استقبال خونین از مکرون

اعتراض فرانسوی‌ها به پیروزی رئیس جمهور این کشور در انتخابات با سه کشته و زخمی

استقبال خونین از مکرون

علوی

کشوری که آن را مهد دموکراسی دنیا می‌خوانند، با اعلام نتایج اولیه انتخابات کاملاً به‌هم ریخت و به صحنه زد و خورد هزاران نفر از معترضان به پیروزی امانوئل مکرون با پلیس تبدیل شد.

به گزارش یورونیوز، بر اساس نتایج غیررسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون با کسب ۵۸درصد آرا بر رقیبش مارین لوپن نامزد افراطی حزب راست‌گرا غلبه کرده است. مکرون در سخنانی در جمع هواداران خود افزود: من دیگر نامزد انتخابات نیستم و رئیس جمهور همه فرانسوی‌ها هستم و دلایل رأی ندادن برخی از فرانسوی‌ها به خودم را می‌دانم. مکرون مدعی شد: مردم فرانسه به یک پروژه بشردوستانه جاه‌طلبانه رأی دادند که باید با قدرت آن را اجرا کنیم و من این پروژه جاه‌طلبانه را در پنج سال آینده با قدرت پیش خواهم برد. مهم‌ترین برنامه‌های انتخاباتی مکرون که از سوی ستاد وی اعلام شده بود شامل افزایش سن ورود به دوران بازنشستگی به ۶۵ سالگی، افزایش سخت‌گیری برای دریافت اقامت فرانسه، کاهش مالیات بر ارث، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید (فرانسه دارای ۵۶ نیروگاه هسته‌ای است) و حذف عوارض تماشای تلویزیون دولتی بوده است. پیروزی مکرون در انتخابات در حالی است که یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد بیش از ۶۰درصد از رأی‌دهندگان فرانسوی نمی‌خواهند وی اکثریت مجلس ملی را در انتخابات پارلمانی آتی که در ماه ژوئن برگزار می‌شود بدست آورد. در همین حال، شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور چین و روسیه در پیام‌های جداگانه‌ای انتخاب دوباره مکرون را تبریک گفتند.
همزمان با سخنرانی مکرون در جمع هواداران خود در پاریس، هزاران نفر از معترضان به پیروزی وی در برخی نقاط این کشور به خیابان‌ها ریختند. منابع خبری از حضور گسترده پلیس و نیروهای امنیتی در اطراف معترضان و تنش بالا میان معترضان و پلیس خبر داده‌اند. نیروهای ضدشورش با حمله به معترضان و شلیک گاز اشک‌آور در تلاش برای متفرق کردن آن‌ها هستند و درگیری‌هایی نیز میان طرفداران مکرون و لوپن گزارش شده است. خبرگزاری آناتولی در خبری فوری از شلیک پلیس فرانسه به سمت یک خودرو در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات در پاریس و کشته شدن دو نفر خبر داد. همچنین گفته می‌شود یک نفر دیگر از معترضان نیز مجروح 
شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه