طلیعه ورود «سینا» به معادلات مقاومت

غافل‌گیری رژیم صهیونیستی و نهادهای امنیتی‌اش

طلیعه ورود «سینا» به معادلات مقاومت

خبر هلاکت سه نظامی تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی توسط سرباز ساده مصری که موفق شد با عبور از حصار مرزی، این اقدام را رقم بزند، دو روز گذشته فضای مجازی جهان اسلام را تسخیر کرده است.


حادثه امنیتی روز شنبه در محدوده گذرگاه «نیتسانا» (مرز مصر و فلسطین اشغالی) رخ داد. ماجرا این‌گونه بود که سرباز مصری با برداشتن سلاح کلاشنیکف خود به همراه 6 خشاب، از دل موانع مرزی با سرزمین‌های اشغالی در صحرای سینا گذشته و با کمین، نظامیان صهیونیست را هدف قرار داد، تا آنکه خود نیز در درگیری به شهادت رسید.
شواهد اولیه نشان از آن دارد که عامل عملیات، خود را به نقطه‌ای امن رسانده و پس از آن در موقعیتی حساب شده، سربازان هنگ مرزی ارتش صهیونیستی را هدف قرار داده است. براساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی «محمد صلاح ابراهیم» ۲۳ساله برای این عملیات به دقت برنامه‌ریزی کرده بود. وی ۵ کیلومتر در مناطق بسیار ناهموار پیاده‌روی کرد تا به منطقه درگیری رسید. رادیو ارتش عبری در تشریح حادثه اعلام کرد به همراه پیکر پلیس مصری، یک قبضه اسلحه، یک جلد قرآن کریم، یک چاقو و ۶خشاب گلوله یافت شد که نشان‌دهنده متدین بودن و برنامه‌ریزی دقیق وی برای این اقدام بوده است.

شکست امنیتی بزرگ
اتفاق کم‌سابقه اخیر واکنش‌های بسیاری به‌ویژه در محافل صهیونیست در پی داشته است. «یواو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل حادثه در نقاط مرزی سرزمین‌های اشغالی با مصر را دردناک توصیف کرد. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل هم با صدور بیانیه‌ای خطاب به وزیران کابینه خود گفته این یک حادثه استثنایی بوده و تأثیری بر همکاری امنیتی و روابط با مصر نخواهد داشت. 
اما حادثه تا آنجا برای اشغالگران دردناک بوده که منابع آگاه در ارتش رژیم صهیونیستی از احتمال برکناری برخی فرماندهان منطقه جنوبی پس از این رخداد خبر داده‌اند. همزمان شبکه عبری‌زبان کان، حادثه در مرز با مصر را یک شکست امنیتی بزرگ برای اشغالگران توصیف کرد. سایت عبری «واللا» نیز گزارش داد اقدام سرباز مصری، «اسطوره» شکست‌ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی را نابود کرد. در همین زمینه، یوسی یوشع، تحلیلگر ارشد یدیعوت آحارونوت با انتقاد از ارتش اسرائیل اذعان کرد: این عملیات توسط نیروهای یگان «رضوان» حزب‌الله لبنان که از دیوار مرزی عبور کرده‌اند، انجام نشد بلکه یک سرباز ساده مصری با یک اسلحه کلاشنیکوف همه ارتش را به چالش کشید.

تبیین پیام‌های یک عملیات
عملیات سرباز مصری، رژیم صهیونیستی و نهادهای امنیتی آن را در موجی از غافل‌گیری و پرسش فرو برده است. اقدام برنامه‌ریزی شده و نه چندان پیچیده که تمام سیستم اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل را در بهت و حیرت فروبرده، پیام‌هایی را با خود به همراه دارد که نباید از آن‌ها غفلت کرد. محمد محسن فایضی، تحلیلگر مسائل فلسطین با اشاره به این مسئله نوشت: درخصوص آنچه رخ داد دو روایت وجود دارد؛ روایت رسمی مصر که می‌گوید نیروی نظامی این کشور در پی تعقیب یک قاچاقچی موادمخدر، از گذرگاه مرزی عبور کرد و با نیروهای اسرائیل درگیر شده و روایت صهیونیست‌ها که حمله را هدفمند خوانده است. فایضی ادامه داد: اسرائیل، برای کشته‌شدن نیروهایش، همیشه یک قاب ثابت دارد: عملیات تروریستی! به‌همین دلیل، نه منتظر نتایج بررسی‌های بیشتر می‌ماند و نه تأخیری در رسانه‌ای کردن جزئیات حادثه دارد. دولت مصر اما قابی برای ارائه ندارد؛ سال‌هاست خود را از صف مبارزه با اسرائیل خارج کرده و اکنون در روایتی بی‌رونق و قاچاقچی‌محور دست‌وپا می‌زند و چیزی برای عرضه ندارد؛ مطلوب السیسی، بایکوت این ماجراست و تیتر «ترور در مرز صلح» رسانه صهیونیست، برای او یک شکست است. 
صابرگل عنبری، دیگر تحلیلگر مسائل بین‌الملل در کانال تلگرامی‌اش آورده: حمله اخیر صرفاً یک حادثه امنیتی عادی و گذرا نیست. تلاش قاهره برای لاپوشانی ماجرا هم مورد پذیرش افکار عمومی مصری نیست. وی افزود: در همان ساعات اولیه پس از رسانه‌ای شدن حادثه، موجی از تمجید و ستایش از این حمله و مجری آن در شبکه‌های مجازی به راه افتاده و در مصر هشتگ «الجندی المصری» ترند شد. یک روی دیگر این استقبال گسترده بیانگر آن است عادی‌سازی روابط با اسرائیل پس از نزدیک به پنج دهه از زمان انعقاد پیمان صلح کمپ دیوید در سال 1978 هنوز در ایستگاه رسمی خود مانده و در جهان عرب تاکنون برگردان و عمق فرهنگی و اجتماعی پیدا نکرده است.
علیرضا تقوی نیا هم در تحلیل این رخداد به چند نکته اشاره کرده و نوشت: 1. تنها مرز بدون خطر باقی مانده برای اسرائیلی‌ها، مرز مصر بود که آن هم ناامن شد.2. عملیات اخیر، تحولی مهم در مبارزه با اسرائیلی‌هاست؛ زیرا مصر فعلی با بیش از ۱۰۰میلیون جمعیت، روزگاری نقطه ثقل مبازه با اسرائیل بود اما پس از خیانت سادات به جبهه عربی و اسلامی و به رسمیت شناختن موجودیت دولت یهود، از وضعیت یک تهدید برای صهیونیست‌ها خارج شد.3. رخداد یاد شده حاکی از عمومی و فراگیر شدن مقاومت علیه صهیونیست‌هاست و تنفر افکار عمومی جهان اسلام از اشغالگری‌ها و اعمال ددمنشانه این رژیم را یادآور می‌شود. 

قاب واقعی مصر
در نهایت اینکه مصری‌ها سال‌ها بود هیچ شهیدی نداشتند که با تیر و گلوله صهیونیست‌ها به شهادت برسد و اصلاً پس از کمپ دیوید، چندان گلوله‌ای از سلاح افسران و سربازان مصری در صحرای سینا بیرون نیامد. اما آن‌ها که دیدند باریکه نیم وجبی غزه چگونه در برابر اشغالگران مقاومت کرده، به خودشان آمده‌اند و این یعنی صحرای سینا هم وارد معادلات مقاومت شده است. از سوی دیگر برخلاف حاکمیت سرزمین فراعنه، مردم مصر‌ به‌شدت از عملیات اخیر خوشحال بوده و احساس غرور می‌کنند. به عبارت دیگر قاب واقعی مصر را باید در تشییع با شکوه پیکر شهید محمد صلاح دید. همین خود به فضای بی‌اعتمادی به نظامیان مصری در میان صهیونیست‌ها دامن زده و این پرسش «نظامی بعدی کیست؟» که برخی کنشگران اسرائیلی، دو روز اخیر در شبکه‌های مجازی مطرح کردند، معطوف به همین بی‌اعتمادی و نگرانی است.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه