تلاش تهران برای تمدید آتش‌بس در یمن

خطیب‌زاده در نشست خبری مطرح کرد

تلاش تهران برای تمدید آتش‌بس در یمن

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن از مجاری موجود ردوبدل شده، اما آمریکایی‌ها هنوز پاسخ ابتکار ایران را که در سفر آخر انریکه مورا ارائه شد، نداده‌اند.

او این جمله را پس‌ازآن بیان کرد که خبرنگاری با اشاره به مواضع اخیر رابرت مالی نماینده ویژه ایالات‌متحده در امور ایران در مورد بخت کم توافق در وین از او پرسید این مذاکرات با بن‌بست روبه‌رو شده؟
این دیپلمات ارشد کشورمان بابیان اینکه ما مذاکره را پشت میز رسمی انجام می‌دهیم نه تریبون، گفت: ما در مذاکره کنشگر هستیم و ابتکار عمل داریم و به مواضع رسانه‌ای که کارکرد داخلی برای مقامات آمریکایی دارند واکنش نشان نمی‌دهیم.
وی رفتار مقامات آمریکایی را مذبذبانه توصیف کرد و گفت: اگر آن‌ها از این رفتار فاصله بگیرند و تصمیمی سیاسی بگیرند و اعلام کنند، بن‌بستی نیست و می‌توان درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد.اکنون مکث در گفت‌وگوها به دلیل بی‌پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا داده‌اند.

هشدار تهران به گروسی؛ مسیر طی شده را خراب نکن
سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود به گزارش اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس هم واکنش نشان داد و آن را غیر فنی، سیاسی و غیرمنصفانه نامید و افزود: این گزارش بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست و آقای گروسی همان متنی را که پیش از توافق ایران و آژانس در مجلس اروپا خوانده بود، تکرار کرد که هیچ‌یک از گام‌های انجام‌شده طی ماه‌های اخیر تحت تأثیر فشار رژیم صهیونیستی و برخی کشورها در آن نیامده بود.
وی همچنین درباره برخی گمانه‌ها در مورد تلاش برای صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران و هدایت پرونده کشورمان به سمت شورای امنیت از این کانال هم با اشاره به سوءاستفاده و جاسوسی رژیم صهیونیستی از آژانس و دست‌کاری در اسناد آن‌ها تصریح کرد: آژانس باید دقت کند مسیری که به‌سختی آمدیم به‌راحتی تخریب نشود.

رایزنی‌های تهران برای تمدید آتش‌بس در یمن 
سعید خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس که با اشاره به اتمام زمان آتش‌بس دوماهه بین ائتلاف سعودی و نیروهای یمنی و مواضع اخیر رهبر معظم انقلاب، اقدامات دستگاه دیپلماسی درزمینه فراهم شدن زمینه تمدید این آتش‌بس را جویا شد با تأکید بر اینکه در تمامی دیدارها و رویدادهای دیپلماتیک مسئله یمن یکی از مسائل مورد پیگیری توسط دیپلمات‌ها و مقامات ایران بوده، گفت: ما از تمدید این آتش‌بس و شکستن محاصره مردم یمن استقبال می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: هم آقای امیر عبداللهیان و هم آقای خاجی معاون ایشان  مذاکرات و گفت‌وگوهای متعددی را برای تمدید این آتش‌بس با مقامات کشورهای منطقه و کشورهای مؤثر در این مناقشه داشته‌اند و مذاکرات وزیر با آقایان گوترش دبیر کل سازمان ملل و آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بخش عمده آن معطوف به مسئله یمن بود و ما معتقدیم کشورهای متجاوز ائتلاف  نمی‌توانند بیش از این وضعیت جاری را بر مردم یمن که با یک وضعیت تراژیک روبه‌رو هستند، تحمیل کنند.
وی افزود: ما حامی آتش‌بس، رفع محاصره و گفت‌وگوهای یمنی_یمنی هستیم و تلاش شده صدای انصارالله  حذف و محو نشود.

یونان به‌جای هیاهو وکیل بگیرد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره آخرین وضعیت کشتی‌های توقیف‌شده یونان و اینکه محموله آن‌ها در مقابل توقیف محموله نفتکش ایرانی در یونان ضبط خواهد شد؟ با اشاره به این ضرب‌المثل که «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی» گفت: زمانی که کشتی ما به‌صورت غیرقانونی ضبط شد، تلاش کردیم تمامی مجرای دیپلماتیک را به‌صورت فشرده فعال کنیم و وزیر خارجه کشورمان با همتای یونانی تلفنی صحبت کرد ،اما دولت یونان نشان داد که دستور طرف ثالث برای آن‌ها مهم‌تر است.
وی با یادآوری این موضوع به دولت یونان که آمریکا خیرخواه روابط خارجی کشورهای دیگر نیست، اضافه کرد: تخلف کشتی‌ها و توقیف و هدایت آن‌ها به بنادر کشور اتفاق جدیدی نیست و دولت یونان بهتر است به‌جای هیاهو وکیل بگیرد و از مجاری حقوقی و قضایی این موضوع را دنبال کند.
وی در خصوص میانجی‌گری ایران بین روسیه و اوکراین هم خاطرنشان کرد هر زمان مسکو و کی‌یف دست از اتهام زنی به یکدیگر بردارند و آماده مذاکره باشند، تهران هم آماده است زمینه دیدار آن‌ها را فراهم کند.

اسرائیلی‌ها در تختخواب خودشان هم بترسند
وی همچنین در واکنش به توصیه دولت رژیم اسرائیل به شهروندانش برای پرهیز از سفر به ترکیه از ترس انتقام ترور شهید صیاد خدایی از سوی ایران، گفت: اسرائیلی‌ها باید در تختخواب خودشان نگران انتقام ایران باشند، ما در جای دیگری انتقام نمی‌گیریم.
وی افزود: ما می‌دانیم چه کسی ترور شهید صیاد خدایی را صورت داده و اینکه دست چه کسانی در کار بوده و از چه مسیرهایی تبادل اطلاعات اتفاق افتاده است. 
وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد بی‌خبری و نگرانی برخی از خانواده‌های کرد از سرنوشت فرزندانشان که در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی در اقلیم کردستان هستند، اظهار کرد:‌ متأسفانه برای پیگیری این موضوع همکاری درستی از سوی عراق انجام‌نشده است. دولت عراق مسئولیت دارد و ایران از تمام توان خود برای تعیین سرنوشت این افراد استفاده می‌کند.

​​​​​​​خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه