رفتارهای سفارش شده در هنگام افطار

مواردی برای بهره حداکثری از ضیافت الهی

رفتارهای سفارش شده در هنگام افطار

بی‌شک هر مسلمانی برای بهره‌مندی حداکثری از فیوضات ماه مبارک رمضان باید سعی کند تا حدامکان چه در ساحت نیت و چه در شکل انجام فرایض وارد شده در این ماه، بهترین‌ها را انجام دهد. آنچه می‌خوانید مجموعه رفتارهای سفارش شده‌ای است که باید هنگام افطار مطابق روایات بدان عمل کرد.
1. عجله در خوردن افطاری: افطاری را زود بخورید و سحری را به تأخیر اندازید.
2. جلو انداختن نماز: هر گاه می‌توانستی نماز را آگاهانه و با همه آدابش، پيش از آنكه افطار كنی بخوانی، بهتر آن است پیش از افطار كردن، نماز بخوانی و اگر از كسانی بودی كه دلت پيش افطار كردن بود و ميل تو، تو را از نماز دور و به فکر خوردن مشغول می‌كرد، اول افطار كن تا وسوسه نفسِ ملامتگر از تو برهد.
3. صدقه دادن: هر كس پيش از افطار كردنش نانی به بينوايی صدقه دهد، خداوند گناهش را می‌آمرزد و برای او ثواب آزاد كردن بنده‌ای از فرزندان اسماعيل را می‌نويسد.
4. خواندن سوره قدر: هر كس هنگام افطاری و سحری خوردن، سوره «إنّا أنزلناه» بخواند، ميان آن دو وقت، همچون كسی خواهد بود كه در راه خدا به خون خويش آغشته است.
5. دعا: هر بنده روزه‌داری هنگام افطارش يک دعای مستجاب دارد كه يا در دنيا به او داده می‌شود و يا برای آخرتش ذخيره می‌شود.
6. خواندن دعای روايت شده پيش از افطار: خداوندا! برای تو روزه گرفتيم و با روزىِ تو افطار كرديم و بر تو توكل نمودیم. پس آن را از ما بپذير! همانا تو شنوای دانايی.
7. بهترین خوراکی‌ها برای باز کردن افطار: برترين خوراکی‌هایی كه روزه‌دار بهتر است روزه‌اش را با آن افطار كند خرما، رطب، كشمش، شیر، آب ولرم و حلوا يا هر چيز شيرين است.
8. خواندن دعاهای وارد شده به هنگام افطار: خدايا! برای تو روزه گرفتيم و بر روزىِ تو افطار كرديم. پس آن را از ما بپذير! تشنگی رفت، رگ‌ها ‌تر شدند و اجر، باقی ماند.
9. سپاسگزاری هنگام افطار نزد ديگران: هر گاه نزد خانواده‌ای غذا خوردیم به آنان بگوییم: روزه‌داران پيش شما افطار كردند؛ رحمت، شما را فرا گرفت؛ نيكان غذای شما را خوردند و فرشتگان بر شما فرود آمدند.
نکته مهمی که در ادامه این موارد می‌توان در نظر داشت این است هر چند خوردن و نوشيدن به هنگام افطار و سحر، از آداب اصلی روزه‌داری است اما در نظر اسلام، حلال يا حرام بودن خوردنی‌ها و نوشيدنی‌ها، اندازه و نوع آن‌ها و همچنين انگيزه روزه‌داران از خوردن و آشاميدن، در ميزان بهره‌وری از روزه نقشی اساسی دارند.
بنابراین پايبندی و رعايت برخی نکات موجب می‌شود روزه‌دار از مواهب و دستاوردهای ضيافت الهی بیشتر بهره‌مند شود: اول، حلال بودن آنچه خورده و آشاميده می‌شود و پرهيز از غذاهای حرام و شبهه‌ناک. دوم، تناسب نوع و مقدار غذاها و نوشيدنی‌ها با نياز بدن و پرهيز روزه‌دار از غذاهای رنگارنگ و افزون از حد نياز. و در نهایت خوردن و آشاميدن به قصد قربت و با انگيزه كسب رضای الهی و اطاعت از فرمان او.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه