تحول‌گرایی از امام(ره) تا امروز

تحول‌گرایی از امام(ره) تا امروز

سید محمد حسین علم الهدی، مشاور تولیت آستان قدس رضوی


​​​​​​​سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام روح الله را درحالی سپری کردیم که نام و یاد ایشان زنده‌تر از همیشه است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «امام خمینی امام تحول بود» و شاید مهم‌ترین دستاورد امام(ره) نه فقط برای ملت ایران و جهان اسلام بلکه به عنوان یکی از «سرآمدان تاریخ» برای بشریت را بتوان در «تحول» خلاصه کرد. امام  نه در یک معجزه دفعی بلکه در تربیت تدریجی، نفوس مردم را هدایت کرد و ملت ایران در ابتدا به انقلاب درونی رسید و سپس در ساختار حکمرانی، جمهوری اسلامی را بنا نهاد. امام راحل در وصیت‌نامه خود خطاب به برخی روحانیون می‌نویسند: «شما آقایان اگر توقع دارید که در یک شب همه امور بر طبق‏‎ ‎‏اسلام و احکام خداوند تعالی متحول شود یک اشتباه‏‎ ‎‏است و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه‌ای روی‏‎ ‎‏نداده است و نخواهد داد.» ایشان حتی اتفاقات پس از ظهور حضرت حجت را نیز معجزه‌ای دفعی نمی‌دانند: «آن روزی که ان شاءالله تعالی‏‎ ‎‏مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه شود و‏‎ ‎‏یکروزه عالم اصلاح شود؛ بلکه با کوشش‌ها و فداکاری‌ها‏،‎ ‎‏ستمکاران سرکوب و منزوی می‌شوند‏». نگاه امام(ره) به تحول جامعه برگرفته از نگاه توحیدی و عرفانی ایشان بوده و الگو گرفته از سیره انبیا و اولیای الهی از جمله سیره پیامبر عظیم الشأن اسلام در هدایت مخفی و ظاهری مردم به اسلام پیش از هجرت به یثرب و تبدیل آن به مدینة النبی(ص) و پایه‌گذاری جامعه اسلامی است.
پس از «رحلت امام» نیز به تعبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «انقلاب از رویکرد تحولی فاصله نگرفته است» و در حالی‌که خود ایشان پرچم دار تحول هستند ولی این به معنای آن نیست که ما از تحول بی نیاز شدیم بلکه تحول، امری دائمی و مستمر است؛ بنابراین موضوع سخنرانی رهبری در اولین روز فروردین امسال در حرم مطهر رضوی تبیین مفهوم و لزوم تحول بود.
مسئولان مختلف به‌ویژه در امور اقتصادی موظف به ایجاد تحول و گشایش در زندگی مردم نجیب ایران هستند که به تعبیر حضرت امام(ره) «بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله (ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و‏‎ ‎‏حسین بن علی(ع) هستند.» قطعاً شأن و منزلت ملتی که بهمن سال گذشته، رهبر معظم انقلاب «اظهار ارادت» به آن‌ها داشتند با مشکلات موجود اقتصادی سنخیتی ندارد ولی در شرایطی که دشمنان درحال اقدام همه‌جانبه برای «تضعیف ایمان مردم و خاموش کردن شعله امید در دل‌ها» هستند «تحول» در میانه افراط و تفریط «بدعت» و «تحجر» است.
تعبیر رهبر معظم انقلاب که «در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزارهای چهل سال قبل کار کرد باید ابزارها متناسب با زمان باشند اما آنچه تغییر نمی‌کند جبهه‌بندی‌هاست.» بیش از پیش راهبرد تحول به‌خصوص در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای را مشخص می‌کند. یکی از مهم‌ترین مصادیق تحول، ایجاد فرصت و بستر برای نمایش «ایمان» و «امید» مردم و تعمیق آن است؛ به نظر می‌رسد ابتکار تولیت محترم آستان قدس‌رضوی در برپایی جشن میلیونی خیابانی در شب میلاد حضرت رضا(ع) که برای نخستین بار در مشهدالرضا(ع) و با مشارکت چند میلیون نفر برگزار شد درحالی‌که حرم مطهر نیز میزبان بیش از یک و نیم میلیون نفر زائر و مجاور بود، یکی از مصادیق همین تحول است. بیش از 300موکب مردمی در حوزه‌های پذیرایی، خدماتی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در مجاورت یکدیگر بیش از هشت ساعت مشغول خدمت بودند و صدها مجموعه نیز به دلیل کمبود فضا، امکان ارائه خدمت پیدا نکردند. در طول این مسیر، تنوع و تکثر افراد در ارادتشان به حضرت بیش از همیشه مشخص بود و صحنه‌هایی را رقم زد که برای دست اندرکاران هم شگفتی ساز بود. این مراسم با حمایت مسئولان و نهادهای استان و شهر مشهد و انتقال تجربه رفقای امام رضایی در تهران برگزار شد و باز هم نشان داد اگر نهادهای فرهنگی، ابتکار مناسبی داشته باشند، مردم به صحنه خواهند آمد، فقط لازم است تا ضرورت «تحول» را دریابیم و آغوش خود را برای استفاده از ظرفیت خبرگان فرهنگی و رسانه‌ای باز کنیم، مسیری که در آستان قدس رضوی شروع شده و تداوم خواهد داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه