حجم باور نکردنی سروده‌های شاعران درباره امام زمان

یک پژوهشگر بیان کرد

حجم باور نکردنی سروده‌های شاعران درباره امام زمان

 حسین علیزاده ضمن اشاره به حجم بالای اشعار مهدوی به زبان فارسی گفت: تصور من این بود اشعار مهدوی یکی دو جلد باشد ولی بعد که وارد این حوزه شدم به مجموعه‌ای به نام دانشنامه شعر مهدوی برخورد کردم که گزیده اشعار مهدوی و مشتمل بر 30 جلد است.
حسین علیزاده، مؤلف و پژوهشگر علوم اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا به توضیح درباره گستره اشعار مهدوی در ادبیات آیینی پرداخت و گفت: جایگاه مهدویت در ادبیات آیینی و به‌خصوص شعر آیینی خیلی مغفول واقع شده است. خود من تا وارد نشدم باور نمی‌کردم. تصورم این بود اشعار مهدوی یکی دو جلد باشد ولی بعد که وارد این حوزه شدم به مجموعه‌ای به نام دانشنامه شعر مهدوی برخوردم که گزیده اشعار مهدوی است و دیدم یک دریا مطلب است؛ از این رو شروع به تحقیق در این زمینه کردم. البته خود اشعار مهدوی گوشه‌ای از اشعار آیینی است. دانشنامه شعر مهدوی با حمایت حوزه علمیه خواهران و گروه ادبیات آیینی که در مشهد وجود داشته تهیه شده است. در طول 12 سال یک گروه از محققان، چند هزار دیوان شعر را بررسی کردند و متوجه شدند بیش از 2هزار شاعر از قرن چهارم هجری تا دوره معاصر شعر مهدوی گفته‌اند. این گروه، اشعار را پژوهش و گزینش کرده و در قالب یک دانشنامه منتشر کردند که درمجموع ۲۹ جلد می‌شود. این اثر نشان می‌دهد سابقه و گستره این ادبیات چقدر است.
این پژوهشگر یادآور شد: اشعاری که در مورد ائمه(ع) دیگر سروده شده مولودیه و مرثیه است ولی چون در مورد حضرت مهدی(عج) مرثیه وجود ندارد عموم اشعار مولودیه و گفت‌وگو با حضرت به عنوان معشوق و محبوب و توصیف ویژگی‌های آن حضرت است. بررسی اشعار نشان می‌دهد بیشتر شاعران ما در طول این 11-10 قرن به این مسئله توجه کرده‌اند. به عنوان مثال خود حافظ اشعاری در این زمینه دارد، از جمله شعر «ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی/ دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی». حتی چند جلد کتاب درباره مهدویات حافظ نوشته شده است، از جمله کتاب شوق مهدی(عج) اثر فیض کاشانی. خود فیض کاشانی دیوان شعر مفصلی دارد و بخشی از شعرهای مهدوی او برگرفته از دیوان حافظ است یعنی هر شعری در دیوان حافظ را که بویی از مهدویت داشته  با تغییر جزئی کاملاً امام زمانی کرده است. این اثر با تصحیح شیخ علی دوانی منتشر شده است.
وی در پایان گفت: ما در اشعار مهدوی با دریایی از موضوعات و مسائل برخورد می‌کنیم که بیشتر آن‌ها از آیات قرآن و روایات گرفته شده است. بنده که بخشی از پژوهش‌هایم به ادبیات فارسی اختصاص دارد باور نمی‌کردم 30 جلد شعر درباره حضرت مهدی(عج) داشته باشیم. فکر می‌کردم اگر به 10 جلد برسد خیلی است، چه برسد به 30 جلد. ما درباره امام علی(ع) به اندازه 30 جلد شعر نداریم با اینکه این‌همه درباره امام علی(ع) و موضوع غدیر و مرثیه ایشان شعر سرودند، همچنین در مورد پیامبر(ص) که این‌ همه شعر سروده شده 30 جلد شعر نداریم یا در مورد امام حسین(ع) که بیشتر از هر یک از ائمه درباره ایشان شعر سروده شده نمی‌دانم حجم اشعار به 30 جلد می‌رسد یا نه، اما در مورد امام زمان(عج) که در میان شیعیان حضور نداشته‌اند و فقط می‌شود برایشان مولودیه سرود، حجم عظیمی از اشعار سروده شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه