«گل‌میم» روستای تاکستان‌های سرسبز

«گل‌میم» روستای تاکستان‌های سرسبز

«گل‌میم» روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قوچان که در شمال خراسان رضوی و در دامنه رشته کوه‌های بینالود واقع شده است.این روستای زیبا به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان، با وجود چشمه‌سارهایی با آب سرد و بسیار گوارا و کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسبز، خیلی دیدنی و چشمنواز است.باغ‌های سرسبز انگور گل‌میم هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. اسم روستا هم به دلیل وجود باغ‌های انگور فراوانش بوده و از حدود 300سال پیش این روستا «گل‌میم» نام‌گذاری شده و پیش از آن به ‌نام «داراب‌شکن» معروف بوده است.
از سوغاتی‌های مهم و باارزش این روستا انگور بی‌نظیر و منحصر به ‌فرد آن است و شیره انگور، کشمش و گردو از دیگر محصولات مهم این روستا به شمار می‌رود. در ارتفاعات و طبیعت سرسبز پیرامون روستای گل‌میم نیز انواع گیاهان دارویی در دسترس همگان است.
شغل بیشتر اهالی این روستا که بسیار خونگرم و میهمان‌نواز هستند و به زبان ترکی صحبت می‌کنند، کشاورزی، دامداری و باغداری است.
علاوه بر تاکستان‌های فراوان گل‌میم با بیش از 40نوع انگور، باغ‌های انبوه با انواع درختان میوه، چشمه‌های متعدد، کوه‌ها و دره‌های بکر و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا، فضای دلچسب و آرامش‌بخشی را برای مسافران خسته از هیاهوی شهرنشینی، گردشگران و طبیعت‌دوستان فراهم کرده است.
در منطقه‌ای در نزدیکی محل کنونی این روستا که به گل‌میم بالا موسوم است، آثار سکونت فراوانی یافت می‌شود که نشان‌ می‌دهد پس از زلزله و سیل، نجات‌یافتگان، روستا را به محل کنونی انتقال داده‌اند.
مردم این روستا از چند طایفه شامل اولاد کربلایی، ترکمن‌ها و کوتاه‌قامتان شکل گرفته‌اند و سالیان دراز در صلح و آرامش کنار هم زندگی می‌کنند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه