نشست کشورهای حوزه خلیج فارس در تهران برگزار شود

حسین امیرعبداللهیان در نشست مجمع گفت‌وگوی تهران با تأکید بر لزوم کنارگذاشتن نگاه «تأمین امنیت از خارج منطقه» پیشنهاد کرد

نشست کشورهای حوزه خلیج فارس در تهران برگزار شود

وزیر امور خارجه کشورمان از آمادگی تهران برای برگزاری نشست وزیران خارجه و دفاع کشورمان با کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس و دیگر همسایگان ایران در چارچوب توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و اعتمادسازی در راستای ایجاد امنیت پایدار مبتنی بر همیاری منطقه‌ای خبر داد.


​​​​​​​امیر عبداللهیان که روز گذشته در سومین نشست «گفت‌وگوهای تهران» با شعار سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتمادسازی سخنرانی می‌کرد، با اشاره به دو مشخصه پرچالش و تأثیرگذار منطقه غرب آسیا، ایران را یکی از پایه‌های امنیت و ثبات در منطقه و در خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش به‌ عنوان تهدیدی مشترک برای منطقه و کل بشریت عنوان و اظهار کرد: ما همواره اطمینان داده‌ایم که آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان خود در منطقه از جمله همسایگان خود در حوزه خلیج‌ فارس هستیم تا یک ‌بار برای همیشه، تفکر «تأمین امنیت از خارج از منطقه» کنار برود. 

تأکید جمهوری اسلامی بر گفت‌وگوی سازنده 
وی همچنین بر سیاست دولت برای نزدیکی، گفت‌وگو و همکاری‌های سازنده و رو به ‌جلو و گام‌های عملی برای توسعه روابط با همسایگان ایران تأکید کرد. وی به تحولات قفقاز هم اشاره کرد و با یادآوری اینکه تهران معتقد به هم‌افزایی و ایفای نقش مثبت و سازنده همه کشورها در مناطق پیرامونی است، خاطرنشان کرد: ضمن تصریح بر آمادگی خود برای ایفای نقش سازنده در تقویت اتصالات منطقه‌ای، بر ضرورت حفظ خطوط ژئوپلیتیک کنونی در منطقه قفقاز تأکید و پافشاری داریم و یادآور می‌شویم امنیت مقوله‌ای متقابل است. امیرعبداللهیان با اشاره به نقش آمریکا و کشورهای غربی در تحریک اغتشاش‌ها در ایران از طریق ابزارهای سیاسی، جنگ شناختی و رسانه‌ای و جنگ ترکیبی برای بی‌ثبات‌سازی کشورمان، تصریح کرد: ایران نسبت به هر گونه مداخله در امور داخلی خود به طرف‌های مداخله‌گر هشدار داده و با آن قویاً برخورد می‌کند.

آمریکا ریاکاری را کنار بگذارد 
وزیر امور خارجه با انتقاد از اینکه آمریکایی‌ها هم‌ صحبت از مذاکره و برجام می‌کنند و هم از ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در ایران حمایت می‌کنند، این سیاست را ریاکارانه خواند و گفت: اگر ایالات ‌متحده واقع‌بینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام‌های پایانی توافق برای رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، استقبال کند. وی با گلایه از مقامات پکن با این جمله که انتظار نداشتیم بیانیه سال ۲۰۱۴ نشست وزیران خارجه منطقه و چین در مورد جزایر تعلق داشته ابدی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران کپی-پیست و تکرار شود، اظهار کرد: مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و ارسال یادداشت رسمی به ‌طرف چینی ابلاغ  و به ‌صراحت اعلام کردیم در مسیر حفظ تمامیت ارضی با هیچ طرفی تعارف نداریم.

نشست اردن فرصتی برای حل چالش‌ها
وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس در مورد برنامه سفرش به اردن و انتظارش از این گردهمایی با موضوع عراق گفت: اجلاس امان می‌تواند در فضای برون‌رفت از چالش‌ها گامی رو به‌ جلو باشد. امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: محور اصلی نشست امان، کمک به روند سیاسی در عراق است در عین‌ حال با استفاده از این فرصت در خصوص چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رؤسای کشورهای منطقه که به این نشست دعوت‌ شده‌اند – از جمله ایران، دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند. وی با یادآوری اینکه قرار است آقای بورل و مورا نیز همزمان با ورود ما به اردن سفر کنند، گفت: تماس‌ها و گفت‌وگوهای همکاران آقای باقری با آقای مورا و تماس‌های من و آقای بورل به‌ طور جدی در جریان است.وی اظهار کرد: اردن فرصت مناسبی است که ما بتوانیم این گفت‌وگوها را تکمیل کنیم و امیدوار هستم با توجه به رویکرد آمریکایی‌ها در سه ماه گذشته شاهد تغییر رویکرد و واقع‌بینانه رفتار کردن طرف آمریکایی باشیم و به‌صراحت به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنم بین ریاکاری و درخواست برای رسیدن به توافق باید یکی را انتخاب کنند. 

گفت‌وگو با عربستان در مسیر قبلی!
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره احتمال و امکان رایزنی و تماس با مقامات عربستانی در این سفر و تأثیر نقش و دخالت عربستان در تحریک و حمایت از اغتشاش‌های ایران بر موضوع رایزنی‌های دو کشور نیز تصریح کرد: گفت‌وگوهای ما و عربستان در مسیر قبلی و دیپلماسی رسمی است و ادامه پیدا خواهد کرد و هر زمان که طرف سعودی آماده باشد نسبت به بازگشت روابط به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها اقدام می‌کنیم. وزیر امور خارجه گفت: این طرف سعودی است که باید تصمیم بگیرد چگونه رویکرد سازنده در قبال جمهوری اسلامی ایران را دنبال کند.

جنگ هیبریدی علیه نظام طراحی ‌شده بود
سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم با اشاره به بمباران خبری و سازمانی دستگاه‌های اطلاعاتی و شبکه‌ها و رسانه‌های وابسته به این بلوک برای ایجاد درک نادرست از شرایط و واقعیت‌های ایران، خاطرنشان کرد: بیگانگان با ورود اسلحه به ایران از نقاط مرزی، سازماندهی نیروهای تروریستی در خارج و وارد کردن آن‌ها به ایران، اغتشاش‌ها را در کشور به وجود آوردند. وی با بیان اینکه اعتراض حق هر شهروند و هر ایرانی است اما اعتراض با اغتشاش فرق دارد، افزود: هیچ حکومتی اجازه به خطر افتادن امنیت کشورش را نمی‌دهد بلکه با اقتدار جلو اغتشاش را می‌گیرد.مشاور عالی‌ مقام معظم رهبری ادامه داد: مشکل فقط ناشی از مشکلات معیشتی حاصل از تحریم نبود بلکه یک جنگ هیبریدی از پیش طراحی‌ شده علیه ایران به راه افتاد که هم سیستم خبری، هم عملیات تروریستی و هم دستگاه‌های سیاسی و اطلاعاتی کشورهای خارجی در آن درگیر و منتظر جرقه بودند که فوت خانم مهسا امینی این بهانه را به آن‌ها داد.وی افزود: هدف از جنگ هیبریدی که به آن جنگ شناختی می‌گویند تغییر ذهنیت مردم یک کشور نسبت به جامعه، حکومت و کشور خود است. خرازی به موضوع مذاکرات احیای برجام اشاره و تصریح کرد: ایران آمادگی بازگشت به تعهدات برجامی را دارد و مشکلات بسیاری تاکنون حل ‌شده و فقط موضوع پادمانی مانده که امیدواریم در سفر کارشناسان این موضوعات حل شود.

توصیه‌ای به چین و طالبان
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز برخی حاشیه‌های سفر رئیس‌جمهور چین به منطقه را مورد انتقاد صریح قرار داد و با بیان اینکه ما مخالف توسعه روابط چین با کشورهای منطقه نیستیم گفت: خطایی که رخ داد ورود به مسائل سیاسی و تمامیت ارضی ما بود و این اتفاق به‌مثابه آن است که ما در مورد تایوان موضعی بگیریم که خوشایند چین نیست. وی خطاب به مقامات طالبان هم توصیه کرد: مانع ورود نیروهای بیگانه و تروریست‌ها به خاک آن‌ها و اقدام علیه امنیت منطقه شوند. وی همچنین یادآور شد: در دنیای امروز یک قوم نمی‌تواند بر کشوری چند قومیتی و چند مذهبی حکومت کند و باید دولت فراگیر تشکیل دهند.عادل عبدالمهدی از رهبران سیاسی عراق نیز در سخنان خود با اشاره به تغییر نظم نوین جهانی و دستیابی کشورهای در حال ‌توسعه به مؤلفه‌های قدرت‌ساز گفت: قدرت آمریکا که پس از فروپاشی شوروی قدرت تعیین‌کننده در جهان تک‌قطبی بود رو به افول است و پیمان‌ها و همکاری‌های میان کشورهای در حال ‌توسعه نظم جدیدی را بر جهان حاکم می‌کند. وزیر خارجه نیکاراگوئه نیز اجلاس تهران را فرصتی برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و کشورهای دوست و متحد در مسیر مقاومت در برابر نظام سلطه عنوان کرد و گفت: شعار نشست تهران، حاوی عناصر کلیدی برای ساخت یک نظم نوین جهانی بر پایه احترام به استقلال کشورها و حقوق بین‌الملل و تأکید بر برابری و اعتماد به سیاست‌های داخلی کشورها با فرهنگ مختص به خود آن‌هاست.

خبرنگار: آرش خلیل ‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه