عمان به علاوه پنج

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ۶ راه تأمین آب برای خراسان رضوی خبر داد

عمان به علاوه پنج

عصر چهارشنبه ۲۷اردیبهشت ماه نشست کارگروه مدیریت بحران استانداری با موضوع تنش آبی و سدهای خراسان رضوی و با حضور محمدحسن نامی؛ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه امسال ایران و ۱۰ کشور در غرب آسیا با مشکل تنش آبی مواجه هستند، گفت: ما نه تنها در خراسان رضوی و مشهد بلکه در ۲۴استان با تنش آبی مواجه هستیم.
محمدحسن نامی افزود: برای این مشکل از سال‌های پیش هم برنامه‌هایی مانند خط انتقال آب از دریای عمان در نظر گرفته شده است. البته غیر از دریای عمان پنج منبع دیگر هم برای تأمین آب این استان پیش‌بینی می‌شود. مشکل خاصی در تأمین آب خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد نخواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد آب مورد نیاز مردم به موقع تأمین شود.
وی اظهار کرد: مردم باید بدانند با کمبود آب مواجه هستیم و به ویژه در بخش کشاورزی باید از آبیاری غرقابی  و حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: امسال برای تأمین آب شرب مردم مشکل نداریم ولی باید مصرف مدیریت شود.
نامی با بیان اینکه در اسفند ماه برای اجرای پروژه‌های تأمین آب خراسان رضوی هزار میلیارد تومان اختصاص یافت، اظهار کرد: برای کل کشور ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در راستای تنش آبی امسال پیش‌بینی شده است.
وی افزود: شرکت ملی گاز هم برای جلوگیری از قطع گاز در خراسان رضوی قرار است یک خط انتقال مستقیم گاز برای سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی اجرا کند که سال گذشته تصویب شده و پس از تأمین اعتبار اجرا خواهد شد.

درخواست کمک از دولت برای تأمین آب 
استاندار خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه خشکسالی‌های پی در پی سال‌های اخیر چالش‌های بزرگی برای ما ایجاد کرده است، گفت: از دولت می‌خواهیم با تخصیص بودجه‌های لازم، شرایط تکمیل طرح‌های آبی تا پایان خرداد سال جاری به ویژه سد شورجه در سال آبی جدید برای جمع‌آوری رواناب‌های کشف‌رود را فراهم آورد.
یعقوبعلی نظری با اشاره به قطعی برق و گاز و تعطیلی صنایع در سال ۱۴۰۱ متذکر شد: بخش‌های صنایع و کشاورزی ما، دو مرتبه در تابستان و زمستان دچار قطعی آب و برق شدند که گرما و سرمای بی‌سابقه علت آن بود و شرایط ما را بسیار سخت کرد.
وی هشدار داد: متأسفانه تداوم این شرایط در استان قابل پذیرش نیست و بی‌شک در سال جاری به هیچ وجه ظرفیتی برای قطع شدن آب یا برق نخواهیم داشت؛ چرا که معضلات اجتماعی را به وجود می‌آورد.
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مشهد ۳۵۰ روستا با جمعیت‌های بالا پیرامون خود دارد و تأمین آب شرب با تانکر برای این روستاها واجب است. بنابراین از سازمان مدیریت بحران کشور و وزارت نیرو خواهشمندیم پیش از شروع فصل گرما، تانکر‌های مورد نیاز ما را تأمین کنند.

۷۵ درصد منابع آبی صرف کشاورزی می‌شود 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این نشست عنوان کرد: مسئله تنش آبی استان خراسان رضوی و شهر مشهد در سال جاری بسیار متفاوت از سال‌های گذشته است و در همین زمینه انتهای سال پیش هیئت وزیران تصمیماتی اتخاذ کرد.
جواد خدایی افزود: هم در مجموعه ذخایر منابع آبی پشت سدها و هم حجم بارندگی‌ها تفاوت فاحشی با سال‌های گذشته داریم و این در حالی است که استان ما بیشترین جمعیت روستایی را دارد و ۷۵درصد منابع آبی صرف کشاورزی می‌شود و این شرایط را حادتر می‌کند.
وی افزود: البته باید گفت سهم ما از آب کشاورزی نسبت به برخی دیگر از استان‌ها چندان زیاد نیست. سال گذشته و با مشارکت و مساعدت وزیر کشور، تمهیداتی اتخاذ و بنا شد با حضور جناب آقای نامی، این تصمیمات تعیین‌تکلیف شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با تأکید بر نقش مردم در مدیریت مصرف آب، یادآور شد: سه ساعت کاهش مصرف کولر آبی، نشتی‌گیری آن و نصب سایه‌بان روی کولر مصرف آب را در استان ما حدود ۷۰۰ لیتر بر ثانیه در روز کاهش می‌دهد.
خدایی افزود: با توجه به کسری ۱۱ هزار مگاواتی برق در سراسر کشور، وزارت نیرو از ماه‌ها پیش برنامه‌هایی دارد و شرایط خراسان رضوی هم به وزارت نیرو اعلام شده است.

۹۹ درصد مساحت خراسان رضوی تحت‌تأثیر خشکسالی است 
مدیر کل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مصرف آب در مشهد اکنون ۲۷۰ میلیون متر‌مکعب در سال است که طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۲۰ این آمار به ۴۰۰میلیون متر‌مکعب خواهد رسید.
علیرضا طاهری در خصوص شرایط بارندگی استان اظهار کرد: در مقطعی با ۷۰‌ درصد کاهش بارندگی مواجه بودیم که هم اینک به ۶۴‌درصد رسیده‌ایم. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، حجم استفاده ما از سد دوستی بسیار کم بود و سهم آب سطحی شرب در مشهد هم کاهش یافت.
وی افزود: از مجموع هزار و ۲۲۲ میلیون متر‌مکعب ظرفیت سد دوستی، ۱۴۶میلیون آن آب دارد که ۱۰۰ میلیون آن غیر قابل برداشت و ۴۶ میلیون آن نیز بین ایران و ترکمنستان مشترک است که سهم ما‌ ۱۲‌درصد است.
مدیر کل آب منطقه‌ای خراسان رضوی هشدار داد: برای گذر از پیک مصرف آب در ماه‌های تیر و مرداد، نیازمند ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه هستیم که اکنون ۸ هزار و ۵۵۰ لیتر آن را داریم و ۴ هزار و ۱۵۰ لیتر کسری بوده و این موضوع جدی‌ است.
طاهری عنوان کرد: 2 هزار و 250 لیتر بر ثانیه کمبود ما در تأمین آب شرب است که ۷۵۰ لیتر بر ثانیه با حفر ۳۰ حلقه چاه در مشهد برعهده آبفا مشهد گذاشته شده و هزار و 500 لیتر نیز به آب منطقه‌ای واگذار شد تا از طریق اجاره ‌کردن ۷۷ حلقه چاه کشاورزی در اطراف مشهد بتوانیم مشکل را رفع کنیم.
مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: به لحاظ بارشی متوسط امسال ۱۰۳ میلیمتر است که این عدد در سال پیش ۱۵۰ میلیمتر و در دوره آماری ۱۹۰ میلیمتر است.
دهقان‌پور شرایط بارشی مشهد را حادتر توصیف و اظهار کرد: از مهر ماه ۱۴۰۱ تا الان متوسط بارش‌های مشهد ۸۲ میلیمتر است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۹ میلیمتر بوده است.
وی متذکر شد: استان ما درگیر خشکسالی شدید است به طوری که ۹۹ درصد مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی بوده و از این میزان ۴۶ درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.
سرپرست جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در ادامه این نشست اظهار کرد: به دنبال موج سرمای سال گذشته در بخش کشاورزی ۸ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت داشتیم.
غلامرضا قنبری با اشاره به اینکه خراسان رضوی در رتبه نخست کاهش بارندگی به میزان 5/51 درصد قرار دارد، گفت: سال زراعی سختی را در پیش خواهیم داشت.
 وی با بیان اینکه خشکسالی‌ها و کمبود بارش سبب شده تا در تأمین ۸۰۰ هزار تن جو و ذرت که در این استان کشت می‌شد با چالش مواجه شویم، متذکر شد: این تنش‌ها راندمان زراعی را نیز ۳۵ تا ۸۰ درصد کاهش داده است.
سرپرست جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: علاوه بر این زیان‌ها در حوزه تأمین علوفه دام نیز تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت داشته‌ایم و ادامه روند خشکسالی، شرایط را بدتر نیز خواهد کرد.
قنبری تصمیم برای قطع آب چاه‌های کشاورزی را آسیبی جدی برای کشاورزی و افزایش خسارت‌های این بخش برشمرد.
وی تصریح کرد: با روند فعلی و ادامه خشکسالی، پیش‌بینی می‌کنیم ۱۸ هزار و ۱۵۷میلیارد تومان خسارت جدید متحمل‌شویم.

خبرنگار: معصـومـه مـؤمـنیـان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه