مادرترین دخترِ دنیا

مادرترین دخترِ دنیا

1- تنی‌ها
ولادت کریمه اهل‌بیت(س) را سال 173 قمری گفته‌اند؛ یعنی امام رضا(ع) در زمان تولد خواهر، چیزی نزدیک به 25 سال سن داشته‌اند. می‌دانیم که از میان فرزندان موسی بن جعفر(ع) فقط  حضرت معصومه و امام رضا(ع) از یک مادر ( نجمه خاتون) هستند.

2- بشارت
از بافضیلت‌ترین زنان اسلام به شمار می‌آید، طوری که امامان معصوم (ع) از ایشان با احترام و تکریم فراوان یاد کرده‌اند و درباره کمتر امامزاده‌ای تا این حد سفارش کرده‌اند. امام صادق(ع) سال‌ها پیش از ولادت این بانوی بزرگوار تولدش را بشارت داده بودند.

3- مسیر هجرت
حضرت معصومه(س) با شناخت کاملی که از جغرافیای سیاسی شرق اسلامی داشت، می‌دانست عبور از همان مسیری که برادرش امام رضا(ع) پیموده است، خالی از خطر و چالش نخواهد بود؛ بنابراین راه دیگری را در پیش گرفت.

4- دریاسازی
شأن نزولِ بانو در این کویر و دریاسازی از آن سبب شده است تا قم به منطقه‌ای آباد، آبادی آفرین و راهبردی در فرهنگ اسلام ناب تبدیل شود و در تاریخ ایران نیز نقش حیاتی خود را به «حیات‌بخش‌ترین» شکل ایفا کند. 

5- معصوم و معصومه
عصمت، درجات مختلفی دارد. ائمه اطهار(ع) دارای مقام عصمت کبری و معصوم از هر نوع سهو و خطا بودند. حضرت معصومه(س) چون معصوم نیستند، دارای عصمت صغری هستند؛ یعنی به درجه‌ای از ایمان رسیده بودند که معصوم از گناه بودند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه