌سازم، خاطرنشان می‌کند: برخی خرده می‌گیرند که ساخت یک اثر خوب الزاماً پرهزینه نیست، شما یک فیلم خوب با داستان خوب بسازید از آن استقبال می‌شود در حالی که این طور نیست! کدام یک از فیلم‌های کودک و نوجوانی که با هزینه کم ساخته شده در گیشه موفق بوده است؟
این کارگردان به شکست سال گذشته فیلم «پسران دریا» ساخته افشین‌ هاشمی اشاره و عنوان می‌کند: این فیلم در چهارمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیشتر جوایز را درو کرد ولی در گیشه 18 میلیون تومان فروخت! یعنی پول غذای یک روز عوامل هم درنیامد! با اینکه فیلم خوبی بود اما سینما، عرصه ساخت و ساز هر کاری نیست و نمی‌شود با هر کاری، سینما را تجربه کرد.
او با بیان اینکه ایده‌های خوب در حوزه تولیدات کودکان و نوجوانان بایستی جدی گرفته شوند و برای ساخت آثار خوب باید هزینه شود، اضافه می‌کند: افشین‌ هاشمی سال گذشته «شبکه مخفی زنان» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت که سریال خوبی بود و از سوی مخاطب مورد استقبال قرار گرفت که نشان از توانایی بالای کارگردان آن دارد اما این سریال با یک گروه حرفه‌ای ساخته شد و برای تولید آن چندین میلیارد تومان هزینه شد. 
هاشمی تأکید می‌کند: همین نگاه را باید به تولیدات کودک و نوجوان هم داشت. نمی‌دانم چرا برخی اعتقاد به هزینه کردن در این حوزه ندارند در حالی که می‌دانند آثار خوب، می‌فروشند. 
این کارگردان با بیان اینکه سریالی بر اساس فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید» که گیشه موفقی داشت را آماده ساخت دارد، می‌گوید: ساخت این سریال دو بار به مرحله پیش‌تولید رسید ولی متأسفانه به دلیل تأمین نشدن بودجه، کار را تعطیل کردم. متأسفانه بچه‌ها جدی گرفته نمی‌شوند و این خیلی ناراحت‌کننده است، گاهی بابت این موضوع گریه 
می‌کنم. 
او در پایان یادآور شد: من از خانواده‌ها می‌خواهم فیلم‌های کودک و نوجوان را دانلود غیرقانونی نکنند، اجازه بدهند این سرمایه به سینمای کودک و نوجوان برگردد تا توان ساخت آثار جدید را برای بچه‌ها داشته باشیم. 
اگر فیلم «آهوی پیشونی سفید» دانلود غیرقانونی نمی‌شد و از مسیر قانونی خودش فروش می‌رفت من می‌توانستم با درآمد حاصل از آن چند فیلم دیگر بسازم چون این فیلم خیلی بیننده داشت.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه