شهید مطهری دوگانه ایرانیت و اسلامیت را برطرف کرد

شهید مطهری دوگانه ایرانیت و اسلامیت را برطرف کرد

محمدمهدی اسماعیلی ضمن اشاره به نقش شهید مطهری در پی‌ریزی مبانی تأسیس حاکمیت دینی تصریح کرد: ایشان با کار بزرگی که کرد نشان داد ایرانیت و اسلامیت به یک هویت نزدیک به هم تبدیل شده‌اند و در هویت مردم ایران ممزوج شده و قابل تفکیک نیستند.
به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت مقام معلم و سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری، هفدهم اردیبهشت‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
اسماعیلی در این نشست به نقش شهید مطهری در تحکیم پایه‌های تحقق حاکمیت اندیشه دینی اشاره کرد و گفت: ایشان گره‌های بزرگی را در راه تحقق حاکمیت اندیشه دینی باز کردند. اگر امروز در آستانه چهل و چهارمین سالگرد استقرار انقلاب اسلامی قرار داریم باید پایه‌های نظری تأسیس حاکمیت دینی را در آثار بزرگانی مثل ایشان دنبال کنیم. 
وزیر ارشاد ادامه داد: پس از جریاناتی که در حوزه قم اتفاق افتاد که گوشه‌ای از آن در منشور روحانیت امام تبیین شده، شهید مطهری به تهران آمدند و این حضور، حضور مبارکی بود. شاید برخی که می‌خواستند درباره رهبران انقلاب قضاوت کنند امتیاز را به کسانی می‌دادند که تبعید شدند و به زندان رفتند، البته آن‌ها هم نقش مهمی داشتند، ولی این پایه‌های فکری بود که انقلاب اسلامی را جلو برد و شهید مطهری در این جایگاه قرار می‌گیرد چون ایشان نقش کم‌نظیری در تحکیم پایه‌های فکری انقلاب ایفا کرد.
وی تصریح کرد: وقتی ایشان وارد دانشگاه تهران می‌شود به دوگانه مهم علم و دین پاسخ می‌دهد. ایشان به عنوان فرزند حوزه و تربیت‌شده مکتب امام صادق(ع) در حوزه قم، وارد دانشگاه به عنوان یکی از مظاهر اصلی تمدن جدید می‌شود و با مشی و سلوک علمی خود نشان می‌دهد یک روحانی سنتی به‌شدت متعصب بر مبانی دینی که حاضر نیست قدمی عقب بنشیند و کمترین عقب‌نشینی را داشته باشد، می‌تواند در فضای دانشگاه حاضر شود و به ایفای نقش بپردازد.  اسماعیلی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تلاش‌های ایشان، پاسداری از مرزهای اسلام انقلابی در برابر اسلام التقاطی است که درنهایت جان خود را در این راه تقدیم کردند. علاوه بر این، شهید مطهری دوگانه اسلام و ایران که برساخته یک حرکت 100 ساله و از زمان قاجار در آثار روشنفکران نسل اول مطرح شده بود و شدیداً روی آن مانور می‌دادند را برطرف کرد و کتاب ارزشمند «خدمات متقابل اسلام و ایران» تأثیرات مهمی بر جای گذاشت. این خط در دوره رهبر حکیم انقلاب اسلامی به خوبی دنبال شد و امروز دوگانه ایرانیت و اسلامیت از میان برداشته شده است. شما دیده بودید جریان روشنفکری چه فضایی را دنبال می‌کردند ولی ایشان با کار بزرگی که کرد پاسخ این جریان را داده و نشان داد ایرانیت و اسلامیت به یک هویت نزدیک به هم تبدیل و در هویت مردم ایران ممزوج شده و قابل تفکیک نیستند. 
وی در پایان سخنانش گفت: یکی از محورهای تجدد ناقص پهلوی، مانور روی حضور اجتماعی زنان و تقابل آن با تفکر اسلامی بود ولی شهید مطهری در آن دوره از فعالیت اجتماعی بانوان صحبت و آن دوگانه را حل کرد و زنان عفیف و اصیل ایرانی وارد عرصه اجتماعی شدند و سهم مهمی در پیروزی انقلاب داشتند. از این دست دوگانه‌ها که برای تأسیس یک نظام دینی و سیاسی مهم بود موارد دیگری هم هست که شهید مطهری آن‌ها را حل و امکان شکل‌گیری حاکمیت دینی را فراهم کرد. امروز هم جامعه ما به‌شدت به نگاه و آثار این شهید نیاز دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه