رهاورد جاکارتا

رئیس‌جمهور در سفر به اندونزی بر نگاه مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای تأکید کرد

رهاورد جاکارتا

رئیس جمهورکشورمان که به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» همتای اندونزیایی خود و در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی عازم اندونزی شده بود، صبح دیروز وارد فرودگاه بین‌المللی جاکارتا شد و از سوی «ذولکیفلی حسن» وزیر تجارت اندونزی مورد استقبال قرار گرفت.


در ادامه رؤسای جمهور دو کشور در محوطه کاخ ریاست جمهوری و به نشانه صلح و دوستی دو اصله نهال غرس کردند. پس از مراسم استقبال از دکتر رئیسی از سوی رئیس جمهور اندونزی گفت‌وگوی خصوصی رؤسای جمهور دو کشور در ایوان کاخ ریاست جمهوری انجام شد.در ادامه نیز مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالیرتبه دو کشور پیگیری شد. 

توافق دو کشور برای تجارت با ارزهای ملی
دکتر رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با  رئیس جمهور اندونزی، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در این سفر گام‌های بلندی به سوی توسعه روابط با اندونزی برداشته شود، با اشاره به هدف‌گذاری انجام شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم 20 میلیارد دلار افزود: البته دو کشور تصمیم گرفته‌اند مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند. رئیس جمهور کشورمان همکاری و ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: گسترش روابط با اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مهم و مؤثر در آسیا و جهان که در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت دارد، برای ایران اهمیت زیادی دارد.

نگاه مشترک ایران و اندونزی در مسائل منطقه‌ای 
دکتر رئیسی با بیان اینکه ایران و اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسئله فلسطین و وضعیت افغانستان دیدگاه‌های مشترکی دارند، گفت: دو کشور به حمایت از حقوق مردم فلسطین تا آزادی قدس شریف متعهد و پایبند هستند. همچنین دیدگاه دو کشور درباره ضرورت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و مذاهب را نمایندگی کرده و در جهت احقاق حقوق همه مردم این کشور گام بردارد، یکسان است. رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه دو دهه حضور آمریکا در افغانستان ثمره‌ای جز ویرانی و کشتار و از جمله ۳۵ هزار کودک معلول نداشت، اظهار کرد: ایران و اندونزی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قائل به مبارزه جدی با یکجانبه‌گرایی هستند.

امضای ۱۱ سند همکاری میان ایران و اندونزی
تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فراورده‌های دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دو جانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزرای امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود. در این مراسم اسناد همکاری امضا شده در حضور رؤسای جمهور دو کشور 
رونمایی شد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه