«تمدن رضوی» پیش روی زائران

همزمان با دهه کرامت، دیوارنگاره حرم مطهر رضوی رونمایی شد

«تمدن رضوی» پیش روی زائران

همزمان با دهه کرامت، از دوازدهمین دیوارنگاره حرم مطهر رضوی با عنوان «تمدن رضوی» با محوریت روایت آثار و برکات ورود و حضور حضرت رضا(ع) به سرزمین پهناور ایران و نقش آن در اعتلا و گسترش تمدن اسلام ناب محمدی، به طول بیش از 70 متر و در ارتفاع 6 متر در بست شیخ بهایی حرم مطهر رونمایی شد.


به گزارش آستان‌نیوز، مدیرعالی حرم مطهر رضوی در این آیین رونمایی که با حضور جمعی از مدیران حرم مطهر و هنرمندان مشهدی در محل بست شیخ بهایی برگزار شد، اظهار کرد: این مراسم به منظور پاسداشت زحمات و خدمات جمعی از هنرمندان متعهد، متدین و انقلابی در همکاری با معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی که توفیق ارائه این دیوارنگاره را در دهه کرامت داشتند، برپا شده است.
 
هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو
مصطفی فیضی ادامه داد: با توجه به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی وظیفه داریم در بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی و در هر مکانی که شرایط و محیط اجازه دهد، از هنر اسلامی و زبان گویا و زیبای هنر در معرفی و ارائه مکتب به ‌ویژه آستان حضرت رضا(ع) استفاده کنیم.
فیضی با اشاره به اینکه هجرت تمدن‌ساز حضرت رضا(ع) از مدینه به مرو در این دیوارنگاره به زیبایی طراحی شده و در این ایام مناسبتی در معرض دید زائران و مجاوران قرار گرفته است، گفت: وظیفه داریم شرایط مورد نظر را برای فعالیت هنرمندان در مکان‌های مناسب فراهم کنیم. امیدواریم در مقاطع زمانی مختلف و مناسبت‌های آینده نیز شاهد تکرار چنین آثاری باشیم.

ساختارشکنی در مضمون و اجرا
در ادامه سیدمحمدرضا میری، هنرمند مطرح کشور که طراحی و انجام این پروژه را با همکاری جمعی از هنرمندان مشهدی برعهده داشت، بیان کرد: انجام پروژه این دیوارنگاره از اسفند سال گذشته به سفارش معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی آغاز شد و در مسیر ایده‌پردازی و طراحی آن تلاش کردیم دچار تکرار نشویم.
وی گفت: در موضوعاتی که با محوریت حضرت رضا(ع) کار شده است، به موضوع تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم حضور اهل بیت(ع) در ایران و تأثیر آن در پیشرفت و دستاوردهای علمی، فرهنگی و هنری و تمدن سازی در این خطه و مرز و بوم در قالب خلق آثار تجسمی، کمتر پرداخته شده است. بنابراین، این موضوع را برای خلق این دیوارنگاره پیشنهاد کردیم.
میری به برگزاری جلسات متعدد برای ایده‌پردازی و هماهنگی و مشورت‌ها در طراحی این اثر اشاره و اضافه کرد: در نهایت تصمیم گرفته شد از ایده‌های کلیشه فاصله گرفته و با ساختارشکنی، وارد عرصه‌های موضوعی شویم و در نهایت به سیر علم، فرهنگ و تمدن برسیم.
وی تصریح کرد: در بحث اجرای اثر نیز از تکنیک‌های گرافیکی تکراری فاصله گرفته و وارد روایت تصویری متفاوتی شدیم. همچنین از آنجایی که قرار بود اثر در فضای ایام عید و دهه کرامت در معرض دید زائران قرار گیرد، تلاش کردیم از قطعه‌های رنگی قوی در اجرای آن استفاده شود.
این طراح و هنرمند افزود: با کلیشه‌شکنی انجام شده در بحث موضوع و همچنین تکنیک و اجرای اثر در نهایت سعی شد اثری متفاوت در معرض دید عموم قرار گیرد که علاوه بر مخاطب بزرگسال بتواند نسل نوجوان و جوان را نیز جذب خود کند.

بهره‌گیری از نمادهای ملی و مذهبی
همچنین حجت‌الاسلام علی بخشی، مدیر مراسم و آیین‌های حرم مطهر رضوی در حاشیه برگزاری این آیین، ضمن بیان سابقه طراحی و اکران دیوارنگاره‌های قبلی حرم مطهر رضوی به ویژه در بست شیخ بهایی و مراحل طراحی این دیوارنگاره گفت: این اثر در بخش نخست روایتگر ورود کاروان حضرت رضا(ع) و کاروان حضرت معصومه(س) به خاک ایران است که در این اثر، کاروان حضرت رضا(ع) پررنگ‌تر به تصویر کشیده شده است.
وی افزود: پس از روایت تصویری هجرت حضرت رضا(ع)، حماسه ایرانی روایت شده که در این میان نخست به شاهنامه فردوسی پرداخته شده است. همچنین فرهنگ حماسه و ایثار با تصویرهای مرتبط با شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نشان داده شده سپس با تصویر پرچم لشکر فاطمیون، بُعد بین‌المللی انقلاب اسلامی تصویرگری شده است.
بخشی گفت: بُعد علمی اثر نیز با تصویرهایی همچون برج رادکان شرقی، رصدخانه، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، فناوری ساخت و پرتاب ماهواره، موشک‌های فوق پیشرفته دفاعی و پالایشگاه معرفی شده است. همچنین شکوه علمی در قالب معرفی مدرسه فیضیه قم، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و کتاب‌هایی همچون «مجمع البیان فی تفسیر القرآن» اثر شیخ طبرسی و کتاب «وسائل الشیعه» اثر شیخ حرعاملی که عالمان آن در حرم مطهر رضوی مدفون هستند، به تصویر کشیده شده است.
وی ادامه داد: در بخش بعدی نیز با معرفی مسجد بزرگ گوهرشاد و نقاره‌خانه حرم مطهر به ساخت ابنیه تاریخی و جلوه‌های هنرهای مختلف اسلامی پرداخته شده است. در بخش دیگر نیز به حضور امامزاده‌ها در ایران پرداخته شده و حرم مطهر رضوی و حرم شاهچراغ(ع) نیز به تصویر کشیده شده است.

از انقلاب اسلامی تا مردم‌سالاری دینی
مدیر مراسم و آیین‌های حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: همچنین نمادهای تشکیل نظام جمهوری اسلامی و تحقق مردم‌سالاری دینی براساس معارف اسلامی (نظام ولایی) و آرای مردم در این اثر به چشم می‌خورد. سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) نیز در بخش پایانی دیوارنگاره قابل مشاهده است.
شایان ذکر است، دیوارنگاره تمدن رضوی با ایده‌پردازی سیدمحمد جواد میری، حجت‌الاسلام علی بخشی و سیدمحمدرضا میری و تصویرسازی و طراحی گرافیک سیدمحمدرضا میری خلق شده است. رضا غریبی و آزاده قربانی نیز به ترتیب مدیر و مشاور انجام این پروژه بودند. همچنین در این اثر، شعرهایی از راضیه رجایی و رحیمه مهربان به چشم می‌خورد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه