دیپلماسی منطقه‌ای با محوریت زیارت

رئیس مجلس ازبکستان به زیارت حرم مطهر رضوی مشرف شد

دیپلماسی منطقه‌ای با محوریت زیارت

نورالدین جان اسماعیل‌اف؛ رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان صبح یکشنبه، 17اردیبهشت ماه در صدر یک هیئت پارلمانی وارد مشهد مقدس شد.


به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری؛ استاندار خراسان رضوی در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد مراسم استقبال رسمی از وی و هیئت همراهش را انجام داد. 
در این سفر علاوه بر چهار نفر از نمایندگان قانون‌گذاری و سنای کشور ازبکستان، غلامرضا نوری قزلجه؛ رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان و نماینده بستان‌آباد استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس قانون‌گذاری را همراهی کردند. 

رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان به زیارت امام رضا(ع) رفت
اسماعیل‌اف در بدو ورود به مشهد، به زیارت بارگاه مطهر رضوی مشرف شد و در این تشرف از مسجد گوهرشاد، این شاهکار به جا مانده از دوره تیموری در حرم مطهر رضوی نیز بازدید کرد.
وی همچنین در جریان این سفر یک روزه، در پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز حضور پیدا کرد و از چند واحد مستقر در این پارک بازدید به عمل آورد. 
رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان همچنین در نشستی که با استاندار خراسان رضوی داشت، ضمن تأکید بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و ازبکستان در زمینه گردشگری، اظهار کرد: صنعت گردشگری در هر نقطه از جهان، توسعه اقتصادی را در پی خواهد داشت. 
فعالیت اقتصادی، عامل جذب گردشگر است
اسماعیل‌اف انجام فعالیت‌های اقتصادی را نیز عامل دیگری در جذب گردشگر بین دو کشور عنوان کرد و افزود: خوشبختانه روابط ایران و ازبکستان در سال‌های اخیر رو به افزایش گذاشته و می‌توان به گسترش این روابط در آینده نیز امیدوار بود. 
وی با اشاره به برنامه‌های مشترک همکاری بین ایران و ازبکستان گفت: همکاری و تماس بین وزارتخانه‌ها و فعالان اقتصادی منجر به اقدام و ارتباط بیشتر دو کشور می‌شود و حوزه‌های پارلمانی و از جمله گروه دوستی پارلمان‌های دو کشور در این موضوع نقش بسیار مهمی دارند.
رئیس مجلس ازبکستان با اشاره به اینکه روابط اقتصادی این کشور و ایران نیاز به گسترش بسیار دارد، گفت: امید است روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در سطح مناسبی قرار گیرد و سفر رئیس‌ جمهور کشور‌ازبکستان در آینده نزدیک به ایران منجر به امضای اسنادی شود تا اقتصاد دو کشور توسعه بیشتری پیدا کند.
اسماعیل‌اف افزود: با سفر به استان‌های اصفهان و خراسان رضوی توانستم با توانمندی‌های دیگر ایران آشنا شوم تا تصویر کامل‌تری از این کشور برای ما شکل بگیرد.
در این دیدار، رئیس مجلس قانون‌گذاری کشور ازبکستان در خصوص برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور و نیز توسعه سیاست خارجی با همسایگان هم توضیحاتی ارائه کرد.

صنایع و معادن استان منحصر به فرد است
استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار، وجود حرم مطهر امام رضا(ع) را از مهم‌ترین افتخارات مشهد و خراسان رضوی دانست و با بیان ویژگی‌ها و مختصات جغرافیایی خراسان رضوی گفت: شهر مشهد سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون زائر است.
یعقوبعلی نظری افزود: این استان دارای ویژگی‌های منحصر به‌ فردی در حوزه دامداری و کشاورزی است و از مهم‌ترین صنایع موجود در استان می‌توان به حوزه صنایع غذایی اشاره کرد و این در حالی است که سایر صنایع نیز در حال پیشرفت بسیار خوبی هستند.
وی ادامه داد: معادن، از دیگر مزیت‌های این استان است که از آن جمله می‌توان به معدن سنگ آهن به عنوان یکی از شاخصه‌های این استان اشاره کرد که می‌تواند توسعه صنایع فولادی را در پی داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: وجود دانشگاه‌های بزرگی همچون دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد از دیگر مزیت‌های علمی این استان به حساب می‌آید و سالانه شاهد حضور افراد بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی برای زیارت و درمان در شهر مشهد هستیم.
نظری افزود: پس از سفر رئیس جمهور ایران به ازبکستان رابطه بین دو کشور با امضای اسناد، رو به گسترش نهاد و امیدواریم با سفر 
رئیس‌ جمهور کشور ازبکستان به ایران، روابط بیشتر و بهتری بین دو کشور برقرار شود.
وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنیم استان و ولایتی در کشور ازبکستان متناظر با خراسان رضوی معرفی شود تا توسعه منطقه‌ای نیز پیشرفت داشته باشد.
گفتنی است رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان به دعوت رسمی محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در صدر هیئتی پارلمانی شامگاه ۱۵ اردیبهشت وارد تهران شد و روز شنبه با محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی پس از بازدید از استان‌های اصفهان و خراسان رضوی، عصر روز یکشنبه 17اردیبهشت ماه با بدرقه مسئولان استانی از مشهد خارج شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه