نمایش هنر مقاومت در گستره جهانی

گفت‌وگو با سیدمسعود شجاعی‌ طباطبایی به انگیزه برگزاری نمایشگاه‌های «هنر انقلاب اسلامی»

نمایش هنر مقاومت در گستره جهانی

صبا کریمی

همزمان با هفته هنر انقلاب نمایشگاه «هنر انقلاب اسلامی» با مجموعه‌ای از آثار تجسمی به دبیری مسعود شجاعی طباطبایی کار خود را آغاز کرده است.

بر همین اساس حوزه هنری با برپایی چهار نمایشگاه تا 28 فروردین میزبان علاقه‌مندان است. یکی از نمایشگاه‌های مهم این رویداد، بخش پوستر است که شامل ۳۰اثر برگرفته از سخنان و نوشته‌های شهید آوینی است که توسط گرافیست‌های برجسته طراحی شده‌اند. همچنین نمایشگاه عکسی در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران برپا شده که شامل مجموعه عکس‌‌های مرحوم ابراهیم اصغرزاده و عکس‌های میشل ستبون عکاس فرانسوی است. نمایشگاه نقاشی این رویداد نیز متشکل از ۲۰ اثر از آثار گنجینه حوزه هنری است که در سال‌های اولیه انقلاب خلق شده‌اند و در گالری شماره ۲ خانه عکاسان حوزه هنری به نمایش گذاشته شده‌ است. این در حالی است که بسته‌های نمایشگاهی «هفته هنر انقلاب» در اختیار ۳۰ مرکز استان نیز قرار گرفته است. 
عکس‌هایی که تاکنون دیده نشده‌اند‌
سیدمسعود شجاعی‌ طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر این رویداد در واکنش به احیای هنر انقلاب در قالب برنامه‌های هفتگی این مناسبت می‌گوید: برگزاری نمایشگاه‌ها و رخدادهای فرهنگی مرتبط با هنر انقلاب اسلامی شرایطی را ایجاد می‌کند تا بتوانیم با مردم تهران و سایر شهرها در ارتباط باشیم. امسال شاهد اتفاق خوبی بودیم و 30اثر منتخب در حوزه پوستر در 30مرکز استان همزمان با تهران به نمایش درآمد که مضامینش در ارتباط با دستنوشته‌های شهید آوینی است. همچنین به هر استان، یک تندیس از شهید آوینی ارائه کردیم که در مرکز استان‌ها به نمایش درآمد.
وی تأکید کرد: وقتی دوستان ما در عرصه گرافیک پوسترهایی را از دستنوشته‌های شهید آوینی خلق می‌کنند در واقع شرایطی مهیا می‌شود که این نوشته‌ها به شکل گرافیکی در معرض دید عموم قرار گیرند. از طرفی دیگر روایت فتح امسال حضور بسیار مؤثری داشت و عکس‌هایی که تاکنون دیده نشده و یا کمتر دیده شده بود را در اختیار ما گذاشت.
وی درباره میزان استقبال از این نمایشگاه‌ها تصریح می‌کند: طبیعتاً این نمایشگاه‌ها بازدیدکنندگان خاص خودش را دارد. البته در فضای مجازی هم این آثار به نمایش درآمده که بازتاب خوبی هم داشته است. اما چیزی که بسیار مهم است این است که این آثار توسط شهرداری‌ها در فضای عمومی شهر در معرض دید عموم قرار گرفته و دغدغه اینکه آثار در بطن جامعه برود و به عنوان تبلیغات شهری دیده شود توسط شهرداری تهران و مراکز استان‌ها جدی تلقی شد و خوشبختانه در فضای عمومی شهرها شاهد این آثار بودیم. ضمن اینکه معتقدم باید به این سمت حرکت کنیم؛ چرا که این نوع نمایش قطعاً تأثیرات بیشتری خواهد داشت و بنای ما بر این است که امسال سراغ اتفاقاتی برویم که ارتباط ما را با مردم صمیمی‌تر و نزدیک‌تر کند و این دغدغه جدی ماست.
شجاعی طباطبایی در پاسخ به اینکه برای تبلور هنر انقلاب در طول سال و تبدیل آن به یک جریان غالب در عرصه هنر چه راهکاری می‌دهد، اظهار کرد: به نظرم در وهله نخست باید این اتفاق نهادینه شود و فقط محدود به برپایی چنین برنامه‌هایی در یک برهه زمانی کوتاه نباشیم و آن را در طول سال جاری کنیم. حوزه هنری درصدد است بلافاصله دبیر دوره بعد را مشخص کند و مأموریت هفته هنر انقلاب سال آینده از همین حالا آغاز شود. از طرفی دیگر همان طور که می‌دانید بهترین‌های رشته‌های مختلف به واسطه جشنواره‌ها و تعاملی که وجود دارد از طرف وزارت ارشاد و حوزه هنری و البته روایت فتح انتخاب می‌شود و کارگاه‌های متعدد گروهی داریم که محدود به جغرافیای تهران هم نبوده و گسترده‌تر شده و خوشبختانه در تمام ایران شاهد این اتفاقات هستیم. حتی در برخی از رویدادهای هنری شاهد حضور هنرمندانی از سایر کشورهای جهان هم هستیم و خودمان را به مرزهای داخلی محدود نکردیم.
به گفته شجاعی طباطبایی؛ باید شرایط برای هنر انقلاب به گونه‌ای رقم بخورد که نه تنها در منطقه بلکه در دنیا روی مباحث جدی در حوزه مقاومت کار شود. سازوکار این اتفاق مهیا شده و برنامه‌های بسیاری هم طراحی کردیم و بانک‌های اطلاعاتی خوبی در حال ایجاد است.

ابعاد جغرافیایی هنر انقلاب را وسیع‌تر می‌کنیم
وی تأکید می‌کند: همان طور که می‌دانید هفته هنر انقلاب به مناسبت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی نام‌گذاری شده و چهره‌های شاخصی که در طول سال گذشته اثر فاخر هنری داشتند و یا رویدادهای مؤثری رقم زدند که تأثیرگذار و مردمی بوده برگزیده می‌شوند؛ این‌ها شاخص‌هایی است که در انتخاب هنرمند انقلاب در نظر گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد باید روی این قضیه بیشتر و بهتر کار کرد و ابعاد جغرافیایی آن را وسیع‌تر کنیم.
در طول سال هم اتفاقات خوبی را شاهد هستیم و از کشورهای مختلف از ما درخواست کمک می‌شود تا شرایطی را مهیا کنیم و برایشان جشنواره تدارک ببینیم. مثلاً سال گذشته نمایشگاهی در ترکیه ویژه کودکان و مردم مظلوم یمن داشتیم و در حال حاضر نیز نمایشگاهی در عراق با موضوع مردم فلسطین برپا شده است؛ همچنین در کشورهای دیگر مانند مالزی، اندونزی، آسیای دور، آمریکای جنوبی و... این اتفاق رخ می‌دهد و امروز شاهد یک جبهه جهانی مقاومت هستیم و امیدوارم بتوانیم سال آینده هم‌افزایی اساسی داشته باشیم. خوشبختانه دو لت هم این دغدغه را دارد تا برای حضور در عرصه جهانی از بضاعت موجود در وزارت امور خارجه و وزارت ارتباطات بهره بگیریم و اتفاقاتی که در حوزه هنرهای تجسمی رخ می‌دهد را در سطح جهان مطرح 
کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه