خیز کی‌یف برای تغییر موازنه در جنگ

خیز کی‌یف برای تغییر موازنه در جنگ

دکتر طیبه محمدی کیا تحلیلگر مسائل اوراسیا


در میان بن‌بست جنگ در دو جبهه جنوبی و دو استان دونتسک و لوهانتسک، هفته پیش خبری از حمله به چند روستا در منطقه مرزی روسیه در بلگورود منتشر شد. 
در ادامه، روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از «رومن استارووُیت» فرماندار ایالت کورسک از کشته شدن یک کارگر ساختمانی در نتیجه حملات اوکراین به روستای مرزی «پخوو» روسیه خبر داد. 
هرچند رسانه‌های غرب تلاش دارند گروهی با عنوان «سپاه داوطلبان روس» به عنوان مخالفان پوتین را پشت پرده این حملات معرفی کنند اما واقعیت آن است این دست اقدامات که خط قرمز مسکو است، ممکن نیست بدون اجازه اوکراین و غرب صورت گیرد. حال پرسش این است هدف از انجام این تهاجمات چیست؟
به نظر می‌رسد این رویارویی و حمله در حوزه جنگ روانی قابل فهم است. جنگ روانی در حقیقت مکمل جنگ نظامی شناخته می‌شود. در این نبرد، ساختن ایماژ (تصویر) و تصوری که در حوزه نظامی اتفاق افتاده را ملاحظه می‌کنیم. 
این تصویرسازی در برابر دشمن است که رخ داده است. 
تصویری که اوکراین علاقه‌مند است از خود نشان دهد سطوح مختلفی دارد که تصویر نظامی، راهبردی و سیاسی بخش‌هایی از آن هستند. به‌ویژه این تصویرسازی از بعد سیاسی اهمیت بالایی دارد. تلاش کی‌یف از این نمایش قدرت مخابره پیام ترس به طرف روس است تا مردم این کشور را ترسانده و علیه پوتین بشوراند. 
نکته مهم دیگر این است دولت اوکراین هیچ کدام از عملیات‌ها را بر عهده نمی‌گیرد و جالب آنکه عملیات با اقدامات شبه نظامی یا پهپادهای ناشناس صورت می‌گیرد. حتی ایالات متحده هم همراهی در این قضایا را رد کرده است. 
هیچ فضای رسمی و دولتی به شکل شناخته شده مسئولیت این عملیات را برعهده نمی‌گیرد و تنها تلاش برای انتقال پیام به روسیه است.
از سوی دیگر، نزدیک شدن به خط قرمزهای مسکو و تغییر جبهه جنگ از عزم جدی زلنسکی برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اوکراین حکایت دارد. 
نمایش قدرت زلنسکی خیزی برای ایجاد موازنه منفی به ضرر روسیه و همچنین تلاشی در راستای بازدارندگی است 
و قصد دارد به پوتین هشدار دهد اوکراین اگر بخواهد این امکان را دارد که آتش را به خاک روسیه بکشاند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه