مخالفت دولت با خام‌فروشی 

معادن فاقد کارخانه فراوری باز پس گرفته می‌شوند 

مخالفت دولت با خام‌فروشی 

کرمان به بهشت معادن ایران شهرت یافته و معادن زغال‌سنگ، مس و سنگ آهن در کنار معدن کرمیت، سنگ‌های قیمتی و همچنین معدن بزرگ تیتانیوم تنها بخشی از سرمایه‌های استان کرمان محسوب می‌شوند این در حالی است که هر یک از این معادن خود یکی از معادن بزرگ جهان و از محورهای اصلی اقتصاد کشور هستند. 


با وجود این سود افزوده محصول این معادن اکثراً در استان‌های دیگر و یا پس از صادرات به کشورهای واردکننده ایجاد می‌شود و کرمان در حقیقت سال‌هاست که خام‌فروشی می‌کند. 
دلیل خام‌فروشی بنا بر گفته کارشناسان به نبود زیرساخت‌های صنعتی لازم در راستای بهره‌برداری هر چه بیشتر از منابع استان بازمی‌گردد و گفته می‌شود در حالی که افزون بر 4 میلیارد تن ذخیره معدنی در این استان وجود دارد در صورت ادامه این روند در درازمدت سودی عاید استان کرمان نخواهد شد.

تناقض با شعار سال  
این موضوع حتی در سفر رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های آب‌رسانی و برق‌رسانی استان کرمان در تیر ماه سال گذشته نیز مطرح شد و آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: برخی استان کرمان را بهشت معادن می‌نامند که این صفت نابجا هم نیست.
رئیس‌جمهور در این زمینه تأکید کرد: در استان کرمان منابع زیادی داریم،‌ اما به میزانی که معدن داریم،‌ بهره‌وری و فراوری معادن نداریم و گاهی در کنار معادن خام‌فروشی صورت می‌گیرد که نباید این کار انجام شود.رئیس‌جمهور افزود: بنا بر گفته رهبر معظم انقلاب با خام‌فروشی مخالفیم، امکان فراوری محصولات وجود دارد تا بتوانیم ارزش افزوده، شغل و تولید ایجاد کنیم.

ضعف‌های اقتصاد جنوب کرمان
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درباره خام‌فروشی معادن در کرمان معتقد است: این مسئله باید متوقف شود و سعی کنیم از امکانات موجود در راستای توسعه استان استفاده کنیم زیرا این ظرفیت‌‌ها به خصوص در بخش معدن تمام‌شدنی است و باید هم اکنون برای استفاده بهینه از این منابع و جلوگیری از هدررفت آن‌ها برنامه‌ریزی شود.
محمدرضا پورابراهیمی افزود: با اتکا به این سرمایه‌ها باید ریشه فقر و محرومیت را در استان کرمان بخشکانیم.  
 وی با تأکید بر ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی در استان کرمان گفت: باید با ایجاد کارخانه‌ها و توسعه صنعتی هر چه زودتر در راستای فراوری برنامه‌ریزی صورت گیرد و کارخانه‌های در دست ساخت در استان کرمان هر چه زودتر تکمیل و وارد چرخه تولید شوند.

خام‌فروشی از سر اجبار 
یک کارشناس معدن نیز در این باره عقیده دارد: درست است که خام‌فروشی مسئله خوبی نیست اما برخی مواقع لازم است تا خام‌فروشی صورت بگیرد.
مجتبی موسوی می‌گوید: برخی از فعالان حوزه معدن موانعی را باید از سر راه خود بردارند که تحملش برای هر شخصی آسان نیست.
وی تصریح کرد: باید به تولیدکننده احترام گذاشت و برای زنجیره‌های بعدی مشوق ایجاد کرد تا رغبت داشته باشد محصولی بهتر و با ارزش افزوده بالاتر تولید کند.
این مهندس معدن عنوان کرد: ما هنوز از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیستیم و بسیاری از فعالان ما در بخش معدن در مناطق دورافتاده که هیچ زیرساختی فراهم نیست چراغ معادن را روشن نگه داشته‌اند و برای این افراد فرقی نمی‌کند تولیداتشان را به چه کسی بفروشند، چه برسد به اینکه بخواهند به فراوری فکر کنند.

خام‌فروشی بازار موقتی است 
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از خام‌فروشی معادن عنوان کرد: در بخش صادرات محصولات معدنی باید سعی کنیم این محصولات به شکل خام صادر نشوند. ذبیح‌الله اعظمی افزود: زمانی که مواد معدنی به صورت خام صادر می‌شوند، فرصت‌های شغلی کاهش پیدا می‌کنند. 
این مسئله سبب می‌شود ارزش افزوده این مواد برای ما کاهش یافته و به سهولت در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه خام‌فروشی ما را از مسیر توسعه بازمی‌دارد، افزود: بسیاری از کشورهای توسعه یافته موفق شدند با ایجاد ارزش افزوده از همین مواد خام مشکلات اقتصادی خود را حل کرده و در مسیر توسعه گام بردارند و اکنون شاهد قدرت اقتصادی آن‌ها در دنیا هستیم.
نماینده جیرفت و عنبرآباد اضافه کرد: خام‌فروشی یک بازار موقت است و در تلاش هستیم با تدوین برنامه‌های بلندمدت بسترهای مناسبی برای اشتغال پایدار در منطقه ایجاد کنیم.

شرط جدید واگذاری معادن 
در همین راستا استاندار کرمان به تازگی اعلام کرده است معادن جدید در استان به شرطی واگذار می‌شود که کارخانه فراوری کنار آن ساخته شود.
محمدمهدی فداکار با اشاره به اینکه در کنار تمام معادن باید صنایع پایین‌دستی ایجاد شود، گفته است: معادن کوچک مقیاس استان به مردم واگذار می‌شود که ظرفیت خوبی است. استان کرمان یک استان معدنی است و باید این ظرفیت فوق‌العاده را توسعه داد.
وی با بیان اینکه متأسفانه با تمام ظرفیت‌های معدنی موجود اکتشافات، خیلی کم بوده که نیاز است توسعه داده شود، چرا که تنوع مواد معدنی در استان زیاد است، عنوان کرده است: معادنی که فراوری نشوند اعمال ماده 200 می‌شوند و آن‌ها را پس می‌گیریم و به افرادی واگذار می‌کنیم که توانایی کار داشته باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه