غرب باید قدردان ایران باشد 

سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره عملیات «وعده صادق»:  

غرب باید قدردان ایران باشد 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به محکومیت اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم اسرائیل از سوی اروپایی‌ها و آمریکا و صحبت از تحریم کشورمان گفت بهتر است آن‌ها قدردان اقدام مسئولانه حرفه‌ای ایران باشند و به‌جای این ادبیات نادرست مانع رفتارهای تحریک‌آمیز و غیرقانونی این رژیم شوند.


به گزارش قدس، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: آنچه جمهوری اسلامی ایران انجام داد، اقدامی قانونی در پاسخ به نقض قوانین و مقررات بین‌المللی و حمله جسورانه و تحریک آمیز و ماجراجویانه این رژیم علیه مقر دیپلماتیک ما در سوریه و به شهادت رساندن مستشاران نظامی رسمی ایران و به‌منظور توبیخ و تنبیه متجاوز و پیشگیری از ادامه این‌گونه اقدامات بود؛ بنابراین  انتظار است این اقدام مورد تأیید و حمایت جامعه جهانی قرار گیرد و جامعه جهانی درمسیر مؤاخذه رژیم صهیونیستی اقدام کند.  
کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس افزود: اگر به اقدامات جنایت‌آمیز و جسورانه رژیم صهیونیستی در سال‌های طولانی گذشته و ۶ ماه جنایت علیه ملت فلسطین واکنش مسئولانه صورت می‌گرفت، قطعاً ما شاهد این وقایع نبودیم. حرکت ایران در چارچوب بازدارندگی صورت گرفت و اگر رفتارهای رژیم صهیونیستی تکرار شود، اقدامات محکم‌تری در پاسخ به آن انجام خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه ایران یک قدرت مقتدر و امنیت‌آفرین است، خاطرنشان کرد:  اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود و در چارچوب دفاع مشروع ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات مکرر رژیم غاصب و جنایت کار صهیونیستی به‌ویژه حمله ۱۳ فروردین ماه  علیه مقر دیپلماتیک ایران در کشور سوریه و در چارچوب دفاع مشروع صورت گرفت.
این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح و دستگاه دیپلماسی کشور در  واکنش مشروع به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی کاملاً حرفه‌ای عمل کردند، گفت: ایران به روشی کاملاً مسئولانه هشدارهای لازم را پیش از اقدام نظامی از کانال‌های دیپلماتیک داده بود و پس از اتمام حجت مقتدرانه عمل کرد و از این به بعد هم همین‌گونه عمل خواهیم کرد.

کشتی توقیفی قطعاً متعلق به رژیم صهیونیستی است
کنعانی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار قدس آنلاین در خصوص دلیل توقیف کشتی اسرائیلی در تنگه هرمز و آخرین وضعیت این کشتی هم با تأکید بر اینکه تعلق این کشتی به رژیم صهیونیستی محرز است، گفت: ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی و حاکمیت سرزمینی خود و همچنین نظارت کامل و مسئولانه بر همه مبادی ورودی و خروجی مرتبط با تنگه راهبردی هرمز، تمامی ترددها را در این تنگه تحت نظر دارد و از نقض و خدشه‌دار شدن حاکمیت آن جلوگیری می‌کند.
وی تأکید کرد: ایران متعهد و پایبند به آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز مبتنی بر مقررات بین‌المللی بوده و همواره حافظ آزادی کشتیرانی بر اساس قوانین و مقررات است. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که من تا این مرحله دارم تعلق این کشتی به رژیم صهیونیستی محرز است و ابعاد مرتبط با این کشتی در مراجع ذی‌صلاح در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.  براین اساس در چارچوب اعمال حاکمیت ایران و ایجاد شرایط کشتیرانی امن در تنگه هرمز و پهنه خلیج فارس با توجه به نقض مقررات دریانوردی  از سوی کشتی مورد نظر و عدم پاسخ به سؤالات مطروحه از سوی مراجع ایرانی،   این کشتی به منظور بررسی‌های لازم به داخل آب‌های ایران هدایت شد.
وی اضافه کرد: موضوع این کشتی در مراجع حقوقی و قضایی بررسی می‌شود و متناسب با آن تصمیمی مقتضی اتخاذ و اطلاع رسانی خواهد شد.

انتظار تهران از اردن
وی درباره احضار کاردار ایران در اردن هم با اشاره به اینکه این موضوع در واکنش به خبرهایی بود که در برخی منابع رسانه‌ای ایران در ارتباط با اردن و احیاناً نقش اردن در ارتباط با رهگیری برخی از پرتاب‌های ایران به سمت اراضی اشغالی بوده است، افزود: در جایگاهی نیستم که اکنون نقش اردن در رهگیری این پرتاب‌ها را تأیید یا تکذیب کنم. این موضوع نظامی است و مراجع نظامی باید اظهارنظر کنند.
کنعانی با تأکید بر اینکه روابط خوبی میان تهران و امان برقرار است، خاطرنشان کرد: اردن از جمله کشورهایی است که در منطقه از ناحیه اقدامات جنایت‌آمیز و توأم با نقض صلح و ثبات منطقه متأثر بوده است. شایسته است اقدام مشروع ایران در توبیخ و تنبیه متجاوز مورد حمایت و تأیید کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه‌ای و اسلامی و عربی قرار بگیرد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه