از تجربه مصر عبرت بگیرید

نماینده جنبش حماس در ایران خطاب به مقامات سعودی:

از تجربه مصر عبرت بگیرید

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سفری دو روزه به سرزمین‌های اشغالی با مقامات صهیونیست دیدار و در مورد مسائل دوجانبه رایزنی کرد.


​​​​​​​هر چند منابع رسمی واشنگتن هدف حضور مقام دولت جو بایدن در تل‌آویو را رایزنی درباره سیاست‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی و همچنین پرونده ایران عنوان کرده‌اند اما دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تعمیق توافقات صلح آبراهام و امکان توسعه دایره این روابط با افزوده شدن عربستان را از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی نتانیاهو و سالیوان بیان کرد.
از سوی دیگر، فیصل بن فرحان، وزیرخارجه سعودی پنجشنبه گذشته در گفت‌وگو با بلومبرگ در داووس سوئیس گفت: «ما به طور مداوم گفته‌ایم عادی‌سازی روابط با اسرائیل چیزی است که بسیار به نفع منطقه است». ماه گذشته نیز یک نشریه صهیونیستی هدف اصلی بنیامین نتانیاهو در دوره تازه نخست‌وزیری‌اش را امضای توافق‌نامه صلح با ریاض عنوان کرده بود. حال به نظر، سفر مقام آمریکایی به تل‌آویو از توطئه‌ پشت پرده دیگری درباره فلسطین حکایت دارد. 
در گفت‌وگو با دکتر خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ایران در این مورد به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

پس از تحولات اخیر، موضوع پیشبرد عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو چقدر جدی است؟
پیش از پاسخ به پرسش شما باید به این مسئله بپردازیم که عادی‌سازی روابط به نفع چه کسی است. ما معتقدیم هرگونه عادی‌سازی هرگز به نفع آرمان فلسطین و شهروندان این جغرافیا نبوده و نیست، به نفع مردم منطقه و دنیای اسلام هم نیست. اگر به تاریخ رجوع کنیم به‌طور نمونه در مورد کشور مصر این مسئله آشکار است. قاهره در سال 1978 میلادی با تل‌آویو وارد عادی‌سازی روابط شد اما این روند نه تنها برای شهروندانش سودی نداشت بلکه در ادامه دیدیم جایگاه و اعتبار سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و راهبردی مصر هم تنزل یافت. این واقعیت باید مدنظر سران سعودی باشد. نکته دوم ماهیت باطل رژیم صهیونیستی است. خطاب ما به کشورهای اسلامی این است چرا می‌خواهید با یک رژیم نامشروع وارد رابطه شوید. نخبگان به‌ویژه باید این مسئله را مدنظر داشته باشند. اینکه عادی‌سازی مناسبات مثلاً عربستان، امارات یا بحرین به نفع ملت ما باشد هم یک خیال خام و باطل است. این مسئله خیانت و مانند فرو کردن خنجر به پشت ملت مقاوم فلسطین است؛ همنشینی با دشمن راهی برای حفظ او بوده و سبب می‌شود به بی‌شرمی‌های خود ادامه دهد؛ از این رو آن را به‌شدت محکوم می‌کنیم. این روند دور از دین و عقیده هم محسوب می‌شود. همچنین نوعی مهندسی برای ایجاد محاسبات اشتباه است؛ می‌خواهند بگویند اسرائیل، دوست و ایران، دشمن است. می‌خواهند به ما بقبولانند مقاومت، تروریست بوده و ذلت و غلامی کردن زیر سلطه اشغالگر آمریکایی و صهیونیستی خوب است نه زندگی آزادانه. این، هدف جدید عادی‌سازی روابط است.

آیا ریاض آمادگی پیوستن به این روند را دارد؟ این مسئله چه پیامدهایی برای این کشور خواهد داشت؟
همان‌گونه که گفته شد تجربه نشان داده عادی‌سازی به نفع کشورها نیست. مردم عربستان هم به هیچ عنوان رژیم صهیونیستی را نمی‌پذیرند. برای اثبات این قضیه می‌توانیم به نظرسنجی جدید شبکه العربی قطر رجوع کنیم که نشان داد مردم منطقه، چه عربی و چه غیر عرب، دشمن نخست خود را رژیم صهیونیستی می‌دانند. 75 تا 80درصد مردم منطقه، اسرائیل را نمی‌پذیرند و عادی‌سازی را رد می‌کنند.
در موضع دوستان سعودی هم می‌خواهیم به آن‌ها بگوییم عادی‌سازی به نفع آن‌ها نیست، علیه منافع و امنیت خود آن‌هاست. البته که «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با بلومبرگ تأکید کرد توافق برای ایجاد یک کشور فلسطینی پیش‌شرط ریاض برای برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با تل‌آویو است. ما می‌گوییم بحث دیدن حقوق فلسطینی‌ها مثبت است، ولی دغدغه و نگرانی ما نفهمیدن جعلی بودن رژیم اسرائیل است و اینکه جایی در منطقه ما ندارد. ما اصلاً نباید وارد تعامل با رژیم غاصبی شویم که ملت مظلوم فلسطین را اسیر کرده و به قبله اول مسلمانان اهانت می‌کند. پیام ما به آن‌ها این است که همراه با مردم مقاوم غزه و جوانان شجاع کرانه باختری باشید که این روزها با عملیات‌های پی در پی حرف خود را می‌زنند و از مقاومت می‌گویند. 

ایده پیشبرد مذاکرات عادی‌سازی را تا چه حد می‌توانیم نقشه نتانیاهو برای جلوگیری از فروپاشی کابینه وی بدانیم؟
همان‌گونه که گفتید کابینه نتانیاهو که متشکل از طیف‌های مختلف و جریان‌های مذهبی افراطی است به‌شدت متزلزل بوده و خطر فروپاشی آن وجود دارد. از سوی دیگر، اینکه جامعه صهیونیست هم امروز در خیابان هستند نشان‌ می‌دهد تبعیض شدید در میان خود صهیونیست‌ها هم وجود دارد و این موضوع نارضایتی شدیدی ایجاد کرده است. این در حالی است که شخص نخست‌وزیر هم فردی افراطی است. نتانیاهو حتی راه حل دو دولتی که از سوی سازمان ملل پیشنهاد شده را هم قبول ندارد. وجود افرادی مانند ایتمار بن غفیر به عنوان وزیر امنیت داخلی و اسموتریچ به عنوان نماینده در موضوع کرانه باختری، خود افزایش تنش‌ها میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها را پیش‌بینی‌پذیر می‌کند. البته مردم ما فراموش نمی‌کنند و با انجام عملیات‌هایی مانند شمشیر قدس، مقابل تحرکات خصمانه صهیونیست‌ها می‌ایستند. این چالش‌ها نتانیاهو را وادار کرده بحث عادی‌سازی مناسبات با عربستان سعودی را به عنوان راه فراری از مشکلات پیش بکشد. این ایده برای آرمان فلسطین بسیار خطرناک خواهد بود.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه