تب جام در گرمای خرداد

امروز استقلال و پرسپولیس در فینال جام حذفی

تب جام در گرمای خرداد

صدویکمین شهرآورد پایتخت، امروز در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. یکی از حساس‌ترین شهرآورد‌های پایتخت که برنده آن قهرمان جام حذفی خواهد شد.  


در تاریخ ادوار لیگ برتر دو تیم یک بار در فینال جام حذفی به مصاف هم رفتند. بیستم تیر ۱۳۷۸ در ورزشگاه آزادی دو تیم استقلال و پرسپولیس به مصاف هم رفتند که این دیدار با پیروزی ۲ بر یک سرخپوشان به پایان رسید.هدایت استقلال در آن بازی به عهده یوگنی سکوموروخوف بود و علی پروین سرمربی پرسپولیس بود. گلزنان دو تیم در آن دیدار مهدی هاشمی‌نسب و افشین پیروانی برای پرسپولیس و سهراب بختیاری‌زاده برای استقلال بودند. دو تیم تاکنون بارها به فینال جام حذفی رسیده و قهرمان شده‌اند. آبی‌پوشان تجربه بیشتری نسبت به پرسپولیسی‌ها دارند و ۱۳ بار در فینال جام حذفی حضور پیدا کرده‌اند. 
سرخپوشان نیز هشت‌بار در فینال این رقابت‌ها حاضر شده‌اند.  با وجود اینکه استقلال فینال‌های بیشتری را تجربه کرده اما در قهرمان شدن از پرسپولیس آمار بهتری ندارد. آن‌ها هفت بار قهرمان جام حذفی شده‌اند و 6 بار در فینال شکست خورده‌اند.  پرسپولیس از هشت حضورش در فینال 6 بار به قهرمانی رسیده و تنها دو بار مقابل حریفان خود شکست خورده است. هر دو شکست پرسپولیس در فینال جام حذفی مقابل سپاهان رقم خورده است.

میزبانی دردسرساز آبی‌ها
بر اساس توافقاتی که از قبل صورت گرفت، استقلال به عنوان میزبان بازی انتخاب شد و چهارشنبه قبل از بازی رختکن میزبان در ورزشگاه آزادی به ریکاردو ساپینتو و شاگردانش داده می‌شود تا یحیی گل‌محمدی و بازیکنانش هم راهی رختکن میهمان شوند.  این مسئله اتفاق چندان مهمی محسوب نمی‌شود، ولی نکته مهم‌تر تأمین هزینه‌های مسابقه است. 
طبق قوانین، تیم میزبان باید هزینه اجاره زمین و دستمزد سایر عوامل را بپردازد و این دقیقاً همان مسئله‌ای بود که استقلالی‌ها روی آن دست گذاشتند. آن‌ها قاطعانه تأکید دارند اگر قرار است تمام هزینه برگزاری شهرآورد توسط باشگاه استقلال پرداخت شود پول بلیت فروشی هم باید به طور کامل به آن‌ها اختصاص پیدا کند و پرسپولیس از این قضیه درآمدی نداشته باشد. این در حالی است که اصلاً بلیت فروشی در این مسابقه به هیچ‌کدام از دو تیم استقلال و پرسپولیس واگذار نشده و خود سازمان لیگ کار را انجام داده است. حالا استقلالی‌ها با پرسپولیس دچار اختلاف شده‌اند و می‌گویند یا تمام هزینه‌ها میان دو باشگاه نصف و درآمد بلیت فروشی هم میان آن‌ها به صورت برابر تقسیم شود یا اینکه سازمان لیگ که خودش بلیت فروشی می‌کند همه هزینه‌ها را بپردازد و سهم هر دو باشگاه از بابت این درآمد را طبق ضریب مشخص پرداخت کند. مسئله تبلیغات محیطی هم مطرح است که خود آن رقم قابل ملاحظه‌ای می‌شود. این ماجراست که باید ببینیم در نهایت پس از برگزاری شهرآورد چگونه حل و فصل خواهد شد؟

چرا با داوری خورشیدی؟
چون قرار است کولینا به عنوان میهمان ویژه این بازی را تماشا کند، بهتر بود حیدری که یک داور بین المللی است این بازی را سوت بزند، اما ناگهان همه چیز زیر و رو شد و اشکان خورشیدی که در فصل جاری قضاوتی نداشت و با مشکلاتی مواجه بود، به عنوان داور شهرآورد برگزیده شد. پشت انتخاب اشکان خورشیدی کسی نیست جز خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران که در نهان به شدت علاقه‌مند بود قضاوت شهرآورد 101 را به این داور بسپارد. البته او برای خورشیدی شرط هم گذاشته بود که بعد از پایان شهرآورد از داوری خداحافظی کند اما بعد از اینکه نام او رسماً از سوی کمیته داوران اعلام شد، خورشیدی مخالفت خود را با خداحافظی از دنیای داوری اعلام کرد. هرچند جنجال‌ها با مخالفت خورشیدی فروکش کرده، اما ممکن است درآینده امتناع از درخواست کمیته داوران برای خورشیدی مشکلاتی ایجاد کند؛ چون افشاریان قصد داشت با سپردن قضاوت شهرآورد به خورشیدی یکی از داوران پا به سن گذاشته را از چرخه داوری خارج کند که از رسیدن به این هدف نیز بازماند. کمیته داوران به حدی کفگیرش برای انتخاب داوری به ته دیگ خورده که مشخص نیست با این اندازه مشکلات درانتخاب داور شهرآورد چگونه بتواند سال آینده داور شهرآورد را برگزیند. تنها شانس کمیته داوران این است که خورشیدی با یک قضاوت عالی در شهرآورد 101 اعتبار را به کمیته داوران بازگرداند. 

شهرآورد تجدید می‌شود؟
در صورتی که در بازی امروز پرسپولیس پیروز و قهرمان شود بازی سوپر جام برگزار نمی‌شود، چون پرسپولیس هم قهرمان لیگ برتر شده است و هم قهرمان جام حذفی و طبق قانون بازی سوپر جام برگزار نمی‌شود. اما اگر استقلال برنده شود، این تیم به عنوان قهرمان جام حذفی در سوپر جام با پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ برتر بازی خواهد کرد.

خبرنگار: حمیدرضا عرب  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه