9شیوه ارزآوری به داخل کشور

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در خراسان جنوبی مطرح کرد

9شیوه ارزآوری به داخل کشور

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه بهره‌برداری از کریدور شمال- جنوب به سمت روسیه آغاز شده است، گفت: در سفر گروه‌های روسیه و قزاقستان به ایران دوباره سوآپ نفتی فعال شد.


به گزارش تسنیم مهدی صفری پنجشنبه‌شب در نشست شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در 9 مؤلفه و شیوه برای ارزآوری به داخل کشور فعالیت دارد، تصریح کرد: این مؤلفه‌ها شامل صادرات، واردات، ترانزیت، دیپلماسی انرژی، برق و آب، صدور خدمات مهندسی و ترانزیت در شاخه‌های مختلف و انتقال فناوری است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه  با تأکید بر اینکه  مسیر ترانزیتی چابهار - زاهدان - بیرجند - مشهد هرچه زودتر فعال می‌گردد، افزود: توافقی با کشورهای آسیای مرکزی و روسیه  صورت گرفته که حجم آن 30میلیون تن در سال است، در حالی که ظرفیت فعلی کشور 15 میلیون تن است. 
وی با بیان اینکه بهره‌برداری از کریدور شمال و جنوب به سمت روسیه آغاز شده است، گفت: در سفر گروه‌های روسیه و قزاقستان به ایران دوباره سوآپ نفتی فعال شد.
او همچنین ادامه داد: چینی‌ها سالانه 65 تا 70 هزار قطار به کشورهای مختلف اروپایی صادرات و واردات دارند، اما هیچ قطار چینی تاکنون به ایران وارد نشده است که این امر در دولت سیزدهم در دست پیگیری است، تا ما هم در این فعالیت اقتصادی مشارکت داشته باشیم.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه بازارهایی را هدف قرار داده‌ایم که بتواند محصولات ما را جذب کند، اضافه کرد: اگر بازار کشور چین را در زمینه محصولات کشاورزی تصاحب کنیم، با توجه به ظرفیت کشور نیازی نیست به دنبال بازارهای دیگر بگردیم.
وی گفت: برای مرکبات، عسل، پای مرغ، سیب، لبنیات و زعفران مجوز صادرات به چین را گرفته‌ایم. برخی دیگر از کالاها مثل زرشک هم در دست اقدام است؛ زیرا بازار چین و روسیه به این دو محصول علاقه زیادی دارند.
صفری بیان کرد: سفارتخانه‌های ما در کشورهای مختلف دیده‌بان‌های اصلی ما هستند که نقش مؤثری در تسهیل روابط تجاری دارند و باید برای کشور بازار تجاری ایجاد کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه