در جست‌و‌جوی آب!

مردم کلات از مسئولان پرسیدند: چرا به جای مسدود کردن چاه‌های غیر‌مجاز به دنبال انتقال آب از هزار‌مسجد هستید؟

در جست‌و‌جوی آب!

نشست بررسی و تعیین تکلیف آب‌های مرزی هزارمسجد با حضور نمایندگان مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیران کل حفاظت محیط زیست، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات اداری، شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و نمایندگانی از مردم کلات  در محل اداره‌ کل دیوان محاسبات اداری استان خراسان رضوی برگزار شد.



رئیس کمیسیون اصل٩٠ در این نشست عنوان کرد: امروز توانستیم همه کسانی را که در موضوع انتقال آب از هزارمسجد مطالبه و مسئولیت دارند، در یک جلسه گرد هم بیاوریم که این یک قدم رو به جلو برای جمع کردن مردم و مسئولان در یک جاست تا بتوانند تبادل‌نظر داشته باشند و اقناع‌سازی صورت بگیرد.

ضرورت اقناع‌سازی مردم کلات در انتقال آب 
نصرالله پژمان‌فر با تأکید بر ضرورت اقناع‌سازی مردم در پروژه انتقال آب از هزارمسجد به مشهد تصریح کرد: متأسفانه درباره این موضوع، اقناع‌سازی صورت نگرفته و هر حرکتی که پیوست فرهنگی و اجتماعی ندارد، نمی‌تواند رو به جلو باشد.
وی افزود: در این جلسه مشکلاتی با موضوع انتقال آب از هزارمسجد به مشهد و مسائل آن  مطرح و پاسخ‌هایی داده شد و این جلسات تا رسیدن به نتیجه ادامه دارد.
پژمان‌فر ضمن اشاره به شرایط انتقال آب از کلات یادآور شد: اگر گزارش‌های رسمی و مورد تأیید دلالت بر این کند که آبی مازاد وجود دارد و ما در کلات نتوانیم از آن استفاده کنیم و این آب بدون بهره‌برداری از کلات خارج شود، برای انتقال آن به مشهد برنامه‌ریزی لازم صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: اگر آب در کلات مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته باشد، اولویت با مردم کلات است و ما آب را به صورت مجازی در قالب محصولات کشاورزی و... می‌توانیم به شهر مشهد منتقل کنیم.
نماینده مردم مشهد و کلات خاطرنشان کرد: موضوع انتقال آب دریای عمان به مشهد و شرق کشور یکی از مسائلی است که پیگیری می‌کنیم و آبی که منتقل می‌شود، آب گرانی است و هزینه تمام شده آن بالاست و امروز استانداری گزارش داد این انتقال آب بر اساس هزینه‌ای است که بخش صنعت انجام داده و ما باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کنیم.

دولت موظف به تأمین آب شرب مشهد است 
وی تصریح کرد: اعتقاد داریم اگر آب شرب مردم مشهد نتواند تأمین شود، بی‌شک دولت موظف است از هر طریقی که می‌تواند آب شرب مشهد را تأمین کند و این مسئله جدی است. اگر بخش صنعت و خدمات نیاز به آب دارد باید هزینه انتقال را بدهد تا نیازهای آنان برطرف شود.
پژمان‌فر به موضوع مذاکرات با افغانستان درباره حقابه ایران اشاره کرد و گفت: مذاکرات در حال پیگیری است و ما اعتقاد داریم باید یک فضای کارشناسی در گفت‌وگوها حاکم باشد تا در آن فضای کارشناسی تصمیم بگیریم چه کاری انجام شود. افغانستان به ارتباط با ما نیاز دارد و ما حتماً در یک گفت‌وگوی خیلی آرام مسائل را جلو می‌بریم و افغانستان باید بپذیرد در تعاملات با همسایگان بحث برد-برد را دنبال کند.

خط لوله انتقال آب دریای عمان در استان، آماده لوله‌گذاری
جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: 
در تحقق پروژه‌های منطقه‌ای، گفت‌وگوی دقیق با ذی‌نفعان منطقه‌ای یک نیاز اساسی است و یکی از این پروژه‌ها، پروژه‌های بهینه‌سازی منابع آبی هزارمسجد است که قرار است هم منافعی را برای مردم محلی داشته باشد و هم برای مردم مشهد و زائران امام رضا(ع). طبیعی است این نوع پروژه‌ها نیازمند گفت‌وگوهای عمیق و وسیع با مدیران و نمایندگان مردم و خود مردم است.
وی تصریح کرد: تاکنون جلسات مختلفی برگزار شده بود که امروز هم جلسه خوبی داشتیم و امیدواریم نتیجه این گفت‌وگوها هم به نفع مردم مشهد و زائران باشد و هم منافع آن شامل مردم استان به ویژه خطه کلات بشود.
خدایی به جزئیات پروژه انتقال آب دریای عمان به مشهد اشاره کرد و گفت: خط انتقال آب در استان خراسان رضوی ٣٠٠ کیلومتر از برش هزار و ٩٠٠ کیلومتری است که از این ٣٠٠ کیلومتر، ١۶٠کیلومتر آماده لوله‌گذاری است و 5/62 کیلومتر لوله آماده دارد و امیدواریم لوله‌گذاری در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.
نمایندگان مردم کلات نیز در این جلسه در توضیح نگرانی‌های مردم عنوان کردند: اطمینان به ما داده شود که زندگی آینده ما به مشکل نمی‌خورد چون طبق بررسی‌ها میزان آب موجود کنونی کفاف امور مردم خطه کلات را نمی‌دهد. 
این نمایندگان با تأکید بر بی‌آبی در منطقه توضیح دادند: شب و روز مردم به دنبال حل مشکل آب در شوراها و پاسگاه‌ها هستند. در حال حاضر در ٢٠ کیلومتر از رودخانه لایین یک قطره آب نخواهید دید و اگر آبی دیدید، برای انتقال آن اقدام کنید.
آنان طرح مطالعه انتقال آب از هزارمسجد را منقضی دانستند و گفتند: این طرح پیوست محیط زیستی ندارد.
یکی از نمایندگان مردمی به طومار امضا شده مردم کلات اشاره کرد و گفت: پس از سال‌ها ما به این جلسه رسیده‌ایم. مردم کلات اهل گفت‌وگو هستند. طوماری توسط مردم منطقه امضا شده که در آن خواسته‌اند برای انتقال آب از حکمیت علم استفاده کنیم؛ چرا از راه‌های جایگزین برای تأمین آب مشهد استفاده نمی‌شود و به جای مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، انتقال آب از هزارمسجد را دنبال می‌کنید؟

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه