موافقان دیروز و مخالفان امروز

نگاهی به کارشناسی‌های جام جهانی در صداوسیما

موافقان دیروز و مخالفان امروز

تغییر رویه برنامه‌های ورزشی رسانه ملی درقبال تیم ملی در رقابت‌های جام جهانی به قدری عجیب و غریب است که با هیچ درک و منطقی نمی توان این تضاد دوگانه را هضم کرد، تا حدی که حالا بسیاری از منتقدان رسانه ملی را به رفتار غیرحرفه‌ای متهم می‌کنند و بر این باورند این رویه نه تنها مورد پسند مخاطب نیست، بلکه به اعتماد حداقلی آن‌ها نسبت به برنامه‌های ورزشی رادیو و تلویزیون نیز خدشه وارد می‌کنند.
برنامه سازان ورزشی رسانه ملی پیش از حذف تیم ملی چنان در ستایش عملکرد بازیکنان تیم ملی و کادر فنی سخن می‌گفتند که گویی این تیم مدافع عنوان قهرمانی است، اما بی‌درنگ پس از پایان بازی ایران و آمریکا در مرحله گروهی و حذف ایران ورق برگشت تا حدی که مجریان حامی تیم ملی به منتقدان سرسخت تیم ملی و کی روش تبدیل شدند و با نیش خندهای تلخ تلاش می‌کردند خود را منتقد تمام عیار وضعیت موجود نشان دهند.
در این میان عده‌ای هم با سوءاستفاده از این فضا در رفتار کاملاً بحث برانگیز به سراغ توهین مستقیم رفتند و از آنتن پخش زنده حریفان تیم ملی را با حیوانات اهلی مقایسه کردند تا مرزهای بی اخلاقی به این ترتیب در رسانه ملی و برنامه های تلویزیونی جا به جا شود. اما سؤال اینجاست این رفتار دوگانه نشأت گرفته از چیست؟
برنامه سازان ورزشی تلویزیون که این روزها  با ریزش شدید مخاطب مواجه شدند، صرفاً به دنبال موج سواری هستند، به این ترتیب که خط مشی و برنامه خود را بر اساس جریان داغ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انتخاب می‌کنند، به همین دلیل بدون پشتوانه هر روز یک مدل برنامه سازی می کنند و از آنجا که با بحران مخاطب رو به رو شده‌اند، برای وایرال شدن تصاویر برنامه خود در سوشال مدیا و شبکه های اجتماعی، به هر دست‌آویزی چنگ می‌اندازند شاید به این ترتیب آمار ویدئوهای منتشر شده از سوی برنامه آن‌ها افزایش یابد. بر همین اساس شما این روزها شاهد آن هستید مجریان تلویزیونی، گزارشگران فوتبال و بعضاً برخی کارشناسان تلویزیونی با بیان جملات عجیب و غریب و وعده‌های دور از انتظار تلاش می‌کنند به نوعی در میان چهره‌های خبرساز شبکه‌های اجتماعی قرار گیرند، در حالی که این افراد هیچ گونه تولید محتوای تأثیرگذار ندارند و صرفاً با موج‌سواری به دنبال مطرح شدن نام خود هستند، در شرایطی که رسالت اصلی رسانه ملی بر این اصل استوار است که از نگاه های دم دستی دوری کنند و بر اساس دانش و منطق، راهکار اجرایی دهند تا مشکلات موجود در فضاهای مختلف برطرف شود. اما نه تنها این اتفاق رخ نمی‌دهد، بلکه میل به دیده شدن سبب شده رویه استاندارد و حرفه ای به کلی فراموش شود و همه چیز تحت تأثیر فضای مجازی و سؤال مدیا شکل بگیرد.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه