گسترش انتفاضه دانشجویان آمریکایی به دیگر کشورها

تحصن‌ حمایتی از غزه در ۴۰ دانشگاه‌ ایالات متحده همچنان ادامه دارد

گسترش انتفاضه دانشجویان آمریکایی به دیگر کشورها

تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در چندین دانشگاه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه و سیاست‌های کاخ‌سفید در این زمینه همچنان ادامه دارد.


براساس آمار ارائه شده توسط ان‌بی‌سی، با وجود هشدار و دخالت پلیس، چادرهای اعتراضی در بیش از 40دانشکده و دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده از جمله «نورث‌وسترن»، «جورج واشنگتن»، «هاروارد»، «براون»، «دانشگاه میشیگان»، «دانشگاه فناوری ماساچوست» (ام‌آی‌تی) و دانشگاه پلی‌تکنیک دولتی کالیفرنیا در منطقه «هامبولت» کالیفرنیا بنا شده است. 
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد پلیس در دانشگاه اوهایو با استفاده از زور، دانشجویان معترض و حامی فلسطین را بازداشت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد محوطه را ترک کنند. تحصن اعتراضی دانشجویان در محوطه دانشگاه جورج واشنگتن در پایتخت آمریکا نیز همچنان ادامه دارد. این در حالی است که پیش‌تر، مسئولان دانشگاه زمان مشخصی را برای پایان دادن به چادرهای اعتراضی داده بودند و اکنون با وجود سپری شدن مهلت مقرر، تجمع اعتراضی و تحصن‌ها ادامه دارد. دانشگاه ایندیانا نیز اعلام کرد پلیس این ایالت 33نفر را به دلیل ممانعت از جمع کردن چادرهای معترضان بازداشت کرده است. 
براساس اعلام کانال عبری کان رژیم صهیونیستی، حدود 550 معترض حامی فلسطین هفته گذشته در دانشگاه‌های بزرگ در سراسر آمریکا دستگیر شدند. همزمان «کریس کار» دادستان کل جورجیا در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) از سرکوب دانشجویان معترض توسط نیروهای پلیس حمایت کرده است. دادستان کل جورجیا در بیانیه خود در مورد اعتراضات گفت: «ما با افتخار در کنار هر دانشگاهی که برای محافظت از سلامت و ایمنی دانشجویان جورجیا اقدامات لازم را انجام دهد، خواهیم ایستاد».
در سوی مقابل، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از ملت فلسطین واکنش نشان داده و تأکید کرده این اعتراضات با واکنش سرکوبگرانه شامل بازداشت و اخراج دانشجویان مواجه شد. در ادامه بیانیه آمده است: در حالی که تأمین تسلیحات برای اسرائیل از سوی واشنگتن ادامه دارد، حق اعتراض از اهمیت بالایی برخوردار است.
این در حالی است که در روزهای اخیر موج اعتراضات دانشجویی از مرزهای آمریکا گذشته و به دیگر کشورهای غربی هم سرایت کرده است. در این راستا، منابع فرانسوی اعلام کردند دانشجویان مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس، کلاس‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. دانشجویان کانادا و ایرلند نیز به این کمپین خودجوش ضدصهیونیستی پیوسته‌اند. برخی دانشگاه‌ها در استرالیا ازجمله دانشگاه ملبورن هم برای دومین روز متوالی صحنه برگزاری تظاهرات هستند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه