دیپلماسی زنان و انعکاس پیام اصیل انقلاب اسلامی

بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی زنان در ارتباطات جهانی با نگاهی به سخنان رئیس‌جمهور در نخستین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار

دیپلماسی زنان و انعکاس پیام اصیل انقلاب اسلامی

عنصراصلی اغتشاشات اخیر درباره مسئله زن و شعار زن زندگی آزادی بود، اگرچه در بسیاری از موارد، «زن» دستاویز سوء‌استفاده دشمنان خارجی و همفکران داخلی آن ها قرار گرفت، اما نباید فراموش کرد بخشی از اعتراضات به دلیل عدم پردازش درست به مسئله زن بود که بهانه را دست دشمن داد.


​​​​​​​اینکه زنان فرصت‌های فراوانی را برای احقاق شایستگی‌های خود از دست داده‌اند ریشه‌ای تاریخی دارد و صدالبته در رژیم طاغوت بیش از همه دوران‌ها به زن ظلم و اجحاف فراوانی شد. 
با همین نگاه، انقلاب اسلامی آمد تا جبران مافات کند و البته تا حدزیادی موفق شد، اما نتوانست دستاوردهای خود را در حوزه زن و خانواده به رخ جهانیان بکشاند. این همه تلاش انقلاب اسلامی در حوزه زنان در سطح جهانی دیده نشد؛ چرا که رسانه‌ها نتوانستند شأن و منزلت زن ایرانی را به خوبی بازتولید کنند، چه در داخل و چه در خارج و نتیجه هم آن شد که نباید می‌شد.

غفلت از دیپلماسی زنان
حقیقت آن است ما نقش دیپلماسی عمومی و به‌خصوص دیپلماسی زنان را دست کم گرفته‌ایم و در سیاست‌گذاری‌های خود به آن ضریب نداده‌ایم. حتی زمانی که ایران را از کمیسیون مقام زن اخراج کردند، ککمان هم نگزید، غافل از آنکه ما می‌توانستیم از فرصت‌های پیش رو برای تعامل با زنان سایر کشورها بهره کافی را ببریم و دستاوردهای انقلاب اسلامی را در حوزه زنان معرفی کنیم.
در چنین فضایی، نخستین همایش بین‌المللی بانوان تأثیرگذار در حالی برگزار شد که زنان ایرانی در گوشه رینگ بین‌المللی قرار داشتند و انواع و اقسام هجمه‌ها علیه آن‌ها وارد شده است. برگزاری این همایش بین‌المللی با محوریت «زنان مؤثر» اتفاق مثبتی بود که نشان از آن داشت دست‌اندرکاران آن به درستی اهمیت مسئله زن را دانسته‌اند.
رئیس‌جمهور در نشستی با برخی از زنان مؤثر با بیان اینکه این نشست و گفت‌وگوها می‌تواند راه‌هایی را برای همکاری بین کشورها و ملت‌ها بگشاید، گفت: ما تردیدی نداریم زن و مرد بر اساس خلقت تفاوت دارند، اما بر اساس انسانیت هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. زن و مرد در رسیدن به قله‌های انسانی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر کس در این مسیر بیشتر تلاش کند به قله‌های اخلاق، معنویت و انسانیت خواهد رسید.
دکتر سیدابراهیم رئیسی با اشاره به نقش‌آفرینی زنان دوشادوش مردان در طول تاریخ اظهار کرد: وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم شاهد حضور مؤثر هاجر در کنار ابراهیم خلیل (ع)، آسیه در کنار موسای کلیم (ع)، مریم مقدس در کنار عیسی مسیح (ع)، خدیجه (س) در کنار محمد مصطفی (ص)، فاطمه اطهر به عنوان الگوی زنان عالم در کنار پدر، همسر و فرزندانش و بانوی بزرگی که امروز شما مزار او را در قم زیارت کردید در کنار برادرش هستیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ رویداد مهم تاریخی را نمی‌بینیم که زنان نقش مهمی در آن ایفا نکرده باشند، تصریح کرد: زن نباید در جوامع در حاشیه باشد یا در انزوا قرار گیرد. نگاه متحجرانه به زن و نگاه ابزاری قدرت‌ها و سیاستمداران غربی به زن هر دو محکوم به شکست و مردود هستند. تعریف صحیح از زن این است که زن و مرد هر دو یک انسان‌اند و حتی زنانی وجود دارند که روی مردان نیز تأثیرگذار هستند.
وی همچنین به نقش مهم و اثرگذار هنرمندان، مورخان، دانشمندان و سیاستمداران زن در تاریخ اروپا، آفریقا و آسیا اشاره کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران نیز حضرت 
امام خمینی (ره) به عنوان بنیان‌گذار نظام اسلامی از ابتدا نقش اثرگذار بانوان را یادآوری کرده و زنان ما همواره در رویدادهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقش‌آفرین بوده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: درباره این همایش باید گفت این نشست هم‌اندیشی، اتفاق مبارکی برای دیده شدن حضور مؤثر زنان بود، اما جای خالی بسیاری از زنان فرهیخته و توانمند در آن به چشم می‌خورد. 
چنانچه این قبیل همایش‌ها پیش از اغتشاشات برگزار می شد، قطعاً تأثیرات بیشتری را به دنبال داشت. باید سال‌ها قبل تلاش می‌کردیم با تعاملات مؤثرتر پای نخبگان بیشتری از کشورهای مختلف را به ایران باز کنیم. جای خیلی از بانوان اول و همسران رؤسای جمهور همسو در این نشست خالی بود. غیبت بانوان اولی از روسیه و چین و کشورهای آمریکای لاتین و به‌خصوص کشورهای همسایه و آسیای میانه هم مشهود بود.

تداوم ارتباطات بین‌المللی زنان
بسیاری از کشورها به تاریخ، تمدن و فرهنگ غنی ایران بسیار علاقه‌مندند از این رو ظرفیت بزرگی برای همکاری در همه حوزه‌های فرهنگی و علمی بین کشورهای دوست وجود دارد. البته صرفاً با برگزاری یک همایش نمی‌توان به اهداف بلندمدت دست یافت. این اهداف نیازمند آن است تعاملات مستقیم بین زنان و نخبگان ایرانی و بانوانی در آن سوی آب‌ها بارها و بارها تکرار شود تا به ثمر بنشیند.باوجود دارا بودن پشتوانه فکری خوب، متأسفانه در این همایش بین‌المللی بسیاری از نخبگان تأثیرگذار در علوم انسانی حضور نداشتند.
هر چند می‌شد این همایش به صورت تخصصی‌تر برگزار شود و البته از ماه‌ها قبل رصدها و برنامه‌ریزی‌ها انجام شود تا بتوان نخبگان قوی‌تری را جذب کرد. امیدواریم در اجلاس آینده گروه‌ها و کمیته‌هایی برای پیگیری تبادلات علمی و فرهنگی ایجاد شود و نقش و حضور «ان جی او»های مردمی پررنگ‌تر شود.

قدردانی از هفت بانوی تأثیرگذار جهانی
در پایان این همایش همچنین به هفت نفر از بانوان تأثیرگذار جهانی جوایزی اهدا شد.
نخستین جایزه خارجی به خانم «لی» محقق برجسته‌ حوزه شیمی و استاد دانشگاه از کشور تایلند تعلق گرفت.همچنین جایزه دوم به سوده غفوری فرد، دکترای ژنتیک پزشکی از ایران اهدا شد.خانم «الینا» از بانوان برجسته روسیه نفر برگزیده سوم بود و خانم زهرا امام جمعه از دانشمندان ایرانی نیز نفر چهارمی بود که از او در اختتامیه این مراسم قدردانی شد.
خانم «مریا بتریز یونس» بانوی تأثیرگذار آرژانتین هم نفر برگزیده پنجم بود که از وی قدردانی شد.همچنین مژگان زندی دارای مقالات پرشمار در حوزه شیمی و پلیمر هم دیگر زن تأثیرگذاری بود که در کنگره بین‌المللی تهران از او قدردانی شد.جایزه آخر نیز به «پن‌آبه شیامی» از چین تعلق گرفت.

خبرنگار: زینب اصغریان، مدیر مجموعه تخصصی محیا

برچسب ها :
ارسال دیدگاه