توسعه ارتباطات تهران و بغداد به سطح نظامی 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای نخستین بار  به عراق سفر کرد

توسعه ارتباطات تهران و بغداد به سطح نظامی 

عالی‌ترین مقام نظامی ایران در رأس هیئتی شامگاه شنبه راهی بغداد شد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح در نخستین سفر رسمی خود به کشور عراق در دیدار با ژنرال عبدالامیر یارالله رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور با اشاره به مشترکات فراوان و روابط حسنه‌ دو ملت ایران و عراق، گفت: ثبات و امنیت خوبی در عراق برقرار است و این کشور در مسیر رشد و توسعه در حال حرکت است.


سردار باقری پس از ورود به فرودگاه بغداد در پاسخ به خبرنگاران حاضر در فرودگاه، اهداف سفر دو روزه خود به عراق را تشریح کرد.
وی در رابطه با سفر خود به عراق گفت: «در این سفر دو روزه که به کشور دوست و همسایه عراق دارم، ملاقات‌هایی را با مقامات ارتش عراق و مسئولان سیاسی کشور عراق خواهم داشت».
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  کشورمان هدف از این سفر را بررسی زمینه‌های توسعه روابط نظامی میان دو کشور همسایه عنوان کرد.
سرلشکر باقری با اشاره به روابط خوب دو کشور همسایه گفت: «بحمدالله ما هیچ مشکلی به لحاظ امنیتی با کشور عراق نداریم و به عنوان یک کشور دوست و همسایه مسیر توسعه همکاری‌های نظامی را طی می‌کنیم».
وی همچنین با اشاره به حضور دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های نظامی جمهوری اسلامی گفت: «در زمان حاضر تعداد زیادی از دانشجویان ارتش عراق در دانشگاه‌های نیروهای مسلح ما مشغول تحصیل هستند و متقابلاً از دانشجویان ما هم می‌توانند در عراق تحصیل کنند».
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  کشورمان همچنین با اشاره به امکان همکاری در رابطه با توسعه روابط دوطرفه نیز افزود: «ما ارتباطات گوناگون عملیاتی و آموزشی را با همدیگر خواهیم داشت و در این سفر این زمینه‌ها را با رئیس محترم ستاد مشترک ارتش عراق بحث خواهیم کرد و فکر می‌کنم زمینه توسعه مناسب روابط در این سفر پایه‌گذاری خواهد شد».
همچنین به گزارش تسنیم، سردار سرلشکر محمد باقری در دیدار با همتای عراقی خود گفت: «دو کشور تجربیات خوب و ارزشمندی در جنگ با تروریسم دارند و می‌توانند با یک طراحی مناسب تجربیات خود را به اشتراک بگذارند».
سفر سرلشکر باقری به عراق در حالی صورت می‌گیرد که هفته قبل این مقام نظامی کشورمان در گفت‌وگو با وزیر دفاع عربستان از امکان همکاری‌های نظامی با این کشور صحبت کرده بود. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که یادمان بیاید نخستین گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان که منجر به امضای توافق همکاری شد در عراق صورت‌گرفت.
در آن ایام پیش از آنکه آخرین مرحله از گفت‌وگو در پکن صورت بگیرد، تیم‌های امنیتی ایران و عربستان پنج دور در بغداد گفت‌وگو کردند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  کشورمان در این سفر با اشاره به اینکه گسترده‌ترین و مؤثرترین بخش‌های مشترک دو کشور مربوط به همکاری‌های آموزشی است، تصریح کرد: «طرفین تجربیات خوب و ارزشمندی در جنگ با تروریسم دارند و می‌توانند با یک طراحی مناسب تجربیات خود را به اشتراک بگذارند».
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تأکید بر اینکه برگزاری رزمایش‌ مشترک در مرزهای دو کشور سبب تأمین امنیت پایدار در مرزها می‌شود، گفت: «مرزهای مشترک دو کشور فرصتی برای افزایش همگرایی‌ و سود بردن هر دو ملت از ظرفیت‌های متقابل است».
دومین مسئله مهمی که ممکن است در سفر سرلشکر باقری به عراق مورد توجه قرار گیرد، بررسی امکان کمک به مقاومت فلسطین است. در همین زمینه باید به تحرکات جدید داعش هم اشاره کرد و اینکه ممکن است این گروه به دستور آمریکا تلاش کند توجه محور مقاومت را از فلسطین دور کند.
رئیس ستاد ارتش عراق نیز ضمن ابراز قدردانی از جمهوری اسلامی ایران بابت همکاری صادقانه در مبارزه با داعش و یاد شهید سلیمانی، آمادگی کامل نیروهای مسلح عراق را برای توسعه مبادلات نظامی، دفاعی، آموزشی و رزمایش‌های مشترک و تبادل تجارب اعلام کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه