تولید گوشت به روش سنتی، صرفه اقتصادی ندارد

یک کارشناس علوم دامی:

تولید گوشت به روش سنتی، صرفه اقتصادی ندارد


​​​​​​​کارشناس علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ضریب تبدیل استاندارد خوراک به گوشت در دام سبک ۶ کیلوگرم علوفه برای تولید یک کیلوگرم گوشت و در دام سنگین نیز هشت به یک کیلوگرم است. در حالی که به دلیل افزایش قیمت نهاده دامی این ضریب به صرفه دامداران نیست.
حسن علمی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با این حساب به طور متوسط تولید هر کیلوگرم گوشت قرمز دام سبک در دامداری‌های سنتی حدود ۱۱۰ هزار تومان هزینه دارد در حالی که قیمت دام زنده در بازار کمتر از کیلویی 80 هزار تومان است.
وی ادامه داد: ۷۰ درصد هزینه‌های یک دامداری مربوط به تهیه علوفه و ۳۰ درصد مربوط به هزینه‌های دارویی، دامپزشکی و سایر موارد است که این هزینه‌ها با یکدیگر همخوانی ندارد.
علمی عنوان کرد: باید منابع علوفه‌ای ارزان و حتی بی‌ارزش در اختیار دام قرار گیرد تا هزینه‌های تولید کاهش یابد؛ چرا که در سال‌های گذشته خوراک لوکس از جمله جو، ذرت و سویا در اختیار دام قرار می‌گرفت که دامدار با مشکلات واردات و افزایش قیمت‌ها مواجه بود. با این شرایط متأسفانه با فروش و کشتار دام‌ها در آینده دچار مشکل خواهیم شد؛ چون دام‌های مولد نیز کاهش می‌یابند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه