اقتصاد کشور نیازمند نسخه عملی مبتنی بر آموزه‌های دینی و ظرفیت‌هاست

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:

اقتصاد کشور نیازمند نسخه عملی مبتنی بر آموزه‌های دینی و ظرفیت‌هاست

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بر اهمیت تعامل بیشتر صنعت، حوزه و دانشگاه تأکید و اظهار کرد: پاشنه آشیل مشکلات کشور در مقابل تهدیدهای دشمنان در مرحله نخست، مسئله اقتصاد است و بر همین اساس پس از ۴۳سال از عمر پربرکت انقلاب شکوهمند اسلامی، نباید به برگزاری صرف همایش‌ها و کنگره‌ها بسنده کنیم، بلکه خروجی این همایش‌ها باید نسخه علاج و عملی مبتنی بر الگوهای بومی، آموزه‌های دینی و استعدادها و ظرفیت‌های داخلی باشد که مشکلات اقتصاد، اشتغال و تولید را حل کند. 

به گزارش آستان‌نیوز، مالک رحمتی در آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت» به اهمیت موضوعات اقتصاد، اشتغال و تولید در کل کشور و به ‌طور خاص در مجموعه آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: پس از گذشت ۴۳سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی، این موضوع قابل تأمل است که وضعیت کشور در حوزه اقتصادی به چه شرایطی رسیده است و برای ما در مجموعه آستان قدس رضوی نیز بسیار اهمیت دارد که بدانیم این مجموعه بزرگ موقوفاتی با برخورداری از امکانات و ظرفیت‌های قابل قبول همچون ارتباطات قوی با بنگاه‌های اقتصادی و مجموعه‌های علمی و پژوهشی باید چه اقداماتی در حوزه اقتصادی خود رقم بزند تا به سیاست‌های کلان ابلاغی تولیت محترم در خصوص فعالیت‌های اقتصادی عینیت بخشد. 
وی ادامه داد: در همین راستا به لطف خدا و تلاش خادمان حضرت رضا(ع) از سال گذشته برگزاری یک همایش علمی با مشارکت نخبگان دانشگاه امام رضا(ع) و مدیران عامل شرکت‌های تابعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آغاز شد تا مقدمات پیوند دانش و صنعت در مجموعه آستان قدس رضوی فراهم شود. 
رحمتی برگزاری و خروجی کنگره «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت» را مصداق بارز حرکت جهادی در حوزه اقتصاد دانست و افزود: برگزاری این کنگره و هم‌اندیشی با نخبگان دانشگاهی، حرکت بسیار مبارکی است و اعتقاد بنده این است که نباید برای آن اختتامیه برگزار کرد، بلکه پایان این نشست‌ها در حقیقت آغاز یک حرکت جهادی واقعی در حوزه اقتصادی آستان قدس رضوی و در مقیاس بزرگ‌تر، حل مشکلات اقتصادی کشور است. 
لذا متولیان برگزارکننده و اندیشمندان مشارکت‌کننده در این کنگره، اینک در بدو این حرکت جهادی هستند و باید منسجم‌تر و مستحکم‌تر تا حصول نتیجه نهایی، در این راه قدم بردارند. 

تکلیف بر همگان روشن است
رحمتی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بر این موضوع نیز تأکید داشته‌اند که «بدون یک اقتصاد قوی، نه به یک عزت مستمر خواهیم رسید و نه امنیت مستمری خواهیم داشت»، این یک مسئله بسیار مهم و کلیدی است و با این شفافیت در کلامی که بیان شده، تکلیف بر همگان روشن است و حقیقتاً در این زمینه کوتاهی و غفلت شده و باید جبران شود. این تأکید رهبر معظم انقلاب و شعارهای منتخب ایشان در یک دهه اخیر، نقشه راه همه ما برای فعالیت‌های اقتصادی بوده، اما متأسفانه باید گفت در این 
یک دهه، از توجه کافی به این مسئله مهم غفلت شده و اقدام‌ها و برنامه‌های کشور متناسب با ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور نبوده است. باید بپذیریم پس از چند سال غفلت، دیگر جای مباحث کلی و نظری محض نیست، بلکه نسخه‌های عملیاتی دقیق و روشن باید در این کنگره‌ها ارائه شود، وارد میدان عمل شده و خروجی مطلوب قابل لمس ارائه کرد. 
قطعاً یکی از راهکارهای مناسب و عاجل برای جبران این غفلت در کشور، این است که نظام مسائل و مشکلات را تحویل حوزه و دانشگاه بدهیم و از آن‌ها انتظار می‌رود با استفاده از تمامی ظرفیت‌های علمی و دانش‌پایه، نسخه اجرایی مبتنی بر علم روز و مبانی دینی ارائه کنند. برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های مرتبط با این موضوع، اقدام ارزشمند و اثرگذاری است، اما باید توجه داشته باشیم اگر این همایش‌ها نتواند در اقتصاد واقعی کشور اتفاقی را رقم بزند و رشد اقتصادی و گره‌گشایی از مشکلات مردم حاصل نشود، برگزاری آن‌ها اثربخش و کارآمد نبوده است. 
آنچه امروز کشور به آن نیاز دارد این است که برای حل مسائل اقتصادی از علم روز مبتنی بر مبانی اسلامی و سیره عملی اهل بیت(ع) بهره‌مند شویم؛ چرا که نمی‌توان با الگوهای وارداتی نظام‌های سرمایه‌داری و سکولار و نظام سلطه، اقتصاد یک کشور اسلامی را راه برد و نیازمند الگوهای مبتنی بر معارف اسلام و قرآن هستیم. مصداق‌ها و الگوهای موفق این مدیریت اقتصادی در آموزه‌های دینی ما وجود دارد و باید با بهره‌گیری از این الگوهای ارزشمند، اقتصاد کشورمان را قوی کنیم که بخش مهمی از مسئولیت انجام این کار بر عهده محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه است که نسخه و راهکار متناسب با شرایط امروز 
ارائه کنند. 

ثروت‌آفرینی یک ارزش است
رحمتی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که باید در کشور، فرهنگ کار و تلاش اقتصادی را تقویت کنیم و به دو عنصر اثرگذار در اقتصاد اسلامی توجه ویژه داشته باشیم؛ اول مفید و ارزش بودن کارآفرینی و ثروت‌آفرینی و دوم توزیع عادلانه آن ثروت با رویکرد عدالت‌محور و رفع محرومیت و این مهم را ترویج کنیم که رشد اقتصادی یک ارزش اثرگذار در جامعه و نظام حکمرانی اسلامی است. متأسفانه در حوزه اقتصاد با گذشت چندین سال، هنوز حتی در تأمین برخی نیازهای اولیه زندگی مردم و امنیت غذایی کشور دچار التهاب هستیم، در حالی که اگر اقتصاد اسلامی مبتنی بر علم روز، آموزه‌های قرآن و عترت، تأکیدات امام راحل و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر خودکفایی و توجه به امر امنیت غذایی و استقلال اقتصادی را ملاک عمل قرار می‌دادیم، نتیجه‌اش شرایط فعلی کشور نبود و قطعاً با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم. 
مشکل ما این است که باور واقعی به این توانمندی نداریم و از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و جوانان دانشمند کمتر بهره می‌بریم، در حالی که هر جا باور کردیم و یا به دلیل تحریم تحت فشار جدی قرار گرفتیم، ثابت شد که ما می‌توانیم. 
رحمتی بر اهمیت به‌روز و علمی بودن برنامه‌ها و اقدام‌ها هم تأکید و تصریح کرد: امروز علم به شدت در حال رشد است و مقوله آینده‌پژوهی در اقتصاد، ضرورتی انکارناپذیر است. به عنوان مثال، اقتصاد دیجیتال، جهان را به سرعت متحول کرده و باید مراقب باشیم دچار غفلت از این تحول بزرگ اقتصادی نشویم. 

دانش‌بنیان‌ها نباید فقط کار نمایشگاهی و کتابخانه‌ای بکنند
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پایان با اشاره به شعار سال۱۴۰۱ مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» خاطرنشان کرد: باور داشته باشیم که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در حل مشکلات کشور در عرصه اقتصاد، اشتغال و تولید دارند و لازم است حمایت‌ها از آن‌ها را تقویت کنیم. 
وی افزود: ما در آستان قدس رضوی توجه جدی به این مسئله داریم و تولیت معزز آستان نیز تأکید داشته‌اند که دانش‌بنیان‌ها صرفاً نباید زینت‌المجالس باشند یا فقط کارهایشان نمایشگاهی و کتابخانه‌ای باشد، بلکه باید در عرصه اقدام و اجرا از توانشان استفاده کرد و آن‌ها هم نسخه کاربردی ارائه نمایند. 
دانش‌بنیان شدن فعالیت‌ها فقط با حرف زدن محقق نمی‌شود، بلکه ریسک، جسارت و اعتماد می‌خواهد که در آستان قدس رضوی این جسارت و اعتماد را تولیت محترم قبول دارند و با این پشتوانه، ما تم��م قد در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود. 
وی افزود: حل مسائل و مشکلات موجود در حرم مطهر رضوی و شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات، بهبود کمی و کیفی تولیدات و همچنین خلق ارزش جدید برای این مجموعه بزرگ زیارتی و موقوفاتی، سه حوزه‌ای است که آماده‌ایم در آن‌ها از پیشنهادها و راهکارهای شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم و حمایت‌های لازم را در این زمینه خواهیم داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه