سم‌پاشی گروسی!

در آستانه نشست شورای حکام، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو گزارش منفی علیه ایران ارائه کرده است

سم‌پاشی گروسی!

دبیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در آستانه نشست شورای حکام سازمان ملل دو گزارش مقرضانه علیه کشورمان ارائه داده است.


به گزارش تسنیم، رافائل گروسی لحنی انتقادی برای گزارش خود انتخاب کرده است. او بدون اشاره به خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و تأیید اقدامات ایران ذیل پادمان، از تهران بابت عدم اجرای تعهدات فرابرجامی گلایه کرده است! به این ترتیب گروسی، فرصتی را که ایران در اسفند1400 برای حل‌وفصل مسائل باقیمانده پادمانی در اختیار آژانس قرار داده بود، از بین برد.
این در حالی است که پرونده مربوط به «ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران» یا همان PMD یک‌بار به‌طور کامل توسط آژانس مورد بررسی و بازرسی قرار گرفت و درنهایت نیز با انجام بازرسی‌های گسترده و فراپادمانی، آژانس صراحتاً در گزارشی مکتوب اعلام کرد این پرونده بسته شده است. آنچه گروسی در گزارشش دوباره آن را باز کرده است، نخستین بار از سوی نتانیاهو نخست‌‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شده بود.
در همین زمینه صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در گفت‌وگو با قدس، اقدام رافائل گروسی در تقابل با تعهدات انجام شده جمهوری اسلامی ایران راامری طبیعی تلقی کرد و با اشاره به اینکه رفتارهای آژانس مسبوق به سابقه است، گفت: این سازمان در طول سالیان گذشته هرگز به فعالیت‌های هسته‌ای ما نگاه فنی و مهندسی و حرفه‌ای نداشته و نمی‌تواند داشته باشد.
کوشکی با بیان اینکه آژانس تابع سیاست‌های آمریکاست، کارنامه آژانس در دوران آمانو را نیزچیزی مشابه دوران گروسی عنوان کرد که در آن زمان هم دست به خرابکاری می‌زدند و جانب بی‌طرفی رعایت نمی‌شد. کوشکی تصریح کرد: در چهار ماه گذشته بارها به دستگاه سیاست خارجی و مسئولان سازمان انرژی اتمی این مسئله توضیح داده شد که ما برخلاف قانون مصوب مجلس در سال 98 طی چند مرحله عقب‌نشینی پی در پی امتیازات فوق العاده‌ای را در برابرخواست‌های غیرقانونی آژانس به آن‌ها داده‌ایم و این محل بحث بود. این تحلیلگرسیاسی اضافه کرد: این اقدام رافائل گروسی نتیجه عقب‌نشینی‌هایی است که در چندماه اخیر توسط تیم ایرانی انجام شده و زمانی که به آژانس امتیاز می‌دادند بارها متذکر شدیم که یقین بدانید آژانس امتیازات اضافی را با گزارش علیه ایران اسلامی پاسخ می‌دهد و دیدیم که آژانس دست ایران را گاز گرفت.

همکاری با آژانس تعلیق شود
کوشکی با بررسی میزان تأمین حفاظت اطلاعات اتمی ایران توسط آژانس گفت: 
اطلاعاتی که به دست آژانس می‌رسد قطع به‌یقین در کوتاه‌ترین زمان ممکن روی میز سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا قرارمی‌گیرد. به عنوان مثال چگونه پهپاد‌های رژیم 
صهیونیستی تأسیسات کرج را هدف قرار دادند و این سئوال مطرح می‌شود که آن‌ها از کجا متوجه شدند چنین تأسیساتی وجود دارد؟
رژیم صهیونیستی از طریق آژانس به اطلاعات سری دانشمندان‌ ما که حتی خانواده آن‌ها از شغلشان اطلاع نداشتند دست یافت و متأسفانه افراد مهمی چون فخری‌زاده و احمدی روشن را ترور کردند. کوشکی افزود: اگر شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر کند، اگرچه آسیبی به ما نمی‌زند اما در آینده موجب سندسازی و پرونده سازی علیه ملت ایران می‌شود. در این مواقع آژانس تبدیل به بازوی اجرایی آمریکا می‌شود و شورای حکام ما را تهدید به صدور قطعنامه می‌کند و می‌گوید باید خواسته‌های آمریکا را عملی کنید و بپذیرید توافق را به نفع آمریکا خاتمه بدهید تا ما شما را محکوم نکنیم. به دولت توصیه می‌کنم منطقی این است که ما در واقع تعهداتمان را مقید و منوط به عملکرد آژانس کنیم در غیر این‌صورت همکاری‌ها با آژانس تعلیق شود که متأسفانه فهرست طولانی تعهدات آژانس تا به حال عملیاتی نشده است.

​​​​​​​خبرنگار: شمس‌الدین نجفی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه