پرسپولیس با فرمول بانکی در لیگ برتر

تمام آنچه باید از جزئیات فروش سهام پرسپولیس بدانید

پرسپولیس با فرمول بانکی در لیگ برتر

در شرایطی که تنها سه روز تا پایان مهلت قانونی تعیین تکلیف بحث مالکیتی استقلال و پرسپولیس بیشتر باقی نمانده، صبح روز یکم اردیبهشت به صورت رسمی 85درصد از سهام پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی متشکل از 6 بانک شناخته شده کشور واگذار تا از این پس دیگر حتی روی کاغذ هم باشگاه پرسپولیس یک باشگاه دولتی به حساب نیاید و مشکل مالکیتی این باشگاه برای همیشه مرتفع شود.



اما آیا با واگذاری سهام پرسپولیس مشکلات این مجموعه برطرف خواهد شد یا اینکه این مجموعه همچنان گرفتار مشکلات همیشگی خواهد بود؟ 
پرسپولیس تا پیش از این تنها 10 درصد از سهامش در بازار فرابورس روی تابلو قرار گرفته که این بلوکه 10 درصدی به هواداران آن واگذار شد اما حالا بخش عمده و کلان سهام این باشگاه واگذار شده و طبیعتاً هر یک از خریداران جدید سهام باشگاه به تناسب میزان سهام خریداری شده در هیئت مدیره سهم خواهند داشت از این رو ترکیب مدیریتی این باشگاه به کلی دگرگون خواهد شد.
در شرایط کنونی از مجموع 85 درصد سهام فروخته شده باشگاه پرسپولیس، بانک شهر با در اختیار گرفتن  30 درصد سهام بالاترین حجم خرید را انجام داده که این اتفاق سبب می‌شود مدیران این بانک حداقل دو یا سه صندلی هیئت مدیره را از آن خود کنند. بعد از بانک شهر، دو بانک ملت و تجارت با خرید 20 درصد سهام پرسپولیس در ردیف دوم قرار دارند و سه بانک صادرات، اقتصاد نوین و رفاه با خرید 5 درصدی سهام مابقی سهامداران این باشگاه خواهند بود.
5 درصد باقیمانده از سهام صد درصدی نیز در اختیار وزارت ورزش و جوانان خواهد بود تا نام آن‌ها نیز در جمع سهامداران این مجموعه وجود داشته باشد.
به گفته کارشناسان پس از انجام امور نقل و انتقال سهام، ترکیب هیئت مدیره از میان سهامداران باشگاه مشخص خواهد شد و هیئت مدیره اقدام به انتخاب مدیرعامل خواهند کرد تا از این پس همه چیز برابر قانون تجارت و برابر عرف موجود در شرکت های سهامی و اقتصادی پیش برود.
با در نظر گرفتن این اتفاقات به نظر می‌آید آینده آرامی در انتظار پرسپولیس خواهد بود البته همچنان پرسش‌های بی پاسخی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها سرنوشت بازیکنان تیم بزرگسالان و تعیین تکلیف کادر فنی پرسپولیس است.
 در حال حاضر رضا درویش برای اینکه کار زمین نماند مذاکرات اولیه را با اوسمار و برخی بازیکنان آغاز کرده و پیشنهادهای مالی آن‌ها را دریافت کرده اما از آنجا که مشخص نیست او در مسئولیت خود باقی بماند یا اینکه فرد دیگری جای او را در پرسپولیس بگیرد، فعلاً همه مذاکرات متوقف شده ولی با تعیین تکلیف حلقه مدیریت این موضوع هم حل و فصل خواهد شد.
اما در کنار این ماجراها باید به این نکته نیز اشاره کرد که حالا پرسپولیس در کنار منتقدان سنتی خود با طیف جدیدی از منتقدان اقتصادی هم رو به رو خواهد بود. آن‌ها که با بنگاه‌داری بانک‌ها به شدت زاویه دارند و معتقدند رفتارهای غیر مسئولانه بانک‌ها آینده سرمایه‌گذاران را با خطر مواجه خواهد کرد، به همین علت به احتمال بسیار زیاد این طیف نیز از حالا به بعد با دقت و وسواس فراوان رفتار این بانک‌ها در قبال پرسپولیس را رصد خواهند کرد تا اگر اتفاقی خلاف میل آن‌ها رخ داد از آن برای حمله به مدیران بانک‌های کشور استفاده کنند و بابت این تصمیم غیرکارشناسی شده، آن‌ها را به چالش جدی بکشند، با این تفاسیر قطعاً نمی‌توان ادعا کرد پرسپولیس بدون هیچ حاشیه‌ای در آینده فعالیت خواهد کرد و این مسئله بحران و حاشیه را به این باشگاه تزریق خواهد کرد.

​​​​​​​خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه