محمدسرور رجایی جانشین ندارد

در رونمایی از کتاب «خون شریکی» مطرح شد

محمدسرور رجایی جانشین ندارد

آیین رونمایی کتاب «خون شریکی» با حضور علی‌محمد مؤدب؛ نویسنده و شاعر، علی داوودی؛ شاعر، زهرا زاهدی؛ شاعر افغانستانی، مجید بذرافکن؛ معاون فرهنگی سپاه، پژمان عرب؛ محقق و تدوینگر کتاب و خانواده مرحوم محمدسرور رجایی و جواد آذری کارمزدی در مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد.
علی‌محمد مؤدب در ابتدای این برنامه در سخنانی گفت: من در این دو دهه توفیق دوستی با بسیاری از خوبان ادبیات مهاجرت را داشتم، در این میان، مرحوم رجایی هم از نظر دغدغه‌ها و نگاه به دو مقوله افغانستان و انقلاب اسلامی ایران و هم از نظر جنبه‌های شخصیتی‌اش می‌توانست پلی برای پیوند بین فرهنگیان ما و فرهنگیان افغانستان باشد.
وی با اشاره به کتاب «خون شریکی» عنوان کرد: شاید اگر این یادداشت‌ها که مرحوم رجایی در میان دویدن‌هایش نوشته، نبود بسیاری از دغدغه‌های او ثبت نمی‌شد، از این جهت، این کتاب شمایل دقیقی از محمدسرور رجایی و همه نگرانی‌هایش نشان می‌دهد. خیلی از کارهای مهم درباره شهدای افغانستانی دفاع مقدس و شهدای ایرانی جهاد افغانستان و طرح مسئله‌ها در حوزه‌ مربوط به مطالعات مقاومت مدیون محمدسرور رجایی و نگرانی‌های اوست که پنجره‌های تازه‌ای باز کرد. در کتاب خون شریکی، به صورت خیلی خلاصه و فشرده شمایلی از محمدسرور رجایی، دشواری‌های زندگی یک اندیشمند و شاعر مجاهد مهاجر را می‌بینیم.

خودش بود و یک سیستم
پژمان عرب که گردآوری و تدوین کتاب را بر عهده داشته است نیز در سخنانی گفت: روزهایی که آن اتفاق تلخ افتاد، همه ما که سال‌ها هم همکار، هم دوست و هم برادر کوچک‌تر آقای رجایی بودیم، دنبال این بودیم که کاری بکنیم، فردا یا پس‌فردای آن روز نشستیم که چکار کنیم و هر کسی کاری برعهده گرفت.
 من و یکی دیگر از دوستان آقای علی ناصری بیشتر روی مکتوبات، نوشته‌ها و کارهای قلمی ایشان تمرکز کردیم. 
تقریباً نزدیک به 300 هزار کلمه مطلب جمع کردیم که بخش‌هایی از آن مربوط به شعرهای مرحوم رجایی بود، بخش‌هایی مصاحبه‌ها بود و یک مجموعه یادداشت که از اواخر سال 93 تا اواسط 96 در روزنامه شهرآرا منتشر شده بود که ما چندین پروژه و خروجی از این کارها تعریف کردیم که نخستینش همین کتاب «خون شریکی» بود.
عرب ادامه داد: مرحوم رجایی، عده و عُدّه خاصی نداشت، خودش بود و یک سیستم. یک آدم به تمام معنا تولیدی بود. در حوزه‌هایی مثل تاریخ شفاهی می‌بینیم آقای رجایی، یک استاد به تمام معنا و یلی برای خودش بوده و شاید چند هزار ساعت مصاحبه گرفته است. 
تنوع قالب‌ها و حوزه‌هایی که مرحوم رجایی کار کرده، بی‌نظیر است؛ شعر برای بزرگسال و کودک و نوجوان دارد، داستان‌نویسی برای کودک و نوجوان کرده، تاریخ شفاهی کار کرده و چندین کتاب دارد، سال‌ها روزنامه‌نگاری حرفه‌ای کار کرده، سال‌ها مجله کودک درآورده، مستند ساخته، متن‌های مفصل رادیویی نوشته و... . جامعیت و گستردگی فعالیت‌های ایشان یکی از چیزهای عجیب و غریبی بود که ما پس از اینکه یادداشت‎ها را جمع کردیم با آن مواجه شدیم که اگر در کتاب‌های بعدی چاپ شود، بهتر مشخص می‌شود.

مدیون شهدا و خدمتگزار شهدا هستم

در بخش دیگری از این برنامه، خانم جمیله قاسمی؛ همسر مرحوم محمدسرور رجایی با اشاره به کتاب‌های منتشر شده مرحوم رجایی خاطرنشان کرد: وقتی برای نخستین بار کتاب‌های چاپ شده‌اش را به خانه آورد، به او تبریک گفتم. گفت من این کتاب‌ها و موفقیت‌هایی که دارم، چه در زندگی و چه در چاپ شدن کتاب‌ها، همه‌اش به خاطر کمک خدا و از برکت شهداست. تمام موفقیت‌هایی که دارم، مدیون شهدا و خدمتگزار شهدا هستم. کتاب‌های دیگری هم در دست داشت که به ما نگفته بود. برای کتاب «زندگی‌نامه شهید رئوف رفیعی» به ما گفته بود تمام شده و دوست داشت در رونمایی کتاب‌ حضور داشته باشد.
بنابراین گزارش، کتاب خون شریکی که به کوشش پژمان عرب گردآوری و تدوین شده، در 312صفحه و قیمت 60هزار تومان توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه