توصیه‌های متخصصان طب‌سنتی به روزه‌داران درباره وعده‌های افطاری و سحری

توصیه‌های متخصصان طب‌سنتی به روزه‌داران درباره وعده‌های افطاری و سحری

متخصصان می‌گوید برای اینکه از روزه بهره کامل روحی و جسمی بدست آوریم باید آداب آن را نیز به‌طور کامل بدانیم و بجا آوریم. 



به‌گزارش ایرنا، یک متخصص طب سنتی در این باره می‌گوید: مردم برای اینکه بتوانند از جنبه‌های روحی و جسمی ماه مبارک رمضان بهره‌مند شوند، باید آداب روزه‌داری را بدانند و نیز بدانند که هدف اصلی از روزه‌گرفتن ارتقای روح انسان برای بندگی بیشتر و استراحت به بدن برای تجدید قوا در یک‌سال آینده است. 
یکی از مهم‌ترین قواعد روزه‌داری در اهمیت سحرخیزی و تناول وعده سحری است. سحرخیزی هم فواید جسمی دارد و هم فواید معنوی. یکی از بهترین اوقات برای تمرین سحرخیزی، ماه مبارک رمضان است. بنابراین باید سحر را درک کنیم؛ حتی اگر با یک دانه خرما یا مقدار اندکی حلوا باشد. 
یکی دیگر از آداب روزه‌داری برای حفظ صحت و سلامت بدن در آداب افطار و آرامش در مصرف افطار و واردنکردن حجم زیاد غذا با سرعت به معده است. این کار در درازمدت می‌تواند اسباب مشکلات معده را فراهم کند و از سوی دیگر با توجه به خالی‌بودن معده در طول روز و افزایش حرارت آن، آغاز افطار با شربت‌ها و نوشیدنی‌های سرد می‌تواند آسیب جدی به‌همراه داشته باشد. بهتر است روزه خود را با چای کم‌رنگ و خرما، حلوا، سوپ‌های رقیق یا آبجوش ولرم، وابسته به شرایط بدن افطار کنیم و بعد از اقامه نماز مغرب‌وعشا وعده غذایی خود را بخوریم.  فاصله‌انداختن بین افطار و تناول وعده غذایی یک روش بسیار عالی برای حفظ سلامت معده است. این نکته را به‌ویژه برای جوانان و روزه‌اولی‌ها که حرارت آن‌ها بالاست و تشنگی شاید موجب شود به‌غلط شربت‌های خنک را برای افطار ترجیح دهند، باید یادآور شد اگر حرارت بدن و تشنگی خیلی بالاست، فقط کافی است در چای خود کمی آبلیمو یا نارنج یا آبغوره اضافه کنیم اما هرگز نباید روزه را با مایعات سرد افطار کنیم. 
استفاده از سوپ یا چای و سپس حلیم و انواع آش و بعد از آن مصرف غذای اصلی و مصرف ماست و سالاد و مایعات فراوان همراه غذا، موجب مشکلات معده می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در وعده غذایی افطار فقط به یک نوع غذا اکتفا کنیم. 
در خوردن سحری و افطار نباید از نظر کمیت و کیفیت اسراف کنیم. متأسفانه گاه اسراف در غذا در ماه مبارک رمضان‏ به‌صورت عادت درآمده و برخی‌ها از این ماه مبارک ماهی برای پرخوری ساخته‏‌اند، درحالی‌که این ماه در حقیقت ماهی برای تقویت ایمان و جهاد و صبر و استقامت است. 
مصرف مواد غذایی مناسب مثل شیر، خرما، فرنی و چای کم‏رنگ برای آغاز افطار مناسب است. اصولاً هم غذای افطار و هم غذای سحر نباید پرحجم باشد و حتی‏‌الامکان باید از مصرف غذاهای پرچرب و دیرهضم خودداری شود. در وسط غذا آب زیاد نباید آشامید زیرا سبب رقیق‌شدن شیره گوارشی و دشواری هضم می‌‏شود. اما در فاصله یک ساعت بعد از افطار تا نیم‌ساعت قبل از صرف غذای سحری، باید به‌مقدار کافی آب بنوشیم. مصرف سبزی ضدعفونی‌شده به‌هنگام افطار و میوه در هنگام سحر و خودداری از مصرف تنقلات به‌مقدار فراوان از دیگر توصیه‌های مهم به روزه‌داران است. باید به نوجوانان روزه‌دار توصیه کرد حداقل یک لیوان شیر یا معادل آن ماست در وعده سحری میل کنند و در ماه مبارک رمضان در غذای افطارشان از گوشت، پنیر و تخم‏‌مرغ حتماً استفاده کنند. همچنین به نوجوانان توصیه می‌شود شب‏‌ها زودتر بخوابند تا هنگام سحر با نشاط از خواب برخیزند و از برکات معنوی سحرهای ماه مبارک رمضان بهره‌‏مند شوند و دچار کم‏‌خوابی نشوند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه