قوانین سخت و قاچاق؛ موانع توسعه صنعت جواهرات

قوانین سخت و قاچاق؛ موانع توسعه صنعت جواهرات

 دبیر کمیسیون سازندگان اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد، حوزه تولید طلا، جواهر و نقره در ایران را دارای دو چالش مهم دانست و تصریح کرد: قاچاق و صادرات دو دست‌انداز مهم برای این هنر- صنعت است. متأسفانه از سال 96 به بعد به خاطر قوانین دست‌وپاگیر گمرک و بانک مرکزی، هیچ صادراتی از ایران به دیگر کشورها نداشته‌ایم.
اسماعیل صمدی افزود: تا پیش از آن، در مشهدالرضا شرکتی داشتیم که هفته‌ای 50 کیلو صادرات داشت و جزو صادرکنندگان برتر کشور هم بود اما به دلیل این قوانین اشتباه، صادرات ما اکنون به صفر رسیده و از مبادی قانونی، هیچ‌گونه صادراتی نداریم.
وی با بیان اینکه در مشهد که خوشه صنعتی جواهرات است، نماینده‌ای از بانک مرکزی نداریم، تصریح کرد: اگر کسی در مشهد بخواهد صادراتی داشته باشد باید با طلا و جواهراتش به تهران برود و خطر راه را به جان بخرد تا کارش مورد ارزیابی قرار گیرد، پلمب شود، به فرودگاه مشهد بیاید و دوباره از فرودگاه مشهد محصولاتش صادر شود. به همین دلیل بارها درخواست کرده‌ایم یک ارزیاب بانک مرکزی به مشهد بفرستند.
صمدی بیان کرد: این قوانین دست‌وپاگیر موجب شده زائرانی که برای زیارت امام رضا(ع) می‌آیند و می‌خواهند سوغات این شهر را بخرند با همان محدودیت 150گرم مواجه شوند و این برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز شده است. به‌خصوص اینکه استفاده از زیور نقره‌ مزین شده به سنگ‌های دُرِنجف، فیروزه نیشابور، عقیق و... در اسلام بسیار تأکید شده است.
دبیر کمیسیون سازندگان اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: پس از پیگیری فراوان مقرر شد اتباع بتوانند تا 3 کیلو نقره را با خود ببرند اما باز قانون جدیدی وضع شد که می‌گوید زائران باید دلارشان را از صرافی‌های مجازی که ما می‌گوییم بخرند! گویا می‌خواهند این کار انجام نشود. در این شرایط که به سختی ارز وارد کشور می‌شود، چرا مدیران این صنف در این مسیر ارزآور این‌قدر سنگ‌اندازی می‌کنند؟ 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه