بازگشت فقط 63 واحد به چرخه تولید در خراسان رضوی

در پایان سال حمایت از تولید و مانع‌زدایی هنوز 253 واحد راکد و نیمه‌تعطیل هستند

بازگشت فقط 63 واحد به چرخه تولید در خراسان رضوی

مهدی توحیدی

اگرچه از ابتدای سال و با توجه به شعار حمایت از تولید؛ پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها وهمچنین به واسطه ایجاد ستاد‌های مختلف تسهیل، کارگروه‌های مانع‌زدایی، کلینیک‌های صنعت و... برخی از مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی مرتفع شده، اما به‌گفته بسیاری از کارشناسان مشکلاتی از قبیل کمبود زمین مناسب برای سرمایه‌گذاری به همراه شیوه اشتباه قانون‌گذاری در حوزه صنایع و البته مشکلات مربوط به تأمین آب، برق و گاز دست‌به‌دست هم داده تا چرخ اقتصاد صنایع کلانشهر مشهد به سختی بچرخد و فرصت حضور برای سرمایه‌گذاران جدید آنچنان که باید فراهم نباشد.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در این خصوص با تأکید بر شعار سال و حمایت از تولید و مانع‌زدایی‌ها، به راه‌اندازی قرارگاه عملیاتی مانع‌زدایی در نواحی شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: این قرارگاه به‌منظور رسیدگی به وضعیت واحدهای تولیدی و برداشتن موانع تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تشکیل ‌شده است.

مهم‌ترین مشکل، کمبود نقدینگی
علی بهرامی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با بیان اینکه بیشترین مشکلات واحدهای راکد وغیرفعال استان، کمبود نقدینگی است، عنوان کرد: مشکلات موجود در حوزه دستگاه‌های خدمات‌رسان و اجرایی، بازاریابی برای فروش محصول، مسائل حقوقی و ورشکستگی میان شرکا، نوسان‌های قیمت در زمینه خرید تجهیزات و همچنین مسائلی مانند واردات بی‌رویه، قاچاق یک محصول خاص و... ازجمله مشکلاتی است که واحد‌های صنعتی با آن درگیرند.
وی افزود: سهم بخش صنعت از اقتصاد خراسان رضوی بیش از۴۰درصد است که برای مانع‌زدایی از تولید باید تمام جنبه‌های اقتصادی مربوط به حوزه تولید را در نظر بگیریم.
در حال حاضر 253 واحد تولیدی راکد و نیمه‌تعطیل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان وجود دارد، ازابتدای سال تاکنون با تشکیل و تلاش ستادهای مختلف تسهیل در حدود 63 واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند.
وی بابیان اینکه براساس بررسی‌ها ۶۲درصد واحدهای راکد قابلیت بازگشت به چرخه تولید را دارند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد هر هکتار زمین صنعتی برای ۵۴ نفر در استان اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند، همچنین برخی کارگاه‌های تولیدی در حوزه‌ دانش‌بنیان در بعضی از شهرک‌های صنعتی در هر هکتار زمین کارگاهی برای ۴۰۵ نفر اشتغال ایجاد می‌کنند.
​​​​​​​
واگذاری زمین به دانش‌بنیان‌ها
بهرامی‌زاده با بیان اینکه موضوع مورد توجه، واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های دانش‌بنیان بود،عنوان کرد: در دستورالعمل‌های واگذاری زمین به شرکت‌ها، استثنایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان قائل شده‌ایم و به هر شرکت دانش‌بنیان مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که متقاضی زمین در شهرک‌های صنعتی استان باشد، خارج از چارچوب رقابت و مزایده در نخستین فرصت زمین اختصاص داده می‌شود.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون 7هکتار زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی استان اختصاص پیدا کرده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۳۰واحد صنعتی از واحدهای موجود در شهرک‌های صنعتی استان مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.
وی به ایجاد کارگاه‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی و نواحی تولیدی اشاره کرد و افزود: در این راستا 300 کارگاه‌ صنعتی در متراژهای 200، 300 و حداکثر 500مترمربعی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی طراحی شده که حدود 100مورد از این کارگاه‌ها با مبلغ بسیار پایین به دانش‌آموختگان دانشگاهی واگذار شده است و برای کسب‌وکار خود صاحب زمین شدند.

الکترونیکی شدن فرایند واگذاری زمین
وی موضوع بعدی در بحث مانع‌زدایی‌ها را الکترونیکی شدن فرایندهای واگذاری زمین در شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی عنوان کرد و ادامه داد: الکترونیکی شدن فرایندها به شفافیت، ابهام‌زدایی و حذف رانت‌های احتمالی واگذاری‌ها می‌انجامد و علاوه بر این، انجام فرایندها تسهیل و موجب کاهش هزینه و زمان خواهد شد.
وی با بیان اینکه با اجرای این امر مهم كه مورد تأكید دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت است، فضای بیشتری برای خدمت‌رسانی مدیران استان‌ها ایجاد خواهد شد و از طرفی دغدغه امضاهای طلایی و اعمال نفوذ اشخاص در واگذاری زمین‌ها حذف خواهد شد، افزود: محاسبات مالی مربوط به دریافت بخش‌های نقدی و تعهدی و تعدیل اقساط قراردادها نیز از این پس به‌صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
وی عنوان کرد: حمایت از واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی برای شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی که برابر مقررات تا 80درصد هزینه‌های این واحد‌های تولیدی پرداخت می‌شود و همچنین آموزش‌های تخصصی برای کارکنان در حدود 5هزار ساعت آموزش از دیگر فعالیت‌های شرکت شهرک‌ها در این زمینه بوده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی همچنین درخصوص فعالیت‌های این شرکت برای رونق بخشیدن به حوزه تولید با بیان اینکه این شرکت با همکاری پارک علم‌وفناوری خراسان رویداد استارت‌آپی مختلفی را در شهرستان‌های استان برگزار کرده است، عنوان کرد: حمایت‌های مالی و معنوی از استارت‌آپ‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، حمایت از ایده‌های ناب صنعتی در قالب انعقاد قرارداد با پارک علم‌وفناوری خراسان به منظور تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه، کمک به ثبت اختراع، و تهیه طرح امکان‌سنجی برای ایده‌ها از اهداف مهم برگزاری رویدادهای استارت‌آپی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه