کتاب «مشق ارشاد» منتشر شد

کتاب «مشق ارشاد» منتشر شد

کتاب «مشق ارشاد؛ تأثیرگذاری و متقاعدسازی در امر به معروف و نهی از منکر» تألیف عبدالله عمادی از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.


به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به گفته نگارنده اثر، انگیزه آغازین پژوهش حاضر، سفارش آیت‌الله محمدی ری‌شهری مبنی بر ارائه متنی برای آموزش خادمان حرم برای امر به معروف و نهی از منکر بوده که منجر به متن کلی درباره اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر شده است.
البته اهمیت اندیشه‌ورزی درباره امر به معروف و نهی از منکر در شرایط فعلی جامعه نیز این ضرورت را دوچندان كرده است. از آنجا كه گرانیگاه واداری به كارهای نیک و بازداری از كارهای ناپسند در جامعه، زمینه‌سازی برای پذیرش و اقناع مخاطب است، اثر حاضر تلاش كرده مهارت‌ها و فرایندهای این موضوع را مورد توجه قرار دهد.
با توجه به این رویکرد، مهم‌ترین دستاورد این اثر، كمک به شكل‌گیری گفتمان امر به معروف از منظر علم متقاعدسازی و تقویت امر به معروف و نهی از منکر در روابط بین‌فردی جامعه و پیشنهاد محتوا برای آموزش آن است.
علاوه بر آن، پیشنهادهایی در زمینه تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر در اماکن زیارتی ارائه داده است.
 «مشق ارشاد» در فصل کلی سامان یافته است که به قرار ذیل است :در فصل نخست، مفاهیم «امر به معروف و نهی از منکر» و «تأثیر» و تأثیرگذاری به‌تفصیل مفهوم‌شناسی شده است. سپس پیشینه نظری این بحث را از سه زاویه «نظریه‌های روان‌شناسی اجتماعی» در زمینه نفوذ اجتماعی و متقاعدگری، تغییر رفتار، هدایتگری دینی و اخلاقی ردیابی کرده و به مبانی بحث تأثیرگذاری و نقش فاعل هدایتگر در آن پرداخته است.
در فصل دوم، به بیان ویژگی‌های منش هدایتگر که در تأثیرگذار بودن و متقاعدکنندگی وی نقش دارد، پرداخته شده است؛ منش «مهرورزی»، «خردمندی»، «قدرتمندی»، «انصاف»، «خوش‌خلقی» و «صداقت» که هر کدام سه صفت را دربرمی‌گیرد.
فصل سوم و چهارم، به چگونگی ساخت پیام‌های اقناعی اختصاص یافته است؛ در دو بخش «محتوای پیام» و «شکل پیام». همچنین در بخش محتوایی، پنج نوع پیام معرفی شده است؛ پیام‌های توصیف‌کننده، حکمت‌آمیز، بیم‌دهنده، نویددهنده و جهت‌دهنده و در بخش شکلی، عوامل اقناع‌کننده در لحن پیام و قالب پیام بررسی شده است؛ هشت لحن و سه قالب به طور خاص، محور قرار گرفته است.
در فصل پنجم، روش‌هایی ذکر شده که هدایتگر باید در نحوه ارائه پیام مدنظر داشته باشد تا تأثیرگذار باشد؛ مانند روش‌هایی که در خصوص «هدایتگری عملی» وجود دارد و فصل ششم و پایانی کتاب به تأثیرگذاری و متقاعدسازی در یک موقعیت خاص یعنی امر به معروف و نهی از منکر در آستان‌ها و اماکن زیارتی پرداخته است.
کتاب «مشق ارشاد» نخستین محتوای کاربردی درباره آموزش علمی امر به معروف و نهی از منکر است که آن را به عنوان فرایند اقناعی تعریف کرده  است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه