دمیدن روحی تازه در کالبد مقاومت

بررسی آثار عملیات نظامی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی در آینده جنگ غزه

دمیدن روحی تازه در کالبد مقاومت

حمله ترکیبی موشکی و پهپادی کم‌سابقه جمهوری اسلامی ایران به اهدافی در عمق رژیم اسرائیل بازتاب بسیاری داشته و هرکدام از رسانه‌ها، اتاق‌فکرها و تحلیلگران کوشیده‌اند از منظری به بررسی پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن بپردازند.


اقدام یاد شده اما در حالی رخ داده که جنگ جنایت‌بار صهیونیست‌ها علیه ساکنان غزه همچنان ادامه دارد و هیچ افق روشنی برای پایان آن قابل تصور نیست. روز گذشته آموس یادلین، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با بلومبرگ در این باره گفت: حمله ایران ممکن است به یک تغییر راهبردی در جنگ غزه منجر شده و حتی به آن پایان بخشد. 

طوفانی از جنس انقلاب اسلامی 
علی عبدی، کارشناس ارشد مسائل فلسطین در گفت‌وگو با قدس درباره تأثیرات اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی بر روندهای جاری و آینده تحولات در نوار غزه، گفت: پیش از تبیین این مسئله، پرداختن به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد. نخست اینکه باید اشاره شود عملیات وعده صادق سپاه پاسداران تنها یک سیلی و اقدام تنبیهی در برابر حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. با وجود این در همین حمله برای نخستین بار شاهد بزرگ‌ترین عملیات ترکیبی موشکی و پهپادی در تاریخ جهان بودیم که با توجه به صنایع نظامی بومی و داخلی انجام شد. ایران با سلاح‌های دم‌دستی خود توانست قله صنایع نظامی و سیستم‌های امنیتی و پدافندی غرب را منهدم و نابود کند.
اما در مورد تأثیر این حمله (وعده صادق) بر تحولات نوار غزه و اینکه انتظار داشته باشیم آتش‌بس فوری پس از این رویداد صورت گیرد، تصور چندان درستی به نظر نمی‌رسد. هر کدام از تحولات مرتبط با غزه در جای خود مهم و قابل تحلیل هستند. آینده غزه بیش از هر چیز به تداوم طوفان‌الاقصی و مقاومت مردمی در فلسطین بستگی دارد. این عملیات توانسته در بیش از 6ماه بسیاری از معادلات منطقه‌ای را تغییر دهد و قواعد جدیدی در مسئله درگیری در منطقه غرب آسیا داشته باشد. طوفان‌الاقصی یکی از اجزای مهم جنگ غزه به شمار می‌رود؛ طوفانی که از جنس انقلاب اسلامی است و اثربخشی آن را به زودی خواهیم دید. در کنار آن، حملات اضلاع مقاومت هم در وادار کردن صهیونیست‌ها به عقب‌نشینی از جنایات بسیار مهم است. اقدام تهران به‌ویژه به لحاظ روانی هم مانند دمیدن روحی تازه در کالبد مقاومت بود. 

نتانیاهوی زخم خورده
این روزها موضوع احتمال تجاوز نظامی صهیونیست‌ها به رفح، شهری در جنوبی‌ترین منطقه نوار غزه هم داغ است. علی عبدی درباره اینکه آیا عملیات ایران می‌تواند بر تصمیم تل‌آویو درباره اقدام نظامی در این منطقه اثرگذار باشد هم عنوان کرد: پس از حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی، پنج سناریو برای پاسخ اسرائیل وجود دارد که شامل اقدام نظامی در خاک ایران، حمله به سوریه، احیای جنگ سایه‌ها، نبرد در منطقه خاکستری و حمله زمینی به شهر رفح است. وی ادامه داد: هرچند بنیامین نتانیاهو تحت تأثیر اقدام ایران اعلام کرد فعلأ مسئله حمله زمینی به رفح به تعویق خواهد افتاد، با وجود این، شکست‌های میدانی در غزه، ادامه عملیات حزب‌الله و انصارالله و همچنین اقدام تهران، نخست‌وزیر صهیونیستی را در موقعیت ضعف قرار داده و هیچ بعید نیست نتانیاهوی زخم خورده برای فرار از این وضعیت، جنایت در رفح را کلید بزند. 
این کارشناس  در تحلیل عملیات ویژه دیروز حزب‌الله در کار گذاشتن بمب کنار جاده‌ای که به زخمی شدن چهار نظامی صهیونیست منجر شد هم گفت: اقدام روز گذشته در منطقه تل اسماعیل (مرز با فلسطین اشغالی درون خاک لبنان) عملیات روتینی در جنگ بیش از 6ماهه حزب‌‌الله با اشغالگران محسوب می‌شود. با وجود این، نکته‌ای که درباره اقدام اخیر مهم است، ابتکار عمل جدیدی (مین‌گذاری) است که تا امروز در چارچوب درگیری رژیم صهیونیستی و حزب‌الله وجود نداشته است. این اقدام نشان‌دهنده آن است که اسرائیل درصدد رخنه و عملیاتی شامل ترور، خرابکاری و... در داخل خاک لبنان بوده است. امروز حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی دارای معادله مستقیم بازدارندگی است.

خبرنگار: سید حسین حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه