نقش حلقه‌های میانی برای مقابله با بحران پیری جمعیت

در اختتامیه پویش کتاب‌خوانی «مثبت سه» مطرح شد

نقش حلقه‌های میانی برای مقابله با بحران پیری جمعیت

 اختتامیه و قرعه‌کشی‌جوایز پویش‌ملی‌کتاب‌خوانی مثبت سه در سینما فجر اسلامشهر برگزار شد.
به گزارش مهر، حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی نویسنده کتاب مثبت سه در این مراسم گفت: واقعیت‌هایی درزمینه فرزندآوری وجود دارد و متأسفانه جامعه به سمت تک فرزندی رفته است که برگرفته از سبک زندگی اسلامی نیست.
نویسنده کتاب مثبت سه بیان کرد: برای تبیین فرزندآوری اقدام به سخنرانی‌های گسترده‌ای در جمع نخبگان مذهبی و دانشگاهی و مردم کردیم و اکثریت مردم این موضوع را به چالش می‌کشیدند و ما صبورانه به شبهات و سؤالات پاسخ می‌دادیم.
وی تصریح کرد: به منظور تبیین موضوع فرزندآوری حتی به استان‌ها و جمع‌های گوناگون علما رفتیم و متأسفانه انتقادهایی را از برخی بزرگان شنیدیم و این صحبت‌ها تبدیل به کتاب شد. اینکه با ابزار کتاب وارد مسئله‌ای مهم شویم سخت است به‌خصوص در این شرایطی که جامعه نمی‌پذیرد به سمت فرزندآوری برود و اهل کتاب هم نیست.
موسوی بیان کرد: کتابی که محصول یک هیئت مذهبی است، دومین کتاب پرفروش سال می‌شود، اگر مسیرتان به کتاب‌فروشی‌های انقلاب می‌افتد متوجه خواهید شد با کتاب قدم بلند برداشتن سخت است.
وی خاطرنشان کرد: به همت دوستان و همراهان طرح، گردش مالی کتاب مثبت سه مبلغ ۵میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در چند ماه شد. این پویش بوی نفت نمی‌داد و هر کتابی حاشیه سودی داشت که این سود متوجه جوایز طرح شامل یک دستگاه آپارتمان و 100 کارت هدیه یک میلیون تومانی شده است و بخشی نیز متوجه دبیرانی شد که در هر استان توانستند با نگاه حکمرانی مردمی این حماسه را رقم بزنند.
نویسنده کتاب مثبت سه اظهار کرد: ۱۱ مورد از آثار و فواید فرزندآوری در کتاب بیان شده است. یکی از فواید فرزندآوری این است خانواده‌هایی که سمت چند فرزندی می‌روند خانواده‌های قدرتمندی می‌شوند، از قدیم هم هر خانواده‌ای کم فرزند داشت آن را ضعیف قلمداد می‌کردند و این نگاه درستی بود.
وی گفت: دهه ۶۰ نرخ باروری 6.4 درصد بود و هر زن ایرانی به طور متوسط 6.5 فرزند می‌آورد؛ امروز نگران پیر شدن هستیم زیرا نرخ فرزندآوری به 1.6 رسیده است. در حال حاضر زن و شوهر خانواده‌ای را تشکیل می‌دهند و دو فرزند هم نمی‌آورند و با این روند جمعیت ایران در آینده حفظ نمی‌شود.
موسوی خاطرنشان کرد: پیش از اینکه مجلس قانون جوانی جمعیت را تصویب کند هیئت یا مهدیه اسلامشهر اعلام کرد سیاست‌های تشویقی دارد، خانواده‌های زیادی استقبال کردند و قرار شد تابستان ۱۴۰۰ فرزند خود را به دنیا بیاورند. ۱۹۰ نفر در طرح شرکت کردند و در تابستان و پاییز ۱۴۰۰ تعداد ۳۰ فرزند متولد شد. اینکه ما معتقدیم جریان حلقه میانی می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد همین است؛ در این میان ۹ فرزند که طبق میثاق در تابستان متولد شده بودند از جوایز نقدی و غیرنقدی بهره‌مند شدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه