کدام دوره بهتر بودیم؟

حسرت صعود بازهم بر دلمان ماند

کدام دوره بهتر بودیم؟

در مورد عملکرد تیم ملی در جام 2022 نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای نتایج تیم ملی با کی‌روش در قطر را می‌پسندند و حسرت فرصت‌های از دست رفته را می خورند و تعدادی از اساس معتقدند این ضعیف‌ترین نتایج تیم ملی در ادوار جام جهانی بود.


استناد آن‌ها به باخت 6 بر 2 مقابل انگلیس است و تأکید می‌کنند کی روش در سومین دوره حضور با تیم ملی باید صعود می‌کرد.این در حالی است که تیمی مثل ژاپن که از آسیا به جام جهانی می‌رود دوره به دوره در مسیر صعودی بوده و نتایجش درخشان‌تر از قبل است. با این حال شاید نگاهی به آمار 6 دوره حضور تیم ملی در جام جهانی بتواند قضاوت بهتری پیش روی ما قرار دهد. 
تیم ملی ما از سال 1978 وارد بازی‌ها شد و با فراز و فرودهای مختلفی روبه‌رو بود. در سه دوره اخیر البته راحت‌ترین صعودها را داشته و در سال 1998 به شکلی حماسی وارد بازی‌ها شد و البته به نخستین پیروزی خود هم در تاریخ جام جهانی دست یافت.
در مجموع 18 بازی تیم ملی2 برد ، 4 مساوی و   12 باخت  در کارنامه ملی‌پوشان ثبت شده است. همچنین در این ادوار توانستیم 12  گل  به حریفان بزنیم و 27  بار نیز دروازه ما گشوده شده است. 
با هم داستان این حضورها را مرور می کنیم.

 1978؛ پاگشایی تیم ملی
مسابقات مقدماتی در قاره آسیا که همراه بود با حضور استرالیا به عنوان نماینده اقیانوسیه، پس از برگزاری مرحله اول مقدماتی تیم‌های هنگ کنگ، کره جنوبی، ایران، کویت و استرالیا به عنوان سرگروه به مرحله دوم راه یافتند. در این مرحله رقابت‌ها به صورت دوره‌ای و رفت و برگشت انجام گرفت و در نهایت تیم ایران با کسب ۱۴ امتیاز از هشت بازی (۶ پیروزی و ۲ تساوی) برای نخستین بار به جام جهانی صعود کرد. تیم ملی فوتبال ایران در ۴ آذر ۱۳۵۶ (۲۹ نوامبر ۱۹۷۷) به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین راه یافت.ایران دو باخت (پرو و هلند) و یک مساوی (اسکاتلند) داشت تا با یک امتیاز در مکان چهارم گروه قرار بگیرد. تیم مهاجرانی با وجود ستاره‌هایی چون حجازی ، روشن، دانایی فرد، جهانی ، پروین و... به دلیل تجربه کم بین‌المللی درخشش چندانی نداشت و به عقیده بسیاری همان یک امتیاز کسب شده مقابل اسکاتلند هم غنیمتی بزرگ برای تیم ملی به شمار می‌رفت.  در بین 16 تیم، چهاردهم شدیم.
گلزنان
ایرج دانایی‌فرد - اسکاتلند   ' 60
حسن روشن - پرو     ' 41


1998؛ طلوع نسل طلایی
در دومین حضور (1998)، مثل سال 1978 ایران دو شکست (یوگسلاوی و آلمان) متحمل شد، ولی با کسب یک برد مقابل آمریکا، امتیازات خود را نسبت به دوره قبلی حضورش در این جام، سه برابر کرده و با یک پله صعود، در مکان سوم جدول رده بندی گروه خود قرار گرفت. در روز ۳۱ خرداد ۱۳۷۷ و در ورزشگاه ژرلان شهر لیون تیم ملی توانست نخسین پیروزی خود در مسابقات جام جهانی را بدست آورد.
 ایران با نتیجه ۱–۲ تیم ملی آمریکا را مغلوب کرد.سرمربی تیم ملی در این دوره از بازی ها بازهم ایرانی بود.
جلال طالبی به شکلی ناگهانی پس از مایلی کهن، ایویچ و ویرا چمدانش را برای فرانسه بست. تیم او مقابل یوگسلاوی بدشانس بود و مقابل تیم ملی آلمان بسیار ترسو بازی کرد. با تمام این احوال پیروزی بر آمریکا تمام ضعف‌ها و کاستی‌ها را پوشاند و موجب شد از بازیکنان آن جام جهانی با وجود دو شکست با عنوان نسل طلایی یاد شود.
گلزنان
حمید استیلی -آمریکا    ' 41
مهدی مهدوی‌کیا - آمریکا    ' 81

2006؛ جام جهانی پرحاشیه
پس از وقفه‌ای طولانی، تیم ملی ایران در سال 2006 برای سومین بار در جام جهانی حاضر شد؛ این تیم در آلمان بازهم دو شکست متحمل شد و مساوی یک – یک مقابل آنگولا در بازی آخر منجر به کسب تنها امتیازش شد تا مثل سال 1978 در گروه چهارم شود. 
تیم ملی در این دوره با برانکو که در سال 2002 دستیار بلاژویچ بود با پیروزی مقابل بحرین در آخرین بازی به شکل مستقیم راهی جام جهانی شد. 
علی دایی در این جام جهانی آخرین روزهای حضورش را سپری می‌کرد و اختلاف او با تعدادی از بازیکنان موجب دودستگی در تیم ملی شده بود. بازی با پرتغال و مکزیک اگرچه پرهیجان برگزار شد اما جز شکست برای تیم ملی عایدی 
نداشت. 
نتایج کسب شده در این بازی‌ها سبب جدایی برانکو شد. پس از این جام جهانی فوتبال ملی تا مدت ها درکما به سر برد.
گلزنان
یحیی گل‌محمدی -مکزیک    ' 36
سهراب بختیاری‌زاده -آنگولا    ' 75

 2014؛ ورود کی‌روش
در جام جهانی 2014 که نخستین تجربه حضور با کی‌روش بود، ایران دو باخت (آرژانتین و بوسنی) و یک مساوی (نیجریه) کسب کرد تا در گروه خود چهارم شود. تیم ملی در نخستین دیدار خود در جام ، به مصاف نیجریه رفت و ضمن بدست آمدن اولین تساوی جام جهانی بیستم در برزیل، نخستین امتیاز تیم‌های آسیایی در این رقابت‌ها را بدست آورد. 
نکته جالب این دوره از بازی‌ها این بود که تیم کی روش تنها یک بار موفق شد دروازه حریفان را باز کند. 
این گل را قوچان نژاد مقابل بوسنی در بازی که سه بر یک شکست خوردیم به ثمر رساند. 
با این حال بازی خوب تیم ملی مقابل یاران مسی با وجود شکست یک بر صفر موجب تعریف و تمجیدها از تیم کی‌روش شد. تفاضل گل تیم ملی در این بازی ها منفی سه 
بود. این در حالی بود که تیم ملی فرصت‌های گلزنی زیادی را در این بازی‌ها به دلیل بدشانسی یا کم دقتی بازیکنان از دست داد.
گلزنان
رضا قوچان‌نژاد - بوسنی و هرزگوین    ' 82

 2018؛ درخشان مقابل غول‌ها
بهترین عملکرد ایران در دور گروهی جام جهانی را در سال 2018 شاهد بودیم؛ جایی که برای اولین‌بار، دو باخت در کارنامه این تیم طی بازی‌های گروهی ثبت نشد. 
شاگردان کی‌روش در دوره‌ای که بیش از همیشه به صعود نزدیک شده بودند مراکش را بردند، از اسپانیا با یک گل شکست خوردند و با پرتغال مساوی کردند اما با 4 امتیاز نتوانستند صعود کنند و سوم شدند تا از صعود بازبمانند. 
در این بازی‌ها بیرانوند پنالتی رونالدو را گرفت و تیم ملی مقابل اسپانیا درخشان بازی کرد تا همه به تیم کی روش احترام بگذارند. بدشانسی تنها عاملی بود که ایران نتوانست در این بازی ها صعود کند.
بازی مقابل اسپانیا را می‌توان اوج کارهای تیمی ایرانی‌ها در این دوره از بازی‌ها به خوبی به یاد آورد. مانند صحنه تونل باز کردن وحید امیری مقابل پیکه و سانتر او برای طارمی که با بدشانسی توپ وارد دروازه ماتادورها نشد.
گلزنان
عزیز بوحدوز (گل‌به‌خودی)  - مراکش    ' 5+90
کریم انصاری‌فرد -پرتغال    ' 3+90

 2022؛سنگین‌ترین شکست
برای ورود به قطر با ویلموتس شروع کردیم تا آستانه حذف پیش رفتیم، با اسکوچیچ ادامه دادیم و صعود کردیم و با کی‌روش برای سومین بار وارد بازی‌ها شدیم. 
در سیاسی‌ترین گروه با انگلیس و آمریکا و ولز قرار گرفتیم و با توجه به تعداد لژیونرهای بالایی که داشتیم بسیار پر امید پا به میدان گذاشتیم.
با این حال با سه امتیاز باز هم سوم شدیم و این در حالی بود که با 4 امتیاز راهی دوره بعد می شدیم اما در دومین بازی تاریخی با آمریکا به در بسته خوردیم و با شکست یک بر صفر به خانه برگشتیم. 
شکست 6بر 2 مقابل انگلیس البته که یکی از سنگین‌ترین شکست‌های تیم‌های آسیایی در جام جهانی بود.در این دوره پیرترین تیم جام بودیم و تیم ملی آن‌طور که باید و شاید از سوی هواداران حمایت نشد و بیشتر وقت و تمرکز کی روش صرف جدال‌های رسانه‌ای شد.
گلزنان
مهدی طارمی 2 گل -انگلیس     ' 65  -    ' 13+90
روزبه چشمی   - ولز   ' 9+90
رامین رضائیان - ولز  ' 11+90

برچسب ها :
ارسال دیدگاه