فرودگاه یاسوج در رؤیای پرواز 

مردم از کمبود تعداد پروازها گلایه دارند

فرودگاه یاسوج در رؤیای پرواز 

 فرودگاه یاسوج رهاورد سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۳ است که برای رفاه حال مردم و خروج استان کهگیلویه و بویراحمد از بن‌بست، کلنگ آن بر زمین زده شد. اما اکنون این سرمایه گرانبها بدون کمترین کاربرد رهاشده است و پرواز‌های آن در پیچ‌وخم وعده‌ها به گل نشسته‌اند.


این فرودگاه اگرچه  عنوان بین‌المللی را هم با خود به یدک می‌کشد، اما تاکنون یک پرواز بین‌المللی نداشته و تمام پرواز‌های آن در سه پرواز کج‌دار و مریز در روز‌های شنبه، چهارشنبه و جمعه خلاصه‌شده و مسافر تنها پرواز شبانه این فرودگاه تاکنون نیز وزیر راه و شهرسازی بوده است.

تصمیمات جدید دولت 
استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود و فرودگاه یاسوج در قلب این شهر به‌عنوان پایتخت طبیعت ایران واقع‌شده است.
سفر دو روزه و دوم دولت سیزدهم به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۲۶ و ۲۷ تیرماه  سال گذشته  مصوبه‌های امیدآفرین بسیاری در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی و عمرانی داشت و یکی از آن‌ها افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بود.
در این سفر رئیس جمهور دستور داد طی ۱۰ روز پروازهای روزانه فرودگاه یاسوج برقرار شود و یکی از مصوبات سفر هم برقراری روزانه پرواز فرودگاه یاسوج بود.اما بااینکه نزدیک به یک سال از مدتی که رئیس‌جمهور برای روزانه شدن پروازهای فرودگاه یاسوج تأکید کرده بود می‌گذرد، اما همچنان سه پرواز در هفته است و فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه گردشگری از این روند فرودگاه یاسوج گلایه‌مند هستند.

تحریم‌ها عامل کاهش پرواز
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید می‌کند به دنبال راهکار افزایش پرواز‌ها و رفع مشکلات این فرودگاه است.
سید علی احمدزاده اظهار کرد: ۳۲۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی زیرساختی هم‌اینک در فرودگاه یاسوج و از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران فعال است. این پروژه‌ها برج کنترل ترافیک هوایی و طرح‌های مهم و زیرساختی شامل توسعه و بهسازی ساختمان آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما، سیستم سردکن و هواساز و پروژه‌های حراستی و امنیتی در دست احداث است.
وی با اشاره به نقش صنعت هوایی در توسعه استان، افزود: فرودگاه به‌عنوان زیرساختی مهم برای رشد و توسعه هر بخش و یا حوزه‌ای است و بدون داشتن این زیرساخت نمی‌توان به توسعه و پیشرفت یک شهر و استان برنامه‌ریزی جامعی داشت.
احمدزاده ادامه داد: برای استانی که درزمینه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بهشتی برای سرمایه‌گذاری در جنوب غربی ایران با داشتن ظرفیت‌های عظیم نفت و گاز، طبیعت بکر، آب و سایر توانمندی‌ها محسوب می‌شود، به دلیل آمار پایین فرودگاه و پرواز‌ها روند توسعه آن با کندی مواجه شده است.
وی ادامه داد: در سفر دور دوم دولت به استان یکی از مطالبات خبرنگاران افزایش پرواز‌های فرودگاه یاسوج بود که جلسات مختلفی در مرکز کشور درباره این موضوع برگزار شد و همچنان پیگیر افزایش پرواز‌های فرودگاه هستیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: یکی از دلایلی که تاکنون پرواز‌های استان افزایش نداشته، کمبود هواپیما به دلیل تحریم‌هاست که امیدواریم با تدابیر دولت سیزدهم این موضوع رفع شود.
احمدزاده ادامه داد: موضوع افزایش پرواز‌های فرودگاه یاسوج را در جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور و همچنین دیدار با وزیر راه و شهرسازی پیگیری می‌کنم؛ چراکه استان نیازمند افزایش پرواز‌های فرودگاه یاسوج برای رسیدن به رشد و توسعه است.
پروازهای اندک فرودگاه یاسوج و عملاً تعطیل بودن آن در چند روز هفته سبب شد  امام جمعه این شهر در خطبه‌های نماز جمعه و در حضور سخنگوی دولت به‌صراحت به این موضوع اشاره و گلایه خود را مطرح کند.
امام‌جمعه یاسوج گفت: دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد به‌خصوص نسبت به فرودگاه یاسوج، سد آبریز و راه‌آهن یاسوج توجه بیش‌ازپیش داشته باشد.
آیت‌الله سید نصیر حسینی افزود: فرودگاه شهر یاسوج به‌عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در هفته دو سه پرواز دارد که این تعداد مشکلی از مشکلات این استان محروم را حل نمی‌کند.
وی ادامه داد:  فرودگاه این شهر باید روزانه فعال باشد که اگر مسافری خواست صبح به تهران سفر کند و بعدازظهر برگردد، مشکلی نداشته باشد، نه اینکه مردم و مسئولان این استان مجبور شوند برای سفر به تهران از فرودگاه‌های سایر استان‌ها استفاده کنند.

قطع ارتباط مسئولان بلندمرتبه 
آیت‌الله حسینی  تصریح کرد: این فرودگاه با این وضعیت، کمکی به توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد نمی‌کند و مسئولان ملی برای سفر با استان وقتی متوجه می‌شوند که فرودگاه یاسوج پرواز ندارد و باید از طریق فرودگاه شیراز سفر کنند، از سفر کردن به این استان منصرف می‌شوند و می‌گویند با این وضعیت نمی‌آییم.
همه این موارد در حالی است که مدیر فرودگاه یاسوج معتقد است  وعده رئیس‌جمهور در خصوص افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج محقق شده و از انجام تنها سه پرواز در هفته از این فرودگاه خبر داد.
​​​​​​​
24 پرواز در یک ماه 
مدیر فرودگاه بین‌المللی شهدای یاسوج در این خصوص توضیح می‌دهد: در فروردین‌ سال جاری  ۲۴ پرواز از این فرودگاه انجام شد که در این پروازها یک هزار و ۴۸ مسافر اعزام و پذیرش شدند. 
عنایت انصاری‌فرد افزود: این آمار نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته یعنی فروردین سال قبل ٣٣ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.وی ادامه داد: هم‌اکنون روزهای شنبه، چهارشنبه و جمعه در مسیر تهران – یاسوج و برعکس طبق برنامه پرواز داریم که البته پرواز دوشنبه‌ها از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ موقتاً انجام نمی‌شود.
انصاری‌فرد تأکید کرد: امیدواریم در سال جاری با حمایت و پیگیری‌های مدیران ارشد استان افزایش پروازها در مسیر تهران و ایجاد مسیرهای جدید رشد و ارتقا بیشتری را رقم بزند
وی اظهار کرد:  در سال ١٤٠٢ بااعتباری افزون بر٣٣ میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عملیات توسعه و بهسازی در امور عملیات هوانوردی و عملیات فرودگاهی و امور امنیتی در فرودگاه یاسوج هزینه شده است.
انصاری‌فرد افزود: براساس مقررات و دستور معاونت محترم وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل محترم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیران فرودگاه موظف‌اند زیرساخت‌ها، امکانات و تجهیزات لازم را در فرودگاه‌ها مهیا کنند و برای برقراری پرواز پس از درخواست و مطالبه مردم باید توسط مدیران ارشد استانی اقدام شود.
وی بیان کرد: در فرودگاه یاسوج همه امکانات، زیرساخت‌ها و تجهیزات برای برقراری پروازهای داخلی و بین‌المللی مهیاست.
رونق فرودگاه یاسوج در درجه اول حمایت مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد  و شهر یاسوج را می‌طلبد که یک‌بار برای همیشه مشکل پروازهای این فرودگاه به‌صورت جدی پیگیری و رفع شود، البته خوب است دستگاه‌های اجرایی دولتی، واحدهای صنعتی و بخش خصوصی و مردم نیز در کنار فرودگاه یاسوج در راستای حمایت از این فرودگاه همکاری و حمایت خود را داشته باشند.
پیشنهاد می‌شود برای رفع مشکل پروازهای فرودگاه یاسوج نشستی در وزارت راه و شهرسازی و با حضور مسئولان مرتبط در سطح ملی و استانی برگزار و یک‌بار برای همیشه مشکل پروازهای این فرودگاه برطرف شود.
یادآور می‌شود برقراری همه‌روزه پروازهای فرودگاه بین‌المللی یاسوج از مصوبات سفر دوم رئیس‌جمهور به این استان است و هم‌اکنون مردم و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد خواهان اجرایی شدن این مصوبه هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه