همه دیده‌ها در قیامت گریان است به جز سه چشم

همه دیده‌ها در قیامت گریان است به جز سه چشم

از پیامبر(ص) حدیثی نقل می‌کنند که خیلی ممتاز است. «غَضُّوا أَبْصَارَكُمْ». قرآن به مردها دستور می‌دهد «يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ»؛ چشمشان را پایین بیندازند. تیز به نامحرم نگاه نکنند. 
مرحوم جد ما، خب زمان ایشان بی‌حجابی شده بود. گفته بودند من از زمانی که بی‌حجابی آمده دو بار بیشتر چشمم به نامحرم نیفتاده. حالا آن دوبار هم چرا افتاده؟ نمی‌دانم. دوبار بیشتر چشمم به نامحرم نیفتاده. اگر چشمتان را ببندید، «تَرَونَ العَجائِب»؛ یک عجایبی در پس پرده این عالم هست، یک زیبایی‌هایی در پس پرده این عالم هست [که آن‌ها را می‌بینید]. یک زیبایی‌هایی که برای ما اصلاً قابل تصور نیست. این را مکرر عرض کردم، فرمودند: یک دانه برگ از بهشت به این عالم بیاورند، یعنی به این عالم کره خاکی بیاورند، سراسرش بهشت می‌شود. با یک دانه برگ. این‌قدر این خرم است. آن عجایبی که در آن عالم است، در پس پرده این عالم است خیلی است. قابل تصور نیست. فرمودند: «وَ لا خَطَرَ عَلَی قَلبِ بَشَر». آنچه اینجا از نعمت است، از نعمت‌های آن عالم، به خاطر یک بشر خطور نمی‌کند. چکار کنیم؟ فرمودند: غَضُّوا أَبْصَارَكُمْ؛ چشم‌هایتان را پایین بیندازید، آن عجایب را ممکن است ببینید. البته به طور صد درصدها. 
در حدیث دیگری امام صادق(ع) فرمودند: کُلُّ عَینٍ باکِیَه یَومَ القِیامه؛ همه چشم‌ها در روز قیامت گریان است. قیامت چند سال است؟ قیامت چند روز است؟ روز قیامت چقدر است؟ خب همه‌مان بلد هستیم دیگر. یک روز 50هزار سال طول می‌کشد. اگر من باید 50هزار سال گریه کنم، نه از این گریه‌ها...؛ فرمودند هر چشمی روز قیامت گریان است، مگر سه چشم.  اول چشمی است که از گناه خدا پوشیده است، بسته است، روی گناه بسته است، اصلاً به گناهی نگاه نمی‌کند، به هیچ دلیلی‌ها؛ گاهی آدم‌هایی برای خودشان یک دلیلی می‌تراشند. یک چشمی که در طاعت خدا بیداری کشیده است. حالا شما چقدر همت دارید؟ آن‌هایی که متعادلش را انجام می‌دهند، دو ساعت و نیم. عَینٌ بَکَت فِی جَوفِ الَّیلِ مِن خَشیَه الله. چشمی که در دل شب از خشیت خدا گریان است. امیدواریم خدا یک ذره‌اش را امشب نصیب ما کند. یک چیز بسیار مهم دیگر روایت بعدی است که من فقط یک قسمتش را می‌خوانم. عَینٌ بَکَت عَلَی مُصابِ الحُسَین. این چشم روز قیامت گریان نیست؛ در مصیبت حضرت حسین(ع) گریان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه