مردی که توشه سفرش دو چمدان کتاب بود

مراسم یادبود آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری برگزار شد

مردی که توشه سفرش دو چمدان کتاب بود

آقای ری‌شهری دو تا ساک سبز مخصوص جابه‌جایی کتاب داشت که الان در موزه خانوادگی ایشان است. در مسافرت‌های خارج از کشور، این دو ساک همیشه با ایشان بود.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم یادبود آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری با حضور عبدالهادی مسعودی و محمدتقی سبحانی‌نیا و نقل خاطراتی از مرحوم در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.
حجت‌الاسلام مسعودی در ابتدای مراسم یادبود گفت: آیت‌الله ری‌شهری نوعی گفت‌وگو بین نصوص علوم دینی با مسائل روز جامعه ایجاد کرده بود. وی پنج عنوان کتاب در موضوع امور سیاسی مثل «سنجه انصاف» دارد و در زمینه انقلاب فعالیت‌های زیاد داشته است. وی خودش را موظف می‌دانست حمایت علمی از ادارات انقلاب انجام دهد.
حجت‌الاسلام مسعودی بیان کرد: مرحوم ری‌شهری کتابی دارد به نام «اخلاق اطلاعاتی» که در جمع مأموران اطلاعاتی نوشت. ایشان حتی در امور حج هم صاحبنظر بود. برخی از کتب ایشان مثل «مسئله اعتکاف» به مسائل روز می‌پرداخت، ما برای این دست از کتاب‌ها، عنوان فرهنگ‌نامه گذاشتیم.
مسعودی با اشاره به اینکه ایشان برخی از کارهایش را در هواپیماها انجام می‌داد، افزود: در یکی از خاطرات خود می‌گوید من این قسمت از کتابم را در پرواز تهران به عربستان نوشتم. این‌طور برای کارهایش برنامه‌ریزی داشت. عرصه اداری از موضوعاتی است که آقای ری‌شهری درباره‌اش کتاب نوشته است و در آن به روابط اداری و رفتارهای اخلاقی در عرصه ادارات اشاره می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی با بیان خاطره‌ای اضافه کرد: فرزند ایشان در موضوع اوقات فراغت حاج آقای ری‌شهری هیچ حرفی نمی‌زند و اصلاً اوقات فراغتی برای ایشان نمی‌شناختند. ایشان در سفرهای خود تا می‌توانست، تجربه‌های زیستی کسب می‌کرد. از نوجوانی به قم می‌آید. پدر ایشان که نانوا بود، هزینه کمی به ایشان می‌داد و ایشان از آن پول کم، درصدی را کنار می‌گذاشت تا با آن کتاب بخرد. جدا از این مسئله، ایشان دفتر خمس داشت و هرآنچه جزو کارهای روزانه‌اش بود، می‌نوشت. برای اینکه خسته نشود، به مطالعه‌اش تنوع داده بود؛ برخلاف امثال ما که به کارمان تنوع می‌دهیم.
او خاطره‌ای از آیت‌الله ری‌شهری بیان کرد: آقای ری‌شهری دو تا ساک سبز مخصوص جابه‌جایی کتاب داشت که الان در موزه خانوادگی ایشان است. در مسافرت‌های خارج از کشور این دو ساک همیشه با ایشان بود.
مسعودی افزود: آقای ری‌شهری یک عارف ممتاز بود، ایشان خود را وقف جامعه کرده بود. گفت‌وگو و مصاحبه با دیگران جزو تفریحات ایشان بود. آقای ری‌شهری اصلاً خصومت شخصی با کسی نداشت. درست است که برخی از افراد می‌گویند ایشان این همه کتاب را ننوشته‌، بلکه دیگران برایشان نوشته‌اند و ایشان صحه گذاشته‌اند، اما من می‌گویم دست‌نویس‌هایی وجود دارد که حتی طراحی و نحوه چینش واژگان روی جلد کتاب‌ها را هم برای آن‌ها مشخص کرده‌است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه