تبلیغ دین در تراز بین‌الملل، نیازمند غرب‌شناسی

مدیرحوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد

تبلیغ دین در تراز بین‌الملل، نیازمند غرب‌شناسی

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تبلیغ در تراز بین‌الملل را نیازمند غرب‌شناسی دانست و شناخت تحولات دانشی و معرفتی ریشه‌های تمدن غربی معاصر را لازمه حرکت منسجم در ابلاغ معارف الهی به دنیای معاصر توصیف کرد. 
به گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‎های علمیه کشور، ۲۹ اردیبهشت طی سخنانی در نخستین کنفرانس بین‌المللی «تبلیغ جهانی دین، چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل» که به همت نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه خراسان برگزار شد، تبلیغ در تراز بین‌الملل را نیازمند غرب‌شناسی دانست و افزود: در حرکت منسجم ابلاغ معارف الهی به دنیای معاصر، آشنایی با تحولات دانشی و معرفتی و ریشه‌های تمدن غربی معاصر ضرورت دارد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخشی از سخنان خود در این نشست گفت: تمدن غربی مبتنی بر پایه‌های فکری، فلسفی و معرفتی است که تمام ساحت‌های زندگی بشر امروز را احاطه کرده است؛ تمام ساختمان تمدن امروز تحت تأثیر مبانی فکری و معرفتی و در امتداد آن علوم انسانی معاصر است.وی با بیان اینکه برای نفوذ و حضور در عالم درون مخاطبان باید به اعماق وجودی ایشان و به دایره تأثیرات او از اندیشه‌های گوناگون واقف باشیم، اظهار کرد: در ورود به فضا‌های پیچیده تبلیغ الهی در دنیای خاص امروز، باید بدانیم این تمدن بر پایه اصالت حس، ماده، لذت، فردیت و جدایی معارف الهی از اندیشه‌ها استوار است. بدون این آشنایی نمی‌توانیم تبلیغ مؤثر و راهبری مبتنی بر نقشه اصولی و منطقی برای تبدیل معادلات معرفتی داشته باشیم.
مدیر حوزه‌های‌ علمیه کشور آشنایی با سرچشمه‌های فکر تمدن امروزی را مهم ارزیابی کرد و افزود: نیازمند دانشمندان، فیلسوفان، اندیشمندان و پژوهشگرانی هستیم تا پنجه در پنجه اندیشه‌های بنیادین مادی امروز بیفکنند؛ این امر نیازمند تربیت انسان‌های بزرگ است.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه برای بازگرداندن بشر به سرچشمه‌های توحید و عالم قدسی و تجلیات آن در زندگی دنیا، باید به اهداف و جبهه مشترک با ادیان توحیدی و سماوی توجه داشته باشیم، اظهار کرد: در سطوح امت اسلام دیدن کلیت اسلام به عنوان یک اندیشه فراگیری که همه اقوام و مذاهب امت را زیر پوشش خود قرار می‌دهد، ضرورت دارد؛ امروز دلار‌ها هزینه شده، نقشه‌ها طراحی می‌شود و جریان‌های افراطی و تکفیری مورد حمایت قرار می‌گیرند تا حقیقت مشترک و وحدت اسلامی تحت‌الشعاع قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه اهل‌بیت(ع) اصل اسلام و منبع جوشان معارف برای تمام بشریت هستند، اظهار کرد: وجه مشترک ادیان الهی، به‌ویژه وجوه مشترک امت اسلامی، ضرورتی انکارناپذیر است، ما با تمام طیف‌هایی که داریم یک امت هستیم و بدون کوتاه آمدن از استدلالات و منطق خود باید به وجوه مشترک توجه و تمرکز داشته باشیم.
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه ابلاغ پیام دین در سطح دنیای امروز و معاصر با موانع عظیم فلسفی و معرفتی تمدن امروزی روبه‌رو است، بیان کرد: سر و کار پیام دین با مخاطبان جهانی بوده و فضای ذهن و ضمیر جوان ما در همه عالم، لبریز از پیام‌های گوناگون و متنوع است. نجات فرد در تزاحم پیام‌ها و ازدحام دواعی و تکثر دعوت‌نامه‌ها، کاری بسیار سخت و دشوار است. وی با تأکید بر اینکه جهاد تبیین اختصاص به ادیان و مذهب ندارد، اظهار کرد: امروز کلیت امت و معارف الهی در معرض هجوم بی‌امان است و علما نخستین رسالت‌مداران و پرچمداران جهاد علمی، معنوی و اخلاقی همه‌جانبه و شجاعانه هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه