مسئولان جامعه اسلامی باید زندگی معمولی داشته باشند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد

مسئولان جامعه اسلامی باید زندگی معمولی داشته باشند


​​​​​​​مسئولیت در نگاه دینی امر خطیر و حساسی است و مسئول و مدیر در جامعه اسلامی هم در برابر مردم و هم در برابر خدا باید پاسخگو باشد. کارگزار مردم بودن، نعمتی است از سوی خداوند که شکر این نعمت، مردمداری و همراه بودن با مردم است. امام(ره) می‌فرمایند: «از این بترسید که اگر خدای نخواسته یک وقت این قضیه پیش آمد و شما از آن مردمی بودن بیرون رفتید و یک وضع دیگری پیدا کردید و خیال کردید حالایی که من نخست‌وزیرم، حالایی که من رئیس‌جمهورم، حالایی که من وزیر کذا هستم، باید چه و چه و چه باشم، آن وقت بدانید که آسیب می‌بینید».
امام(ره) با رهنمودهای خویش در عین احترام به حقوق مردم و کارگزاران و رعایت قواعد و مقررات، روح معنویت به نحوه مدیریت مدیران می‌دمد و چون طبیبی دردشناس، تلاش می‌کند ریشه‌های درد نبود معنویت و اخلاق را بیابد و راه درمانی ارائه دهد. حال اگر بخواهیم از بیانات و سیره رفتاری امام خمینی(ره) الگوبرداری کنیم، شناخت مبانی و پایه‌های نظری دیدگاه ایشان ضرورت دارد.
بر همین اساس شریف لکزایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به واکاوی ویژگی‌های مسئول تراز انقلاب اسلامی پرداخته است.
شریف لکزایی در خصوص ویژگی خواص تراز انقلاب اسلامی عنوان کرد: چهل و چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی می‌گذرد، پس از گذشت چهار دهه از انقلاب، نیروهای زیادی در حوزه‌های مختلف تربیت شدند، نیروهای شایسته‌ای که در نقاط مختلف کشور حضور دارند. فارغ از هر گونه موضع‌گیری جناحی باید از آن‌ها استفاده شود چرا که این افراد سرمایه‌های جامعه هستند. نمی‌شود سرمایه‌های متخصص و متعهد جامعه را به بهانه‌های واهی کنار گذاشت و افرادی را در مناصب مستقر کرد که نه با ادبیات سیاست آشنا هستند و نه تجربه و تخصص کافی دارند و انتظار داشت جامعه و نظام پیشرفتی نیز داشته باشد.
لکزایی از دیگر ویژگی‌های خواص تراز انقلاب اسلامی را توجه به فضائل اخلاقی و اجتناب از رذائل اخلاقی بیان و عنوان کرد: مؤدب به آداب بودن و فضائل اخلاقی نشانه یک سیاستمدار اسلامی است. اساساً تفاوت میان یک سیاستمدار در جامعه اسلامی ایران پس از انقلاب و یک سیاستمدار پیش از انقلاب در همین ویژگی است. آنچه در این عرصه اهمیت دارد حرکت و فعالیت سیاسی بر مبنای اخلاق و فضائل اخلاقی است. سیاستمدار مسلمان و کسی که در جامعه اسلامی صاحب منصب است این اجازه را ندارد که از هر وسیله‌ای برای رسیدن به هدفش بهره ببرد. امام موسی صدر به زیبایی این مسئله را مطرح کرده و فرمودند: با ابزار غیرشرافتمندانه نمی‌توان به اهداف شرافتمندانه دست پیدا کرد. اگر هدف مسئول و سیاستمداری شرافتمندانه باشد ابزار و وسیله‌اش نیز باید شرافتمندانه باشد.
دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: صداقت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سیاستمدار مسلمان و تراز انقلاب اسلامی است. اگر یک سیاستمدار در جایی یک دروغ بگوید نه دروغ‌ها بلکه تنها یک دروغ بگوید باید او را از سیاست و مسئولیت سیاسی حذف و عزل کرد تا چه رسد به اینکه فرد مسئول تهمت بزند و یا خدای نکرده منافقانه عمل کند.
وی افزود: از دیگر فضائل اخلاقی که برای یک سیاستمدار مسلمان واجب است عدالت است. مسئول باید در محیط کاری خود، عدالت را رعایت کند. فردی که قرار است بخشی از سامانه اداره جامعه اسلامی باشد نمی‌تواند و نباید در قضایای گوناگون ناعادلانه رفتار کند. اگر این صفات در سیاستمداران نظام اسلامی وجود نداشته باشد آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جامعه تحمیل خواهد شد.
لکزایی اضافه کرد: در نگاهی کلان‌تر یک مسئول و خواص تراز انقلاب باید دغدغه فرهنگی داشته و با حوزه فرهنگ آشنا باشد.
دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حوزه فرهنگ حوزه گسترده‌ای است که بخشی از آن به دین و دیانت مربوط می‌شود، گفت: اما بخش دیگر آن، اهتمام به مشارکت در امور فرهنگی، مطالعه کتاب و آشنایی با افکار و فضای فرهنگی جامعه است. به طور کلی یک سیاستمدار تراز انقلاب باید با ادبیات فرهنگی این مرز و بوم آشنایی داشته باشد. باید بتواند نگاه‌های محلی و بومی در استان‌های مختلف را درک کند و از نکات مثبت ادبیات فرهنگی کشور بهره گرفته و آنچه وجود دارد را تضعیف نکند بلکه به تقویت فرهنگ جامعه نیز اهتمام ورزد.
وی به دیگر ویژگی مسئول تراز انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: ویژگی دیگری که انتظار می‌رود یک مسئول و خواص تراز انقلاب اسلامی واجد آن باشد ساده‌زیستی است. ساده‌زیستی به معنای تعلق‌خاطر نداشتن به ذخایر دنیوی و مادیات است. مسئول جامعه اسلامی باید یک زندگی معمولی داشته و امتیازات خاصی برای خود، بستگان و نزدیکانش قائل نباشد. مسئول متعهد باید مانع سوءاستفاده و رانت‌خواری اطرافیان خود شود تا منجر به بروز تبعیض در جامعه نشود. مسئول انقلاب اسلامی در عین حال که باید زمینه گسترش رفاه و آرامش اقتصادی در جامعه و مردم را فراهم کند تلاش می‌کند خود مانند بیشتر شهروندان زندگی معمولی و ساده‌ای داشته باشد.
لکزایی ادامه داد: مسئول جامعه اسلامی باید در بین مردم و با مردم زندگی کند. رفت و آمد، حرکات و سکنات و رفتار اقتصادی‌اش در جامعه نباید به‌گونه‌ای باشد که او را از جامعه ممتاز و جدا کند. بنابراین فرد مسئول باید از امتیازات، ویژه‌خواری‌ها و رانت‌های اقتصادی دوری کند.
دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این پرسش که اگر خواص این ویژگی‌ها را نداشته باشند چه آسیب‌هایی به جامعه وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور قطع آسیب‌هایی که به جامعه وارد می‌شود به‌شدت زیاد خواهد بود. شاید بتوان گفت وضعیتی که امروز در بحث‌های اعتقادی و انحرافی در زیست متدینانه مردم ایجاد شده نتیجه برخی سیاست‌های نادرست است. مسئولانی که مسیر صحیح و مؤمنانه را طی نمی‌کنند از هر جهت به زندگی مردم آسیب می‌رسانند. اگر مسئولان نظام اسلامی متعهدانه و مؤمنانه عمل نکنند به طور طبیعی فضای زیست اجتماعی دچار اختلال می‌شود. وی با استناد به سخنان امام صدر گفت: امام موسی صدر در مباحث تفسیر قرآنشان درباره رذائل اخلاقی می‌فرمایند: به رذائل اخلاقی مانند غیبت، تهمت، دورویی و نفاق نباید نگاهی فردی داشت، این‌ها رذائلی است که اگر در یک جامعه به وجود بیاید موجب فروپاشی آن جامعه می‌شود. وقتی سیاست اشتباهی توسط مسئولی در پیش گرفته شده و سال‌ها بر آن تأکید و تکیه می‌شود، انحرافات را تشدید می‌کند و مشکلات و آسیب‌های متعددی را در پی خواهد داشت. لکزایی در پایان اظهار کرد: ممکن است مردم با بسیاری از مشکلات کنار بیایند اما با تبعیض و ویژه‌خواری مسئولان هیچ‌گاه کنار نخواهند آمد. بنابراین مردمی بودن مسئولان، مدیران، کارگزاران و صاحب منصبان نظام اسلامی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خواص تراز انقلاب اسلامی است. در کنار مردم بودن فضا را تلطیف کرده و شکاف ایجاد شده بین دولت و مردم را کاهش می‌دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه