پا در رکاب مشکلات پایتخت دوچرخه‌سواری ایران  

زیرساخت‌های صنعت گردشگری یزد نیاز به توسعه دارد 

پا در رکاب مشکلات پایتخت دوچرخه‌سواری ایران  

«جلال آل‌احمد» نویسنده و مترجم معاصر در سفرش به یزد در اواخر دهه 30 از این شهر به‌ عنوان شهر دوچرخه‌ها یاد کرده ولی با وجود اینکه یزدی‌ها از چنین پیشینه‌ای برخوردار هستند، یزد امروز به‌ جای اینکه شهر دوچرخه‌ها باشد، شهر موتورسیكلت‌ها و ماشین ‌دودی‌هاست و صنعت گردشگری در این شهر بیش از گذشته نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری است.


بدون شک امروزه صنعت توریسم به ‌عنوان مهم‌ترین صنعت جهان، رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته است به ‌نحوی‌ که بر اساس داده‌های سازمان جهانی جهانگردی در سال 2003، بیش از 694 میلیون گردشگر بین‌المللی در سطح جهان به گردشگری پرداختند و بیش از 600 میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند.
این رشد سریع صنعت گردشگری جهان علاوه بر افزایش نرخ رشد سالانه در تولید ناخالص ملی کشورها، منجر به اشتغال‌زایی بیشتر، رشد مداوم صادرات و تجارت جهانی و حتی افزایش سهم گردشگران بین‌المللی در فعالیت اقتصادی این کشورها شده است.
احیا و رونق صنعت گردشگری می‌تواند در توسعه اقتصادی و ایجاد شغل اهمیت و نقش مهمی داشته باشد و استان یزد ظرفیت‌های فراوانی به‌ عنوان یکی از استان‌های فعال در حوزه گردشگری در اختیار دارد.


نیازهای گردشگری در یزد
یک کارشناس میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره کاستی‌های موجود در حوزه گردشگری می‌گوید: در حوزه گردشگری در استان یزد از نظر زیرساختی مشکل‌ داریم، تعداد هتل‌ها کم است و این حوزه نیاز به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد.
حسین اردکانی اذعان می‌کند: یکی دیگر از مشکلات این حوزه نبود پروازهای بین‌المللی است بنابراین توجه به این موضوع می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری این شهر ایفا کند.
وی در ارتباط با چالش‌های موجود در امر گردشگری استان نیز می‌گوید: مهم‌ترین چالش‌های حوزه گردشگری استان یزد را می‌توان بحث امنیت گردشگران و بالا بردن فرهنگ ساکنان بافت تاریخی در مواجهه با گردشگران داخلی و خارجی دانست .
اردکانی یکنواخت شدن مسیرهای گردشگری را از دیگر اشکالات وارده به این حوزه بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته، فقط عرصه بافت‌های تاریخی استان به‌ عنوان هدف‌گذاری اصلی گردشگری استان مد نظر بوده که این مسیر به ‌واسطه یکنواختی و تعدد آن در درازمدت خسته‌کننده و کسل‌کننده خواهد شد و باید تنوعی در آن به وجود آورد .
این کارشناس گردشگری اذعان می‌کند: متأسفانه متولیان امر با وجود اقدام‌های گسترده و هزینه‌های فراوان نه ‌تنها نتوانسته‌اند فرهنگ دوچرخه‌سواری و توسعه پیاده‌محوری در این شهر تاریخی را ترویج دهند بلكه سیستم حمل‌ونقل عمومی جامانده از گذشته‌ یزد نیز نتوانسته انگیزه‌ای برای ترغیب مردم در این راستا ایجاد كند. 
وی عنوان می‌کند: هر چند به نظر می‌رسد گره کور سیستم حمل‌ونقل پاک در «یزد جهانی» و احیای فرهنگ استفاده از دوچرخه و دیگر پاک‌روها تنها به دست مسئولان باز می‌شود، اما گویی از چشم آن‌ها پنهان مانده است. 

توسعه گردشگری برابر با توسعه اقتصادی
مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی که پیش‌ از این مسئولیت مدیر کلی میراث فرهنگی یزد را نیز بر عهده داشت، در مورد سرمایه‌گذاری در یزد جهانی معتقد است: پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، سرمایه‌گذاری در این شهر رشد خوبی پیدا کرد به طوری ‌که تخت‌های اقامتی از ۳ هزار و ۷۰۰ مورد به بیش از ۱۱ هزار تخت رسید.
مصطفی فاطمی عنوان کرد: هتل‌ها و بوم‌گردی‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع‌های گردشگری، کمپ‌های کویری، بین‌راهی‌ها، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها رشدی چند برابری داشتند و تعداد باغ‌ها از آمار ۱۰۰ باغ گردشگری نیز عبور کرده و خوشبختانه سرمایه‌گذاری با نگاه میراث و هویت تاریخی به ‌شدت افزایش یافته است.
وی اذعان کرد: رونق گردشگری در یزد، بسیاری از مشکلاتی که امروز استان با آن دست ‌و پنجه نرم می‌کند را رفع خواهد کرد. 
وی تأکید کرد: نگرانی‌ها درباره نرخ بیکاری و افزایش فرصت‌های جدید اشتغال به‌ویژه برای دانش‌آموختگان دانشگاهی، نگرانی از اشغال ظرفیت‌های شغلی توسط اتباع بیگانه و نگرانی از تبعات اجتماعی و فرهنگی حضور مهاجران در شهر به دلیل فراهم بودن فرصت اشتغال در صنایع سنگین همه و همه در گرو ایجاد فرصت‌های شغلی تک و مطابق با دانش روز از جمله گردشگری است که به ‌ویژه با توجه به نام‌گذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است.
فاطمی افزود: نه‌ تنها شهر یزد بلکه تمامی نقاط استان، جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی بسیاری دارد که در کنار بافت تاریخی یزد می‌تواند مورد بهره‌برداری در صنعت گردشگری قرار بگیرد و این ظرفیت‌ها باید به زیرساخت‌های مورد نیاز تجهیز شوند تا بتوانیم گردشگران را به سمت دیگر جاذبه‌های گردشگری نیز سوق دهیم؛ چراکه بسیاری از این جاذبه‌ها برای گردشگران تازگی دارند.
وی در مورد رشد صنعت گردشگری با وجود کمبودهای موجود در شهر جهانی یزد بیان کرد: شهرهایی چون اصفهان و شیراز از ده‌ها سال پیش شهرهای گردشگری ایران بوده و همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته‌اند اما یزد هرگز نتوانسته در میان شهرهای گردشگری جایگاهی بیابد ولی در سال‌های اخیر و به‌ ویژه پس از ثبت جهانی، رکورد ورود مسافر در روزهای مختلف سال بارها شکسته شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه