جهان به دنبال کورسویی برای رجوع به عالم غیب است

روایت نویسنده از علت اقبال مخاطبان به کتاب «کهکشان نیستی»

جهان به دنبال کورسویی برای رجوع به عالم غیب است

کتاب «کهکشان نیستی» در ماه‌های اخیر با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده است. بسیاری از مخاطبان به معرفی این اثر در فضای مجازی پرداخته و عنوان کرده‌اند نگاه نو و قلم توانای نویسنده در ارائه تصویری جدید از زندگی آیت‌الله قاضی سبب شده مدت‌ها با این کتاب همراه و مأنوس باشند. 
محمد علی اصفهانی، نویسنده کتاب در گفت‌وگو با تسنیم علت اقبال مخاطبان به این کتاب را این‌گونه روایت می‌کند: علت اقبال به این کتاب را می‌توان از چند وجه بررسی کرد. یکی از نکات قابل تأمل در این زمینه، این است که جهان پس از دوران رنسانس با پمپاژی از سوی غرب از حیث فکری مواجه شد که در آن، ارتباط با غیب انکار و فهم از هستی به سمت مکانیکی شدن پیش رفت. مردم در چنین فضایی دچار خلأ روحی و عطش باطنی درزمینه غیب شدند و خودشان را در حصار دنیای مدرن و صنعتی دیدند. از آنجایی که باطن و فطرت انسان‌ها الهی است و این کشش‌های غیبی در وجود انسان از سوی خداوند قرار داده شده، طبیعتاً ما با یک رجوعی به سمت عالم غیب پس از دوران مدرنیته و پست‌مدرن در غرب مواجه خواهیم شد.
اگر به کتاب‌هایی که در دنیا مورد توجه قرار گرفته نگاه کنیم، متوجه می‌شویم بخش قابل توجهی از این آثار، کتاب‌هایی است که رهاوردهایی برای ارتباط با غیب و بُعدی فراتر از هستی را برای انسان فراهم می‌کند. شاهد این ماجرا این است آثاری که درباره بزرگان و عرفا نوشته شده، خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد. اقبال به مثنوی معنوی و آثاری که مرتبط با زندگی بعضی از عرفاست، در این دسته قرار می‌گیرد. در مجموع باید گفت جهان چه در غرب و چه در شرق، به دنبال کورسویی برای رجوع به سمت حقیقت و عالم غیب است.
نکته دیگر اینکه شخصیت مرحوم قاضی، شخصیتی است که منجر شده مردم کتاب «کهکشان نیستی» را بپسندند و با آن ارتباط برقرار کنند. از سوی دیگر، کتاب در قالب رمان نوشته شده و این موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چون داستان‌گونه بودن کتاب در ایجاد مفاهمه بیشتر بین افراد تأثیرگذار است.
وی در خصوص علت پرداختن به بعد زندگی خانوادگی و مجاهدت‌های همسر مرحوم قاضی در این کتاب می‌گوید: باید بدانیم مادامی که همسر یک مرد الهی با او همراهی می‌کند، قطعاً او را به وصول الی الله و موفقیت در کار و زندگی هدایت می‌کند.
نقش بی‌بدیل زن در اجتماع در درجه اول در همراهی با همسرش خلاصه می‌شود. ترسیم این موضوع در مقابل نگرش‌های فمینیستی و جدید از این جنس است که زن را صرفاً در خارج از خانواده خلاصه و تعریف می‌کنند و مادری و همسر بودن را برای آن‌ها یک اجحاف در حق زن می‌دانند. اما گذشتگان ما بر خلاف این جریان، فکر و زندگی می‌کردند. این امر تنها در زندگی آقای قاضی خلاصه نمی‌شود. حضرت زهرا(س) و همسران ائمه(ع) و علما نیز همین مشی را داشتند و پشتوانه آرامش در خانواده بودند. کلام امام(ره) که فرمودند مرد از دامن زن به معراج می‌رود، به همین نکته اشاره دارد.
این‌گونه بیان از زبان همسر آقای قاضی، خانم رخشنده سادات، سبب می‌شود قاطبه‌ای از خانم‌ها به کتاب «کهکشان نیستی» علاقه‌مند شوند و همذات‌پنداری کنند. امیدوارم کتاب توانسته باشد از این منظر بر این بخش از مخاطبان تأثیر لازم را گذاشته باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه