«انتخاب اصلح» با نگاه به راهی که آمده‌ایم

«انتخاب اصلح» با نگاه به راهی که آمده‌ایم

مصطفی لشکری  


​​​​​​​1- دقایق پایانی ششمین نوبت از مستند «غیر رسمی» که جمعه گذشته پخش شد، گفت‌وگوی کوتاه ایوب آقاخانی با رهبر معظم انقلاب را روایت می‌کند. آقاخانی از مدیرانی گله می‌کند که نظرات رهبر معظم انقلاب را تفسیر به رأی می‌کنند و از ایشان می‌خواهد نظرات خودشان را به صراحت بیان کنند. آقا هم با لبخند پاسخ می‌دهند: «آن‌هایی که تفسیر به رأی می‌کنند، حرف صریح را هم تفسیر به رأی می‌کنند». این نوع مواجهه برخی با بیانات رهبر معظم انقلاب اختصاص به حوزه فرهنگ ندارد؛ عرصه دیگرش انتخابات است و... . بیانات دیروز آقا درباره راه آمده انقلاب اسلامی، وضعیت حال کشور و البته انتخابات پیش‌رو هم مثل همیشه آن‌قدر صریح هست که نیاز به تفسیر و تأویل نداشته باشد. مخاطب این بیانات هم مسئولان هستند، هم نخبگان  و هم عموم مردم.
2- به‌تازگی 45سالگی انقلاب اسلامی را جشن گرفتیم؛ 45سال پر فراز و نشیب. اصل انقلاب اسلامی کاری است کارستان و حرکتی است بر خلاف جریان آب که تمدن غالب را به چالش کشیده، بالیده و امروز از هر زمان دیگری نیرومندتر است. در این 45سال موفقیت‌هایی داشته‌ایم که هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد؛ هر جا خودمان را باور کردیم، درست انتخاب و حرکت کردیم، دوست و دشمن را شناختیم و ارزیابی دقیقی از میدان داشتیم این‌گونه بود. اما عقب‌ماندگی هم داریم؛ رهبر معظم انقلاب در بیانات دیروزشان برای چندمین بار اشاره کردند: در ساخت یک اقتصاد قوی ملی، در عدالت اجتماعی، اقتصادی و قضایی، در ریشه‌کنی آسیب‌های اجتماعی و در سبک زندگی اسلامی از جمله دوری از اسراف و اشرافی‌گری. همانطور که در رسیدن به موفقیت‌ها همه – مردم و مسئولان – نقش‌آفرینی کرده‌ایم، در عقب‌ماندگی‌ها هم هر کدام به اندازه داشته‌هایمان مقصریم.
3- انتخابات پیش‌رو آزمون همگانی است؛ فرصت بسترسازی برای استمرار موفقیت‌ها و جبران عقب‌ماندگی‌ها. نقشه راه ترسیم شده؛ وظیفه مسئولان «رعایت سلامت و اتقان انتخابات و زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری» است و تکلیف افراد تأثیرگذار، نامزدها و جریان‌های سیاسی هم «تشویق مردم به حضور در انتخابات، پرهیز از سیاه‌نمایی، دروغ‌گویی و توهین و تهمت به دیگران در تبلیغات». اما تعیین‌کننده، اقدام مردم است؛ انتخاب اصلح که شاخص‌هایش از بازخوانی تجربه موفقیت‌ها و عقب‌ماندگی‌ها بیرون می‌آید. یازده مجلس را پشت سر گذاشته‌ایم. تجربه‌های ارزشمندی داریم. کارنامه افراد و جریان‌ها مقابل چشممان است. مبانی و شاخص‌ها هم روشن است؛ «عزم راسخ، کار مداوم، سلامت در عمل، صداقت با مردم و ترجیح منافع ملی بر سود شخصی و...». کاش فرصت مردم برای شناخت افراد بیشتر بود؛ البته جریان‌های سیاسی می‌توانند به مردم در انتخاب اصلح بر اساس اولویت‌های کشور کمک کنند، به شرط آنکه گیس و گیس‌کشی، طایفه‌گرایی، گروکشی و تفسیر به رأی را کنار بگذارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه