امام محله‌ای که عشق می‌کارد

وقف نهال نخل برای کمک به محرومان استان فارس

امام محله‌ای که عشق می‌کارد

فارس

 موقوفات تنها در عرصه علم و در مورد توزیع بسته‌های مهر تحصیلی خلاصه نمی‌شود بلکه در بحث گسترش علم، تهیه کتاب و بقیه اقلام از اهمیت بسزایی برخوردار است.


وقف از نکات دینی، برکات و ثواب فراوانی دارد و اثرات مهم آن بر جامعه را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین یکی از مباحث مهم وقف این است که می‌تواند به کاهش شکاف طبقاتی و کاهش بین فقیر و غنی کمک کند که این امر به عدالت اجتماعی منجر می‌شود.
اگر فرض بر شناخت نیازها و اولویت‌های روز جامعه برای شکل‌گیری موقوفات باشد، امروز با دامنه وسیع‌تری از موقوفات روبه‌رو هستیم. بنابراین از موضوعات مربوط به سلامت، محیط زیست، مشکلات معیشتی، زوج‌های جوان و آزادی زندانیان تا فناوری‌های نوین و اشتغال‌زایی از جمله تنوع به وجود آمده در حوزه وقف است که حالا در استان فارس یکی از امامان جماعت سعی کرده به شیوه جدید و با کاشت یک هزار نخل در یاری رساندن به محرومان پیشقدم شود.
مردم «دهرم» در استان فارس با محوریت امام‌محله خود، هزار نخل کاشته‌اند و از آن مراقبت می‌کنند تا به ثمر برسد و در آینده درآمد آن صرف کمک به نیازمندان شود.
امام محله دهرم در استان فارس دست به یک اقدام ابتکاری زده و از سنت وقف برای یاری رساندن به مردم نیازمند استفاده کرده است.
این امام محله اقدامات ابتکاری مختلفی انجام داده است تا هم در حوزه‌های فرهنگی در منطقه پویایی ایجاد شود و هم منشأ رفع محرومیت در دهرم شود.

وقف نهال نخل
حجت‌الاسلام صادق منفردیان؛ امام محله شهر دهرم استان فارس در تشریح فعالیت‌های فرهنگی خود در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: به دنبال این بودم تا حرکتی را راه‌اندازی کنیم که مورد استقبال مردم واقع شود. به همین خاطر در ایام اربعین مراسم پیاده‌روی را شروع می‌کنیم.
این امام محله که در مناطق هدف بنیاد علوی فعالیت می‌کند، بیان کرد: این برنامه در فاصله بین دو امامزاده شهر برگزار می‌شود و جمعیتی بین ۴ تا ۵ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند و مورد استقبال خوب مردم قرار گرفته است.
وی با بیان این نکته که طلبه باید دست مردم را بگیرد، خاطرنشان کرد: سعی کردم در عمل و با کار خود تأثیر معنوی و اقتصادی داشته باشم. برای همین اقدام به کشاورزی کردم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که انجام دادیم، کاشت نهال نخل است. این کار به این صورت بود که از مردم خواستیم هرکس در حد توانش و در مکان‌هایی نظیر باغچه یا مقابل منزل خود یک یا چند نخل بکارد و از آن‌ها مراقبت کند و در آینده ثمرات آن برای کمک به نیازمندان هزینه شود.
این امام محله عنوان کرد: در این طرح تاکنون یک هزار نخل کاشته شده است.

اجرای سبد مهربانی
حجت‌الاسلام منفردیان به کمک‌های مسجد به نیازمندان اشاره و اظهار کرد: برای دخیل کردن مردم و دریافت کمک‌های خرد آن‌ها طرح سبد مهربانی را اجرا کردیم. در قالب این طرح از مردم خواستیم ضایعات نان و بقیه ضایعاتی را که قابلیت فروش دارند، برای کمک به نیازمندان اهدا کنند.
این امام محله افزود: در ابتدای کار، ضایعات را اول و وسط هر ماه جمع‌آوری می‌کردیم؛ اما در ادامه، سبدهایی را در محله‌ها نصب کردیم تا افراد ضایعات را در آن‌ها بریزند و ما آن‌ها را جمع‌آوری ‌کنیم. پس از جمع‌آوری و فروش ضایعات، پول حاصل از این کار به صورت شفاف در فضای مجازی منتشر و سپس برای کمک به نیازمندان هزینه می‌شود.
وی گفت: برای توجیه مردم از هر یک از فامیل‌های ساکن در شهر یک نفر را مأمور کردیم تا طرح را برای آن‌ها تشریح کنند. در ادامه همین افراد موظف شدند افراد نیازمند در فامیل خود را به ما معرفی کنند. بدین ترتیب خانواده‌های بی‌بضاعت را شناسایی کردیم.

کمک به بیماران نیازمند
حجت‌الاسلام منفردیان عنوان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که با کمک مردم انجام دادیم، کمک به درمان بیماران بود. هزینه رفت و آمد هشت نفر از بیماران که باید برای درمان، پیوسته به شیراز سفر می‌کردند، از جمله این اقدامات بود. با یکی از داروخانه‌ها نیز هماهنگ شده و درصدی از هزینه داروی بیماران نیازمند از درآمد ناشی از سبد مهربانی تأمین می‌شود.
این امام محله ادامه داد: با رایزنی‌هایی که انجام شد هماهنگ کردیم یک طبقه از حسینیه‌ای در شهر شیراز به بیماران داده شود که آن‌ها بتوانند تا زمان طی مراحل درمان خود در این مکان ساکن شوند و مجبور نباشند مدام رفت و آمد کنند.
وی به انتفاد یکی از اهالی نسبت به طرح سبد مهربانی اشاره کرد و گفت: این فرد در ابتدا به من گفت در شأن یک روحانی نیست که ضایعات جمع کند؛ اما وقتی ماجرای طرح را برای او توضیح دادم و فهمید که با این طرح چگونه مشکلات نیازمندان حل می‌شود، نظرش عوض شد.
حجت‌الاسلام منفردیان ادامه داد: با پیشنهاد همین فرد و با هزینه شخصی یک وانت دوکابین خریداری کردم و در اختیار کارهای عام‌المنفعه قرار دادم. افراد کارهای خود اعم از جابه‌جایی و نظایر آن را با این خودرو انجام می‌دهند و هزینه آن را می‌پردازند که این مبالغ نیز صرف کمک به نیازمندان می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه